Ponedjeljak, Muharrem 5, 1447
Stranica 117

Radionica “HENNA ART” u džematu Sejmen

Zbog velikog interesovanja žena u Džematu Sejmen, ponovo je organizovana art radionica oslikavanja kanom. Oslikavanje kanom popularna je religijska praksa u islamu ali i u drugim religijama.Tradicionalno se naziva mehndi.

Ova  jednostavna tehnika oslikavanja dlanova i stopala razvila se u umjetnost bogatu dekorativnim simbolima koji su potekli iz raznolikih tradicija naroda koji je koriste. Danas se u Indiji i arapskim zemljama ritualno oslikavaju ruke nevjesta. Kana se doselila i na Zapad i njezina primjena u svrhu oslikavanja prerasla je sve okvire tradicije i pronašla mjesto u svakodnevici mnogih. Njome se obilježavaju važni trenuci u životima ljudi – trudnoća, rođenje, vjenčanje, blagdani, a koristi je se i kao potpora za vrijeme bolesti.

Osim estetike i simbolike, kana krije još mnoga korisna svojstva. Nanesena na kožu reducira ili potpuno uklanja štetne bakterije i tako smanjuje mogućnost infekcija, hladi tijelo, umiruje kožu i djeluje kao blag analgetik za bolne upale kože. Prema kazivanju najstariji hanuma džemata, nekad su se umrloj osobi ženskog spola pri gasuljenju knjili prsti na rukama i nogama. Galerija prikazuje samo dio atmosfere na uspješno realizovanoj aktivnosti.

Realizatori radionice su Zijada Kurtodža-Vučak i Meliha Čančar.

Večer Kur'ana u Orahovici

U četvrtak, 31. 12. 2015.godine, poslije jacije namaza u organizaciji Medžlisa IZ Zenica i Orahovičkih džemata, biti će upriličena Večer Kur'ana u džamiji „AS-SAHABAH“ u Orahovici.

Gosti su –Kurra hafiz Mustafa Jašar iz Turske, Mustafa ef. Isaković, Šerif ef. Delić, Miralem ef. Babajić, Saudin ef. Lužić, Ćamil ef. Hajdarević, Behaija ef. Zeherović, Ahmed ef. Fejzić.

Gost predavač na ovogodišnjoj Večeri Kur'ana bit će Hafiz Zijad ef. Dervić.

U ime Medžlisa Zenica i džemata Babići, Gornja Mahala i Kovačevići, pozivamo imame i njihove džematlije da svojim prisustvom uveličaju ovu svečanost.

Budite nam dragi gosti.

Program za žene u džematu Sejmen

U organizaciji Medžlisa IZ Zenica i aktiva žena u subotu 26. 12. 2015. godine u džematu Sejmen, a u okviru manifestacije “Želja za Resulom” održan je prigodan mevludski program za žene.

Ovo ugodno i korisno druženje je započeto učenjem odlomaka iz Kur’na kojim je prisutne počastila hafiza Salema Pašalić, dok su mevludski program i ilahije  izvele učenice mekteba Sejmen: Ilma i Adna Pašalić, Sumeja i Esma Sjerotanović, Emina Imamović i Amna Isaković, na čelu sa muallimom Esmom Kuršumović, koja je u prepunoj džamiji obratila se  prisutnim na temu ”Ljubav prema Poslaniku i vrijednostima donošenja salavata”

Nakon nadahnutog predavanja i izvedenog programa od lijepih glasova polaznika mekteba, prisutnima se obratila Mulaima Omić, koordinatirica Muftiluka zeničkog za ženski aktivizam ukazavši na aktivnosti rada sa ženama koje je pokrenuo Rijaset.

Također, džematlijka Hiba Imamović je proučila hatmu Božijem Poslaniku Muhamedu a.s.

Džematlijke džemata Sejmen su uživale u dvosatnom programu mubarek večeri, pa su organizovali i poklone za polaznice mekteba, počastile  sve prisutne sa jednom čahijom- somunom, a organizatorima čestitali na organizaciji programa. Molimo Allaha dž.š. da nam primi i ukabuli sva dobra djela koja činimo u Njegovo ime. Amin.

Piše: Mulajma Omić

Muhammed a.s., čovjek, Božiji Vjerovjesnik i Poslanik

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، نبينا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين

I

Iako nije tačno utvrđeno, ali ovih dana, 25. decembar, ehli-i kitabije, kršćani, napose katolici, obilježavaju rođendan Isa sina Merjeminog. Dok hrišćani istočne crkve, tj., pravoslavni, ovaj dan obilježavaju 7. januara po Julianskom kalendaru. No, i jedni i drugi ovaj dan, odnosno blagdan, nazivaju “božić”, što je na bosanskom jeziku zapravo deminutiv od riječi “bog” što, po kršćanskom vjerovanju, znači, neuzubillahi, “mali bog”. Oko pitanja bîti Isa, a.s., kršćani su se razišli na Prvom nicejskom koncilu 325. god. na one koji vjeruju da je Isa, a.s., istovjetan sa Božjom bîti i one koji vjeruju da nije. Većina kršćana i hrišćana vjeruje da jeste. Arius ili Arije, svećenik porijeklom iz Libije, u Niceji zastupao je mišljenje da Isa, a.s., nije isto što je Bog, ali je bio preglasan i proglašen heretikom, tj., otpadnikom. Arijanizam nije potpuno ugašen, ali je sveden na neznačajnu kršćansku sektu.  Postoji indicije da su Dobri Bošnjani znali za arijevsku doktrinu te da im je bila bliska. Islam je pitanje naravi Isa, a.s., razriješio na način jasne definicije Božje bîti: “Bog je Jedan. Utočište svakome.  Nije rodio, niti je rođen. Njemu nije ništa i niko ravan”. Zasigurno, tajna uspjeha islama leži u ovoj jednostavnoj i jedinstvenoj dokrinarnoj formuli o Božjoj bîti i Božjem biću. Ova islamska formula o Bogu, Allahu dž. š., u suri Alikhlās, “Iskrenost” (Kur'an, 112: 1-4) , nije samo iskrena i  jednostavna, već je i racionalna i duboko emotivna, jer osvaja srce i dušu svakog čovjeka, koji hoće i može da zdravo misli i osjeća.

II

Niti kršćani niti hrišćani niti osuđuju niti odbaciju one koji misle i vjeruju ovako ili onako, ili ne misle i ne vjeruju ni ovako ni onako o Isaovoj, a.s., božanskoj i sinovskoj ili nebožanskoj i nesinovskoj naravi kao što su osudili i odbacili na Prvom nicejskom koncilu one koji nisu prihvatili pobjedničku teološku opciju trojstva. Ali, svi su kršćani u svijetu ovih dana jedinstveni oko proslave Khristos-Mas, što na staroegiptskom znači “Kristovo rođenje”, za razliku od značenja na bosanskom jeziku “Božić”. Malo ili gotovo nikako je onih koji se pitaju otkad i zašto se slavi Isaov, a.s., rođendan. Za takva pitanja nema prostora od jakih i zavodljivih ukrasa na svim javnim mjestima, ukrasima koji malo ili ništa ne govore o Isau, a.s., ni kao čovjeku, ni kao Božjem poslaniku, ni kao moralnom učitelju. Sve je ukrašeno sa ciljem da se privuće pažnja putnika na aerodromu, kupca u trgovini, prolaznika na ulici i gledatelja na televiziji na kršćanski blagadan rođenja Isaa, a.s., blagdan koji ima i nema veze sa onim zbog kojeg se sve to ukrašava, ali predstavlja se kao da ima veze sa svim ljudima, nacijama, vjerama i kulturama. Oni koji, doista, žive i doživljavaju rođenje Isa sina Merjeminog, kao duhovnu inspiraciju i pročišćenje zaslužuju naše poštovanje. Međutim, sekularizirana slava rođendana Isa, a. s., ne odiše istinskom duhovnom i vjerovjesničkom Isaovom Alejhisselam porukom, koja jeste zajednička svima nama koji vjerujemo u misiju vjerevojsnika, koji nisu bili komercijalisti, već duhovni i moralni učitelji. To valja kazati zato što umjesto duhovnih i moralnih poruka, mi ovih dana slušamo i gledamo napadne komercijalne slogane, koji ubijaju mozak i razbijaju glavu. Vrhunac ludila, koji nema ama baš nikakve veze niti sa Isaom, a.s., niti sa bilo kojom vjerom, događa se u “najluđoj noći” u godini. Ali, ko smije kazati da ne postoje “lude noći”? Ko se usuđuje podsjetiti da su sve noći i svi dani samo znakovi Allahove moći? Ko smije primjetiti da postoje samo ludi ljudi koji u normalnim noćima luduju, ali kojima niko ne smije reći da su ludi? Samo oni mogu sami sebe zvati ludim. I noći u kojima luduju samo oni mogu zvati “ludim noćima”, odnosno samo oni mogu nazvati tu noć u kojoj se završava stara i nastaje nova lunarna godina imenom “najluđa noć”.  Oni bi se našli jako uvrijeđenim ako bismo ih mi nazvali da su ludi. Mi koji u njihovoj “najluđoj noći” nismo ludi. Ako bismo im mi rekli da  su ludi, oni bi nas proglasili da smo isključivi, da smo ekstremi, da smo zaostali, da im se miješamo u život, da hoćemo da mijenjamo njihov način života, da nismo normalni zato što odbijamo biti sa “normalnim” ljudima, koji luduju u najluđoj noći. Zato ih mi nećemo ni nazivati ni prozivati nikakvim imenima. Ostavljamo njima da oni sami sebe nazovu i prozovu u njihovoj “najluđoj noći” u godini kako im je drago. A mi koji nismo kao oni u toj noći imamo pravo da osjećamo duhovnu poruku i da suosjećamo moralnu pouku Isa, a.s., koji nije ništa kriv što ga ne razumiju oni koji se na njega pozivaju.

 

I kada Allah rekne: – O Īsa, sin Merjemin, jesi li ti govorio ljudima: “Prihvatite mene i majku moju kao dva boga uz Allaha!” – on će reći: “Hvaljen neka si Ti! Meni nije prilično da govorim ono na što nemam pravo. Ako sam ja to govorio, Ti to već znaš. Ti znaš što ja znam, a ja ne znam što Ti znaš. Samo Ti jedini sve što je skriveno znaš”. (Kur'an: Al-Maidah, 116).

III

Znam, naša tema ove večeri nije niti rođendan Isa, a.s., niti početak nove milādske 2016. godine. Niti je naša tema Isaov, a.s., odnos prema Bogu, dž.š.,  kao ni Božiji odnos prema Isau, a.s., kao ni naš odnos prema Isau sinu Merjeminom.  Naša tema večeras je 1445. rođendan, mevlud, Muhameda bin Abdullaha, poslednjeg Allahovog vjerovjesnika (An-nabijj[1]) i poslanika (Ar-resūl[2]). Upravo tako, od milādske 570. godne, kada je rođen naš Pejgamber Muhammed, a.s., ova 2015. godina je njegov 1445. rođendan, mevlud. Ova koincidencija u obilježavanju rođendana, mevluda, Muhammeda, a.s., na dan 12. rebiu-l-evvela, odnosno 23. decembara i rođendana Isa sina Merjeminog  na dan 25. decembara, kojeg oblježavaju kršćani, katolici, kod nas i u svijetu ima znakovitu simboliku. Mevlud Muhammeda, a.s., nije uzet kao početak računanja vremena, dok je rođendan Isa, a.s., univerzalno prihvaćen kao početak nove ere u povijesti čovječanstva. Muhammed, a.s., je dovršio ili usavršio zavjet Bogu, dž.š., kojeg su njegovi prethodnici, Allahovi vjeovjesnici i poslanici: Adem, Nuh, Ibrahim, Musa i Isa, a.s., (  أولو العزم من الرسل) prihvatili i prenosili sa više ili manje uspjeha, ali poruke svih njih su bile istoznačne. Stoga, za nas muslimane rođendan Isa, a.s., nije ništa manje važan od mevluda Muhammeda Alejhisselam.  Razlika je, međutim, u načinu obilježavanja rođendana Isa, a.s., kod kršćana i mevluda Muhammeda, a.s., kod muslimana. Upravo zbog snažne potrebe da se istakne razlika između kršćanskog i muslimanskog načina poštovanja prema Isa, a.s., odnosno Muhammedu, a. s., neki muslimani smatraju da je mevlud bid'at, izmišljotina, koja nije u skladu sa ortodoksnim islamom, nije u duhu Sunneta, nije pohvalna u našoj vjeri.  Ovakav načim mišljenja temelji se na potrebi da se naglasi, pa i prenaglasi, razlika od drugog, posebno onog koji nam je sličan, kao dokaz isprvnosti naše vjere. Dakako, postoji razlika ili razlike od onih koji su nam slični, ali ne postoji način da isključimo sve sličnosti u odnosu na drugoga, kao što ni drugi ne može isključiti sve sličnosti u odnosu na nas u njegovom vjerovanju i ponašanju. Ljudi su upučeni jedni na druge i zato su slični jedni drugima ma koliko nastojali da pokažu svoje razlike. Ako iko na ovom svijetu, onda muslimani mogu biti ponosni na činjenicu da je Kur'an, vjerovatno jedina sveta knjiga, koja pozitivno i afirmativno govori o drugim vjerama i svjetonazorima.  Kur'ansko načelo: “Vama vaša, a nama naša vjera” upučuje nas da svoje volimo a tuđe da poštujemo…

IV

Dakle, obilježavanje rođendana Muhammeda, a.s., mevlud, nije bid'at, izmišljotina. Mnogo je ājeta i hadisa, koje bismo mogli navesti kao dokaz za ovu našu tvrdnju. Međutim, naše bosansko iskustvo u vjeri, koje se nesumljivo temelji na Kur'anu i Sunnetu, daje nam za pravo da se držimo tradicije mevluda, kao dokazane metode u očuvanju i razvijanju našeg vjerskog islamskog i kulturno bošnjačkog identiteta. Bosanski mevlud ne samo da nije bid'at, već je dragovoljni ‘ibādet, koji nas upučuje na ljubav prema Muhammedu, Ahmedu, Nebijjur-rahmeti, Nebijjut-tewbeti, Resūlullahu, Habībullahu, Šefī'ullahu,  Mubešširu, Nazīru, Sirādžu, Munīru, Al-Fātihu, Al-Mukhtāru, Khātemu-l-enbijā'i, Tāhi, Jāsinu, Abdullahu, Ebū Qāsimu, Ebu Ibrahīmu, Al-Emīnu… Ovo su samo neka od lijepih imena našeg Pejgambera, imena koja nam blaže dušu i razgaljuju srce zato što znamo da je spominjanje svakog od njegovih lijepih imena salāvat i selām na njega, koji se vraća na nas. Jer, naša ljubav prema Pegamberu vraća se nama. I sve što je više dajemo njemu, sve više je imamo za sebi i u sebi.

Reci im, Muhammede, ako uistinu volite Allaha, slijedite mene i Allah će zavoljeti vas. I oprostit će vam grijehe. Allah prašta i milostiv je. (Kur'an, Al Imran, 31).

V

Dakako, onoga koga se ne voli ne može ga se ni slijediti. Mi, dakle, slijedimo, Ebu El- Qasima Muhameda, a.s., zato što ga volimo, a volimo ga zato što u primjeru njegovog života nalazimo uzor za naš život, nalazimo smiraj u našoj duši, osjećamo da smo kroz ljubav prema njemu u milosti Allahovoj, koji je njemu povjerio najveći emanet, kojeg jedan čojek može ponijeti. To je ono što se često gubi iz vida, a to je da je Muhammed, a.s., bio čovjek prije nego je postao Allahov vjerovjesnik, An-nebijj, i Allahov poslanik, Ar-resūl.

– Reci:  “Ja sam samo čovjek kao i vi, samo – meni se objavljuje da je vaš Bog samo jedan Bog, zato se Njemu iskreno klanjajte i od Njega oprosta tražite. A teško onima koji Njemu druge ravnim smatraju. (Kur'an, 41:6).

Samo tako i nikako drugačije moguće je razumijeti značenje i značaj Ebu Ibrahima, kako ga je Džibril-i Emin volio zvati, u njegovoj ljudskoj prirodi i njegovoj vjerovjesničkoj i poslaničkoj ulozi.  Ništa manje nije važno biti čovjek, možda je to čak i važnije, od vjerovjesnika i poslanika. Može se reći da je biti čovek najbitniji uvjet da bi se nekome povjerio emanet vjerovjesništva i poslanstva. Jer, čovjek se rađa, a vjerovjensik i poslanik se postaje pod uvjetom da je čovjek rođen za tu misiju.  Ebu El-Qasim Muhammed, a.s., je bio rođen za vjerovjesnika i poslanika. Bio je čovjek. Bio je dječak u naručuju Halime As-sa'adijje, koja ga je hranila zdravim mlijekom beduinke. Taj osjećaj roda po mlijeku sa plemenom Beni Sa'ada nije ga nikad napustio. Nakon 50 godina od djetinjstva on je taj osjećaj pokazao na Hunejnu. Naime, prvo su ratnici iz Beni Hawazina natjerali muslimane na povlačanje. Evo kako to Kur'an opisuje: – Allah vas je na mnogim mjestima pomagao, a i onoga dana na Hunejnu kad vas je mnoštvo vaše zanijelo, ali vam ono nije ni od kakve koristi bilo, nego vam je zemlja, koliko god da je bila prostrana, tijesna postala, pa ste se u bijeg dali. Zatim je Allah na Poslanika svoga i na vjernike milost pustio, i vojske koje vi niste vidjeli poslao i one koji nisu vjerovali na muke stavio; i to je bila kazna za negatore.  (Kur'an, At-tawbah, 25).

Vidjeviš da bježe, Alehjhisselam je ustao i povikao: – Gdje bježite, ljudi? Ja sam Allahov Poslanik. Ja sam sin Abdulmuttalibov! Ove riječi su zaustavile prave, iskrene i hrabre borce, koji su uz pomoć nevidljive vojske, brzo promijenili bitku na Hunejnu u svoju korist. Među zarobljenicima u šatoru Benu Hawazina bila je i jedna starica iz plemena Beni Sa'ada, koja je tvrdila da je Alejhisselamova sestra. Na to su se ashabi nasmijali, ali staraca je bila uporna sve dok je nisu odveli do Alejhisselama. – Muhammede, ja sam tvoja sestra – kazala je povišenim glasom.  – Imaš li dokaz za to? –  upitao je Poslanik. Zagrnivši rukav, starica je pokazala ogrebotinu na svojoj tamnoj koži. – Ovo mi je od tebe – reče. – Sječaš se kad sam te jednog dana nosila na mom boku kroz dolinu Sirhan da stignemo pastire? Da, bila je to, zaista, Džudama, Alejhisselamova  sestra po mlijeku.  Poslanik je bio presretan. Skinuo je svoju ogrtač i prostro joj da sjede. Dugo su tako ostali zajedno sjećajući se uspomena iz djetinjstva. Alejihsselam se raspitivao za njegovu ostalu braću i sestare po mlijeku. Sutradan Alejhisselam je ispratio svoju sestru Džudamu sa poklonima i selamima.

VI

Ebu El-Qasim Muhammed, a.s., bio je jetim, kojeg je odgajao djed i amidža,  Abdulmuttalib i Ebu Talib.  Bio je pastir, jer kako kaže: – Allah nije poslao nijednog vjerovjesnika a da nije bio pastir.  A ti, Poslaniče? – upita jedan ashab. – Da, i ja sam bio pastir. Čuvao sam ovce nekih Mekkanlija.

Bio je Al-Emīn, pouzdani čuvar emaneta kod ljudi prije nego ga je Allah Milostivi ovlastio da preuzme i čuva Njegov najuzvišeniji emanet, kojeg su nebesa, Zemlja i planine odbile da preuzmu i ponesu iz straha da ga neće moći iznijeti do kraja.

– Mi smo ponudili nebesima, Zemlji i planinama emanet, pa su se sustegnuli i pobojali da ga ponesu, ali ga je preuzeo čovjek – a on je zaista prema sebi i nepravedan i lahkomislen  (Kur'an, 33:72).

Ali, Ebu El-Qasim nije imao izbor već da 610. godine po Mīladu preuzme taj teški, ali uzvišeni emanet, kojeg mu je Džibril-i Emin ponudio u pečini Hira, dok su Qurejševići još uvijek spavali u Mekki i dok je svijet još uvijek živio u mraku zaborava i nemara prema Božjem zavjetu. Ali, Al-Emīn nije imao izbor već da čita što mu se diktira od Svjeznajučeg, koji ga šalje da bude milost svjetovima, da bude znak i putokaz čovječanstvu, da bude podsjetnik i svetionik, da bude opomena i radosna vijest svima koji imaju sluh da čuju, koji imaju oči da vide, koji imaju razum da misle, koji imaju srce da osjećaju, koji imaju dušu da vole čovjeka. Onoga što je nepravedan prema sebi pa ga valja stalno ispravljati, kao  i onoga što je lahkomislen pa ga valja stalno uozbiljavati da zna da je bît njegovog čojstva u al-īmānu, vjeri, koja je sadržana u al-emānetu, povjerenju, koji se očituje u al-islamu, miroljubivoj pokornosti Bogu, koja se živi u as-salāmu, miroljubivom svijetu poedinca i zajednice.

VII

Oni koji u zadnje vrijeme napadaju našeg Pejgambera, ne napadaju ga kao vjerovjesnika i poslanika. Poslanik je u tom pogledu zaštičen od svog Gospodara. Oni našeg Pejgambera napadaju kao čovjeka sa dušom i srcem. Oni hoće da mu otmu njegovu plemenitu ljudskost, koju oni nemaju.  Oni hoće da nam ga uzmu, da nam ga istrgnu iz našeg srca i naše duše. Hoće da nam ga prikažu kroz njihovu ružnu sliku koju crtaju. Ne njega već sebe. Pejgamber nema fizičku sliku. Zato mi njegovu sliku ne držimo na zidu. Mi njegov lik držimo u našoj duši. Jer, naš Pejgamber  ima ljudsku dušu, koja je srodna našim dušama. On im ljudsko srce, koje je sraslo s našim srcima. On ima čojstvo, koje živi u našem čojstvu.  Onaj koji toga nema, neka se ne poziva na njega.  Naš Pejgamber nije od Boga poslan da razgoni ljude, već da plijeni; nije poslan da dijeli, već da spaja; nije poslan da proklinje, već da prašta; nije poslan da mrzi, već da voli; nije poslan da zavađa, već da okuplja; nije poslan da ubija, već da spašava; nije poslan da ratuje, već da miri ljude; nije poslan da širi fitnu, već da snaži vjeru i povjerenje među ljudima.

VII

Kako na početku tako i na kraju, uvijek je u pitanju vrijednost svih vrijednosti u ljudskom životu, a to je emanet, to je povjerenje, to je trust, kojeg danas najviše nedostaje.  U stvari, sve se u svijetu okreće oko toga da li ima ili nema povjerenja: mito i korupcija, bijeda i siromaštvo, zlo i nemoral, teror i terorizam, rat i mir. Ljudi nemaju povjerenje u ljude; nacije nemaju povjerenje u nacije; vjere nemaju povjerenje u vjere; vjernici nemaju povjerenje u vjernike; atesiti nemju povjerenje u ateiste; radnici nemaju povjerenje u poslodavce; građani nemaju povjerenje u vlast; rođaci nemju povjerenje u rođake; roditelji nemaju povjerenje u djecu; djeca nemaju povjerenje u roditelje; učitelji nemaju povjerenje u učenike; učenici nemju povjerenje u učitelje. Korijen današnje krize povjerenja u svijetu treba tražiti u negaciji vjere kao takve. Ali, to se može naći i u lažnoj afirmaciji vjere, što je mnogo opasnije i za vjeru i za povjerenje među ljudima i nacijama. Čini nam se da je ova pojava danas najprisutnija. I za nas muslimane najopasnija, jer se dovodi u vezu sa islamom i muslimanima.

VIII

Zato moramo postaviti pitanje: Kako su muslimani izgubili tu dragocjeniju vrijednost emaneta, povjerenja, među samima sobom? Zašto su iznevjerili emanet El-Emīna? Kako će mu pogleda u uči sutra na Sudnjem Danu? Teoretski, postoji odgovor na ova teška pitanja. Ali, praktično niko nema odgovor. Stoga, dok muslimani obilježavaju blagdan rođenja, mevluda, posljednjeg Allahovog Poslanika nužno je da međusobno podijele riječi vjere i povjerenja, potrebno je da se sjete emaneta, kojeg je Poslanik preuzeo u njihovo ime u pečini Hira prije 1405 godina, emaneta koji im osigurava mir i sigurnost u njihovim dušama, u  njihovim domovima, u njihovim domovinama, i u svijetu.  Muslimani danas nemaju mir ni u duši, ni u domu, ni u domovini, ni u svijetu. U duši su uznemireni zato što im vjeru pljuju i oni koji znaju i oni koji ne znaju o čemu pričaju; muslimani su u domu nemirni zato što im svakog časa u svako doba dana i noći mogu pokucati na vrata sa optužbom da su teroristi; muslimani su nesigurni u svojim domovinama zato što ih može bezobzirno bombardirati  bilo koja vojska u svijetu; muslimani su nespokojni u svijetu zato što su označeni kao osimnjičeni za terorizam zbog onih koji se pozivaju na islam dok čine teroristička djela.

XI

U ovoj strašnoj oluji koja je zahvatila muslimane širom svijeta neki misle da se treba sakriti u mišiju rupu i čekati dok oluja prođe. Drugi smatraju da se treba oluji prikloniti i pokloniti… treba se od islama i muslimana udaljiti… treba se islama i muslimana odreči… treba misliti i raditi kako vjetar puše, odnosno kako oluja diktira… Treći, pak, misle da treba ostati ispravan i uspravn baš onako kao je Ebu El-Qasim Muhammed, a.s., ostao ispravan, El-Emīn i uspravan El-Musteqīm na pravom putu El-Sirāt El-Musteqim unatoč olujama, koje su ga  pratile, dok je nosio i pronosio svijetom emanet, kojeg su nebesa, Zemlja i planine odbile da nose i pronose.

X

Bošnjače, mumine, nemoj da te je strah nikoga osim Boga, dž.š. On je Prvi i Posljednji, On je Vidljivi i Nevidljivi, On je Sveznajući i Svevideći, On je iznad svih i svega što postoji, On je Tvoj īmān a ti si Njegov emānet, čuvaj Njegov emānet da bi sačuvao svoj īmān, koji ti daje mir i sigurnost unatoč olujnom zboru, koji se sručio na naš Ummet, na našu vjeru i na naše povjerenje.

– Došao vam je Poslanik, jedan od vas teško mu je što ćete na muke udariti, jedva čeka da pravim putek pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv. (Kur'an, At-tewbah, 128)

  – Allah i meleki Njegovi donose salavat na Vjerovjesnika. O vjernici, i vi donesite salavat i selam na njega. (Al-Ahzab, 56).

Dr. Mustafa ef. Cerić

Zenica, 12. rebiu-l-evvel 1437, 23. decembar 2015. godine, Džamija Kočeva.

 

                [1] An-nabijj, vjerovjesnik je Allahov izabranik kao duhovni i morani uzor, ali bez knjige ili vjerozakona. Vjerovjesnik  donosi vijest da ustnovi moralnu svijest kod ljudi.

                [2] Ar-resūl, poslnik, je Allahov izabranik, kojem se povjerava knjiga u kojoj su ne samo duhovne i moralne upute, već i vjerozakonske odredbe, kojima se regulira halal i haram, dobro i zlo za pojedinca i zajednicu. Muhammed, a.s., je istovremeno i An-nabijj, moralni uzor i Ar-resūl, vjerozakonodavac.

Centralni program manifestacije „Želja za Resulom“ u džematu Kočeva

U srijedu 23.12.2015. godine (12. rebiu-l-evvela 1437. h.g.) u džematu Kočeva obilježena je centralna svećanost povodom rođenja poslanika Muhammeda, s.a.v.s., u sklopu petnaestodnevne manifestacije Medžlisa Islamske zajednice Zenica „Želja za Resulom“.

Ovaj program je otvorio glavni imam MIZ Zenica mr. Jakub ef. Salkica zaželivši dobrodošlicu prisutnima, a program je obilježen u duhu učenja Kur'ana, mevluda, ilahija i zikra koji su izveli imami MIZ Zenica, a na kraju se prisutnima u prepunoj Sulejmaniji (Kočevoj) džamiji obratio emeritus reisu-l-ulema prof. dr. Mustafa ef. Cerić.

Dr. Cerić je na sebi sopstven način zaintrigirao prisutne slušaoce usporedivši rođenje Isaa, a.s., i obilježavanje njegovog rođenja sa rođenjem Muhammeda, s.a.v.s., i obilježavanjem mevluda na isti dan, te važnosti okupljanja i prisjećanja na rođendan Muhammeda, s.a.v.s.

Svećanost je završena učenjem dove od strane Mirsad ef. Mahmutovića, penzionisanog profesora hadisa i bivšeg šefa Ureda za bošnjačku dijasporu, te je prisutnima podjeljeno 571 hedijja od strane donatora u sjećanje na godinu rođenja Muhammeda, s.a.v.s.

Kočeva

Promocija knjige „Muhamed a.s. putokaz čovječanstvu“

Medžlis islamske zajednice Zenica, je u petak, 18. 12. 2015. godine, poslije jacije namaza održao promociju knjige „Muhamed a.s. putokaz čovječanstvu“ autora Mirze Mešića.

Knjiga je namijenjena, kako je autor zapisao, „prije svega našim čitateljima nemuslimanima kako bi im makar malo približila važnost Muhammeda, a.s., u životu svakog muslimana. Naravno, namijenjena je i muslimanima da ih iznova podsjeti na važnost slijeđenja Poslanikovog životnog puta i svakovremene aktualnosti posljednjeg Božjeg Poslanika.“

promocija 2.

Knjiga je popraćena dobrim recenzijama i pogovorom, koji su napisali hafiz prof. dr. Safvet Halilović, prof. dr. Fuad Sedić i doc. dr. Nezir Halilović, šef Odjela za vjeronauku Uprave za obrazovanje i nauku Rijaseta Islamske zajednice u BiH.

Knjiga „Muhammed, a.s. – Poslanik čovječanstvu“ iznimno kvalitetno je uređena, vizualno lijepog prijeloma, tiskana na kvalitetnom papiru i s tvrdim koricama. Ima 320 stranica, a ilustrirana je s pedesetak fotografija, crteža, kaligrafija i levhi. Knjigu urednički potpisuje dipl. ing. Ismet Isaković, glavni urednik „Preporodovog Journala“ i izvršni urednik „Biltena“, glasila Medžlisa Islamske zajednice Zagreb. Prvo izdanje tiskano je u nakladi od 1.000 primjeraka, a može se kupiti u knjižarama „Školske knjige“, „Ljevaka“ i u svim medžlisima u Hrvatskoj. Sav prihod od prodaje namijenjen je za potrebe izgradnje Islamskog centra u Sisku.

Promocija je održana u punoj gradskoj sali grada Zenice. Promotori knjige bili su: dr. hfz. Safvet Halilović, dr. Nezir Halilović, mr. Mevludin Dizdarević. Moderator Edin Kavazović.

Dodjela priznanja „muderris Derviš ef. Spahić“

U četvrtak 24.12.2015. godine u sklopu manifestacije Medžlisa Islamske zajednice Zenica „Želja za Resulom“ u organizovana je svećanost povodom dodjele priznanja „muderris Derviš ef. Spahić“.

Ovo priznanje je uspostavio muftija zenički mr. Ejub ef. Dautović, a dodjeljuje se svake godine povodom 12. rebiu-l-evvela, rođendana poslanika Muhammeda, s.a.v.s., nekome od istaknutih alima iz Bosne i Hercegovine. Program je otvorio glavni imam MIZ Zenica mr. Jakub ef. Salkica zaželivši dobrodošlicu prisutnima, a program je obilježen u duhu učenja Kur'ana, mevluda, ilahija i zikra koji su izveli imami MIZ Zenica, a na kraju se prisutnima u Sultan Ahmedovoj (Čaršijskoj) džamiji obratio dobitnik priznanja mr. Muharem ef. Omerdić.

Muharem ef. je, između ostalog, spomenuo važnost slijeđenja sunneta Muhammeda, s.a.v.s., kao onoga koji će se zauzimati za nas, sljedbenike njegovog ummeta. Na kraju svećanosti zenički muftija mr. Ejub ef. Dautović je uručio priznanje „muderris Derviš ef. Spahić“ mr. Muharem ef. Omerdiću uz obrazloženje da je Muharem ef. osvjedočeni prijatelj muderris ef. Spahića koji je živi sljedbenik njegovih ideja i poruka.

Na kraju programa sin Derviš ef. Spahića, dugogodišnji imam Nesib ef. Spahić je proučio ašare i dovu.

derviš Spahić 2.

“Upoznaj Poslanika s.a.v.s.” u Zenici

Medžlis Islamske zajednice Zenica, obavještava vas da će u Muzeju grada Zenice biti organizirana muzejska izložba sa temom „Upoznaj Poslanika, s.a.v.s.“, autora dr. Esmira M. Halilovića.

Cilj projekta je predstavti ovu izložbu koja tretira Poslanikov, s.a.v.s., životopis, te osnovne segmente njegove misije a sve u kontekstu mjeseca rebiu-l-evvela, mjeseca mevluda. Izložba je namijenjena svim muslimanima i nemuslimanima koji imaju želju da se upoznaju sa Poslanikom, s.a.v.s., na jedan novi – edukativni i vizuelan način.

Posebno želimo pozvati učenike, srednjoškolce i studente, kao i druge zainteresovane grupe, da se uz pratnju adekvatnog vodiča koji je obezbijeđen, detaljnije upoznaju sa svim dijelovima ove jedinstvene izložbe.

Izložba će biti organizovana u saradnji za Muzejom grada Zenice i počinje od ponedeljka, 28. 12. 2015. godine, radnim danima i subotom od 09:00 do 18:00.

Medžlis Islamske zajednice Zenica

Noć zeničkih hafiza

U Ensar džamiji je u okviru manifestacije Želja za resulom održana Noć zeničkih hafiza. Povod ove manifstacije je taj što su naši zeničani, inače supružnici Nijaz Aganhodžić i Adisa Aganhodžić stekli zvanje hafiza pred komisijom Rijaseta Islamske zajednice u BiH.

Tim povodom su se u Ensar džamiji sastali svi zenički hafizi imami i svojim učenjem Kur'ana razgalili srca velikog broja posjetilaca.

Predavanje je održao Nijaz ef. Aganhodžić inače profesor u Medresi Osman ef. Redžović u Visokom. Svoje izlaganje je imao i muftija zenički mr. Ejub ef. Dautović koji je, također, svojim prisustvom uljepšao ovaj program.

Ensar 1..

Voditelj cijelog programa bio je glavni imam Jakub ef. Salkica.

Hutba direktora Uprave za vjerske poslove povodom dana rođenja Muhammeda a.s.

U ime Boga Milostivog Samilosnog

Hutba povodom mevluda, rođenja poslanika Muhammeda, a.s.

Draga braćo!

„Vi u Poslaniku imate najljepši  uzor, za onoga koji se nada Allahovoj milosti i nagradi, na ovom svijetu i koji Allaha često spominje“.  ( XXXIII:21.)

Put Islama i put Islamu je označen i trasiran (šehadetom) vjerovanjem: da nema drugog Boga osim Allaha i da je Muhammed Božiji rob i Božiji Poslanik. Naš šehadet je sastavljen iz dva dijela.

Izgovaranjem prvog dijela šehadeta, vjernik iskazuje negaciju i potvrdu.

Negacijom odbija prihvatanje drugih božanstava, a potvrdom iskazuje i očituje da je Uzvišeni Allah Jedan, ne, na način broja, nego kao Onaj koji sudruga nema, nije rodio niti je rođen i niko Mu nije ravan. Allah je oduvijek  i zauvijek sa lijepim imenima, (esmau-l-husna), sa svojstvima  bića (es-sifatu-zatije), i svojstvima savršenstva  (es-sifatu-subutije).

Izgovaranjem prvog dijela šehadeta, vjernik zaogrće svoje imansko biće i tako vjerujući potvrđuje da:

–                    Allah dž.š., (rabbu-l-alemin) Gospodar svjetova, upravlja svim stvorenjima (tevhidu-r-rububije).

–                    (Ijjake na'budu ve ijjake neste'in), Samo Njega obožavamo, i da naše ibadete ne upućujemo nikome drugom osim Njemu (tevhidu-l-uluhije).

–                    (ve lillahi esmau-l-husna), Njemu pripadaju svojstva savršenstva i lijepa imena, te da ništa od toga ne pripisuje nikome od stvorenja (tevhidu-l-esmai vesifat).

Izgovaranjem drugog dijela šehadeta, mi vjerujemo i svjedočimo da  je  Muhammed, a.s., Božiji rob i Božiji Poslanik.

Poslanstvo je dar Božiji. Ne može se steći niti naslijediti. Bog ga daje kome On hoće. „Bog najbolje zna kome će dati svoje poslanstvo“. (XXII:75) Između ljudi Allah odabire poslanike, kao donosioce radosne vijesti. Poslanici su  znak Božije milosti i ljudske potrebe. Oni su dužni da istinito i vjerno prenesu, što im Bog stavlja u zadatak. Svojim osobinama, vrlinama i ljudskim vrijednostima poslanici su prepoznatljivi u svojim sredinama. Poslanje i misiju Allah, dž.š., predaje u ruke najspremnijih i najodabranijih Božijih robova. Njihov zadatak je da  uče i opominju ljude, bez obzira na izazove i poteškoće kojima budu izloženi.

Mi vjerujemo u sve poslanike i ne pravimo razliku između njih. Vjerujemo da su sačuvani od grijeha, da su iskreni, da su ljudima istinu govorili, pravu vjeru prenosili, da su mentalno i umno bili najobdareniji. U svojoj misiji i poslanju pejgamberi su od Boga dobivali  objavu, knjige ili suhufe.

Posljedni Božiji poslanik Muhammed, a.s., društvene prilike i okolnosti

Posljedni Božiji Poslanik Muhammed, a.s., je rođen u Meki u mjesecu rebiu-l-evvelu, u godini Slona. Muslimani svijeta, pa i mi u Bosni i Hercegovini, ovaj mjesec doživljavamo kao mjesec mevluda, rođenja našeg devletlije, resuli-ekrema, nebijji-muhterema Muhammeda, a.s. On je Muhammed-hvaljenik, Ahmed-slavljenik, Mustafa-odabrani. Posljedni u nizu poslanika i pečat poslanstva. Allah, dž.š., kaže da ga je poslao kao milost svjetovima. Mi u to vjerujemo i zato ga slijedimo. Znamo da je ispravnost prvog dijela šehadeta, uslovljena upotpunjenjem i priznavanjem drugog dijela šehadeta.

Historijski izvori navode da je, prije pojave Poslanika, a.s., stanje i društveni ambijent u kojem su se nalazili predislamski arapi bilo haotično, vladao je nered. Nešto više od pet stoljeća nakon poslanika Isa'a, a.s., u društvu je vladalo odsustvo univerzalnih vrijednosti, dominirala je čovjekova izgubljenost u vremenu i prostoru. Društvo je odražavalo sistem nepravde, nemorala, nasilja, kidanja rodbinskih veza, nereda, pljačke, lihvarstva (kamate), ženska novorođenčad su ubijana (čedomorstvo), vladao je zakon jačeg, kufr i širk odražavali su društveni status, ljudi su bili prepušteni igrama, zabavi, bludu, nemoralu, laži, kocki, lutriji, (bacanju strelica), prevarama, gatanju (vračanju) i drugim negativnim društvenim porocima. Sve je ukazivalo na potrebu pojave Poslanika. Dolazak Poslanika i potreba njegove misije, a što je sunetullah, se iskazuje posebno u društvu koje je na najnižem stupnju razvoja i organizacije. To je princip Allahove milosti na zemlji. Trebalo je drušvenu tminu osvijetliti. Vjerodostojna predaja navodi da se rađanjem Poslanika na Zemlji,  na nebu pojavi nova zvijezda. Tamu neba osvjetljavaju zvijezde, a tminu i mrak nevjerstva na Zemlji osvjetljavaju Pejgamberi (resuli), Vjerovjesnici (nebijji), evlije, pobožni i učeni ljudi. Meka je bila idealno mjesto i prilika gdje će se pojaviti:

– svjetlo Božije upute (Objava),

– riječ Božije istine, Islama (tevhid),

– poziv na Pravi put (siratu-l-musteqim),

– donosilac Božije poruke (resulullah).

Sunnet poslanika Muhammeda, a.s.

Kada spominje poslanike, Kur'an  navodi  njihova imena i potvrđuje da su slati svojim  narodima, dok za Muhammeda, a.s. Kur'an kaže: „Muhamed je resulullah“  (XLVIII: 29) i potvrđuje da je poslan svim ljudima. „I mi smo te poslali kao milost svim svjetovima“. (XXI:107) Naredbom: “O vjernici budite pokorni Allahu i slijedite put pejgambera“, (IV:59) i konstatacijom: „Ko slijedi Pejgambera on se pokorava Allahu“, (IV:80) te, „Što vam dostavi Poslanik prihvatite, a što vam zabrani odbacite“, (LIX:9), i drugim mnogobrojnim ajetima potvrđuje se da je sunnet, praksa Poslanika, a.s., drugi izvor Šerijatskog prava. To znači da Kur’ansko načelno propisivanje i obavljanje namaza, zekata, hadždža, halal trgovine, uspostavljanje bračne zajednice i slično, nije moguće   razumjeti i prakticirati bez saznanja i načina na koji je to izvršavao posljedni Poslanik Muhammed, a.s. Na toj osnovi hanefijska ulema je klasificirala:

–          sunnet kao Objavu (Vahj),

–          sunnet kao vjerska praksa-pritvrđen i ne pritvrđen sunnet (muekkede i gajri muekkede) i

–          sunnet kao običaj (mustehab).

Poslanikova misija i praksa se temeljno bazirala na dva principa:

Prvi: vjerovanju, akaidu, (tewhidu), vjeri u Jednog Boga, dž.š.

Poštovane džematlije, vama je poznat  hadis u kojem Poslanik, a.s., veli: „Nema ni jednog roba koji kaže la ilahe illallah (nema boga osim Allaha) i umre na tom, a da neće ući u Džennet. ( Buhari, Muslim)

Drugi: čuvanje jedinstva Ummeta, organizacija zajednice muslimana kroz džemat i njihovo institucionalno organiziranje. Poslanik je odabirao, slao i imenovao svoje izaslanike za institucionalno predstavljanje i organiziranje, kako vjerskih tako i društvenih poslova. Samo kao ilustraciju navodimo slanje Muaz ibni Džebela u Jemen, Ebu Bekra kojeg izabire za predvođenje džemata i za vođu hadždža i organizaciju Bejtu-l-mala, gdje se pored vjerske naglašava i društvena dimenzija.

U jednom hadisi-šerifu, koga prenosi Omer b. Hatab, se navodi da je Poslanik, a.s. rekao: „Savjetujem vam da se držite mojih ashaba, zatim onih poslije njih, pa i onih poslije njih. Obavještavam vas da će se u budućnosti raširiti laž do te mjere, da će se čovjek zaklinjati za nešto, za što nema potrebe da se zaklinje. Želit će da svjedoči, iako  se svjedočenje neće tražiti  od njega. Upozoravam vas, da kada se čovjek osami sa ženom, kojoj nije mahrem, sa njima je šejtan treći. Čuvajte džemat i  ne razjedinjujte se. Šejtan upravlja sa onima koji napuste džemat, jer u složnom džematu nema prostora za njeg. Ko želi da zadobije Božiju milost (džennet), neka je aktivan u džematu. Koga sretnim čini njegovo dobro djelo, a loše žalosti, taj je vjernik“. (Tirmizi, hadis je hasen sahih).

Traganje za dobrim djelom je inspiracija i prilika da čovjek postigne cilj i smisao svog života. U suri Mulk Uzvišeni veli: „Uzvišen je Onaj u čijoj je ruci vlast. On sve može. Onaj koji je dao smrt i život da bi iskušao ko je od vas najboljeg djela. On je Silni, Onaj koji prašta“. (LXVII:1-2)

Povjesni primjer su muslimani Španije (Andalusa) koji su vjeru, znanost, kulturu i umjetnost podigli na najviši stepen ljudske vrijednosti, te unatoč tome propali i nestali zbog unutarnjih slabosti, podjela i sukoba. To je slika današnjih muslimana svijeta. Pored prirodnog bogatstva, ljudkog potencijala, ekonomske moći, geostrateških pozicija koje imaju u današnjem svijetu oni  ne predstavljaju i ne znače ništa.

Mevludska svečanost kao tradicija

Iako je mevlud, pjesnički spjev, koji ima književnu  formu i umjetničku dimenziju, on je za veliki broj vjernika pobožni spjev u kojem  se s ljubavlju, dosta emocije i  pjesničke mašte opisuje rođenje, ljudski život, misijsko poslanje i smrt Muhammeda, a.s.. Umjetnost oplemenjuje prostor i čovjeka, no umjetnost koja je nastala i inspirisana u duhu vjere, čovjeku pruža svježinu, budi sjećanje, daruje ljepotu pogleda, unosi polet, optimizam i stvara emociju. Naša ulema i imami imaju priliku da povodom mevluda, kroz različite programske sadržaje, poduče i upoznaju naše džematlije o radostima vjere, dužnostima i obavezama kojima smo zaduženi, te ciljevima misije i poslanja Muhammeda, a.s., kao i njegovoj plemenitoj ličnosti i mubarek životu. To je bila stoljetna praksa uleme ovoga prostora. Navodimo pozitivan pristup i praksu tumačenja mevluda kod nas, od strane rahmetli Kasim-ef. Dobrače, Mehmed-ef. Handžića, Husein-ef.  Đoze, Ibrahim-ef. Trebinjca, Sinanudin-ef. Sokolovića, Kjamila-ef. Silajdžića, Ahmeda-ef.  Smajlovića i dr. I danas, kao i prije, različiti programi i programski sadržaji,  imaju jedno za cilj, predstaviti Muhammeda, a.s., kao Poslanika, te ukazati na vrijednost slijeđenja njegovog života.  Vjerujem da današnja ulema ima znanja, snage, mudrosti i odgovornosti da osmisli nove metode i načine obilježavanja mevluda, a koji će našoj omladini približiti, omiliti i razviti istinsku  ljubav prema poslaniku Muhammedu, a.s.  Za njega Kur’an kaže: „Mi smo te poslali kao milost svjetovima“.  Govoriti o Poslaniku, znači, biti u trajnoj Božijoj milosti. A zar nismo svi potrebni Božije milosti.

Allah, dž. š., u Kur'anu kaže: „Allah i Njegovi meleki donose salavat na Poslanika, o vjernici, i vi donosite salavat na Pejgambera i Selam mu šaljite“.  (XXXIII:56)

Molimo Allaha, dž.š., da nas učini dostojnim šefa'ata Muhammeda, a.s. AMIN!

mr. Nusret-ef. Abdibegović

Direktor Uprave za vjerske poslove Rijaseta

Sarajevo, 18. decembar 2015. godine

Najnoviji članci

Nova 1447. hidžretska godina

Ministar Adnan Šabani posjetio Medžlisa Zenica

Šest hiljada paketića za šest hiljada osmijeha

X