Utorak, Muharrem 6, 1447
Stranica 76

Mubarek noć Lejletu-l-miradž

U takvimu za 2020. godinu mubarek noć Lejletu-l-miradž pada u subotu, 21. marta.

Ovo je noć u kojoj je Muhammed, neka je mir i spas Božiji na njega, uz Božiju pomoć uzdignut do mjesta do kojeg nikad niko od ljudi ni prije ni poslije njega nije stigao. To se dogodilo 27. noći mjeseca redžeba 621. godine. Božiji Poslanik je te noći najprije nošen od Časnog Hrama u Mekki do džamije El-Aksa u Jerusalemu, a potom uzdignut kroz pojedina nebesa do Sidretu-l-muntehaa (Lotosa nad sedmim nebom) ili još bliže Uzvišenom. Tu se Poslanik, neka je spas i mir Božiji na njega, susreo sa nekim poslanicima, a razgovarao je i sa Uzvišenim Bogom. Na miradžu su objavljena posljednja dva stavka poglavlja El-Bekare, naređeno je pet dnevnih namaza muslimanima, a kao uspomena na razgovor vođen na miradžu u namazu se uči tkzv. ettehijat, na svakom sjedenju prilikom obavljanja namaza.

Ovaj dan je i Dan vakifa – onih koji svoju imovinu ostavljaju kao zadužbinu na korist generacijama poslije njih.

Instrukcija imamima i džematskim odborima za postupanje u okolnostima vanrednog stanja proglašenog zbog pandemije koronavirusa

Na osnovu dosadašnjih instrukcija reisu-l-uleme i zaključka koje je na jučerašnjoj sjednici usvojilo Vijeće muftija, a u svjetlu najnovijih mjera i preporuka koje su jučer i sinoć proglasili nadležni državni i entitetski organi, reisu-l-ulema izdaje sljedeću instrukciju imamima i džematskim odborima Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, koja se ima primjenjivati na području teritorije Bosne i Hercegovine.

– Obustavlja se do daljnjeg obavljanje namaza u džematu u džamijama, kao i džuma-namaza.

– Ezanom će imam ili mujezin obznanjivati nastupanje namaskog vremena, i sami će klanjati u džamiji dnevne namaze.

– Muslimani će dnevne namaze obavljati u svojim domovima.

– Umjesto dolaska na džumu muslimani će klanjati podne-namaz u svojim kućama.

– Imam, mujezin i članovi džematskog odbora će jedini klanjati džuma-namaz u džamiji kako bi se sačuvao kontinuitet obavljanja džume. Ukoliko mujezin ili neko od članova džematskog odbora spada u rizičnu skupinu građana onda neće prisustvovati obredu džuma-namaza. Svi prisutni su dužni poštovati pooštrene mjere zaštite od širenja zaraze kao i poštovati ranije preporuke Islamske zajednice o dužini hutbe i nezadržavanju u džamijskim prostorima.

– Provođenje svih vanrednih mjera dok traje kriza uzrokovana širenjem koronavirusa je u nadležnosti imama i džematskog odbora. Preporučuje se da svi medžlisi, a po mogućnosti i džemati, imaju dežurni broj telefona na koji će se članovi i pripadnici zajednice moći informisati o odlukama IZ u BiH, ali i zatražiti pomoć i savjet.

– Na svakoj džamiji će biti istaknuto jasno obavještenje o zatvaranju džamije.

– U duhu preporuka reisu-l-uleme i Vijeća muftija mešihati i krovne organizacije Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini su već izdale vlastite preporuke na osnovu uputa svake države pojedinačno i to će nastaviti činiti i ubuduće.

– Vojno muftijstvo će s obzirom na specifičnost rada u komandama jedinica, a vodeći se ovom instrukcijom, sačiniti posebno uputstvo za pripadnike Oružanih snaga Bosne i Hercegovine.

Reisu-l-ulema

Husein ef. Kavazović

Uputstvo Muftijstva zeničkog o ponašanju u džamijama usljed povećanog rizika širenja zaraze korona virusom

Na osnovu Instrukcije reisu-l-uleme Islamske zajednice u BiH za postupanje u slučajevima širenja korona virusa, te uputa nadležnih državnih organa, a u cilju preveniranja širenja virusa na području Muftiluka zeničkog, potrebno je preduzeti slijedeće aktivnosti:

Mekteb – Obustavlja se mektebska nastava u svim mektebima na području Muftiluka zeničkog do daljnjeg.

Skupovi – Imajući u vidu preporuke nadležnih državnih organa, iz preventivnih i zdravstvenih razloga, otkazati sve veće skupove koji nisu obrednog karaktera planirane u džematima u narednom periodu.

Džuma-namaz – Savjetujemo svim osobama iz rizičnih skupina, a naročito starijim osobama da ne dolaze na džuma-namaz, već da u skladu sa islamskim propisima klanjaju podne-namaz u svojim domovima.

Imami su obavezni skratiti svoja obraćanja na hutbama, kako bi se izbjeglo duže zadržavanje džematlija u džamijama.

Molimo džematlije da nakon obavljenog džuma-namaza prilikom izlaska iz džamija izbjegavaju stvaranje veće koncentracije ljudi na izlazima i formiranje nepotrebne gužve.

Rizične skupine – Starije osobe, hronične bolesnike i druge osobe iz rizičnih skupina pozivamo da do daljnjeg izbjegavaju dolazak u džamiju radi obavljanja namaza, kako bi sačuvali i sebe i druge. Sve osobe koje imaju bilo kakve simptome prehlade ili gripe, poput kašlja, povišene tjelesne temperature i sličnog, dužne su namaze obavljati u svojim kućama.

Higijena – Apelujemo na sve članove da se pridržavaju principa lične i respiratorne higijene koja je duboko ukorijenjena u muslimanskoj tradiciji i islamskom nauku kroz uzimanje abdesta, gusula i redovno pranje ruku i sl., ali i da slijede upute i preporuke nadležnih ministarstava i zavoda. Posebno je potrebno preduzeti slijedeće mjere:

– Čišćenje i dezinfikovanje džamija, posebno kontaktnih površina: česme i držači za peškire u abdesthanama; šteke i kontaktno područje oko šteka na vratima i slične površine
– Provjetravanje svih džamija više puta tokom dana, prije i poslije okupljanja ljudi
– Smanjenje upotrebe ručnika/peškira i njihova zamjena za jednokratne ubruse
– Čišćenje prilaznih prostora i svih glatkih površina (abdesthane, WC i sl.)
– Redovno i temeljito pranje ruku sapunom
– Uzimanje abdesta kod kuće po mogućnosti
– Potpuno obustavljanje rukovanja, grljenja i sl.
– Izbjegavanje dodirivanja lica
– Držanje odstojanja prema drugim osobama
– Kašljanje/kihanje u povijeni lakat.

Upute nadležnih – Apelujemo na sve članove da se pridržavaju uputa nadležnih državnih organa i na taj način pokažu odgovornost prema vlastitom zdravlju i zdravlju drugih osoba u njihovoj okolini.

Mektebska nastava na području Muftijstva zeničkog se obustavlja do daljnjeg

Na osnovu Instrukcije reisu-l-uleme Islamske zajednice u BiH za postupanje u slučajevima širenja korona virusa, te uputa nadležnih državnih organa, a u cilju preveniranja širenja korona virusa na području Muftiluka zeničkog, obustavlja se mektebska nastava u svim mektebima na području Muftiluka zeničkog do daljnjeg.

Muftijstvo zeničko još jednom apeluje na sve pripadnike i članove Islamske zajednice da se pridržavaju uputa nadležnih državnih organa i na taj način pokažu odgovornost prema vlastitom zdravlju i zdravlju drugih osoba u njihovoj okolini

Promocija knjige „Uloga Kur'ana u životu muslimana”

U organizaciji Medžlisa Zenica, 07. 03. 2020.god. u džematu Trgovišće, održana je promocija knjige „Uloga Kur'ana u životu muslimana” autora hfz.dr. Safvet Halilovića.
Prisutne je poselamio i izrazio dobrodošlicu imam džemata hfz. Amir ef. Kaknjo. O knjizi su govorili Hrustan ef. Nočić, urednik ovog izdanja i autor hfz.dr. Safvet Halilović. Knjiga tretira veoma korisne i praktične teme potrebne jednom muslimanu kako bi bolje razumio utjecaj Kur'ana na oblikovanje svoje islamske ličnosti, kao što su:
– Jezičko značenje riječi Kur'an,
– Kur'an u očima orijentalista,
– Odnos muslimana prema Kur'anu,
– Učenje Kur'ana za umrle i druge teme.
U knjizi se nalazi i tekst kojeg je napisao prof. dr. Ahmed Er-Rejsuni, predsjednik Svjetske unije islamskih učenjaka a sa arapskog jezika ga preveo dr. Halilović.
Promocija je protekla u jako lijepoj atmosferi uz prisustvo znatnog broja džematlija i gostiju.
A.K.

Nepravda smutnju porodi

Neizmjerna hvala Svemilosnom Stvoritelju, koji pomaže dobročinitelje, a uništava nasilnike.
Najljepši salavati i selami neka su časnom Poslaniku, Muhammedu miljeniku, njegovoj časnoj porodici, čestitim ashabima i svim iskrenim muslimanima.
Poštovana braćo!
U prošloj hutbi, povodom ‘Dana nezavisnosti’, govorio sam, kako je pravda najjači temelj na kome opstoji društvo i država. Danas, 11. redžeba 1441. g. po H, želim govoriti na istom fonu, pa sam hutbu sam naslovio riječima: ‘Nepravda smutnju porodi.’ Nepravda mnoga zla porodi, a najveće zlo jeste ‘smutnja’. Mudri Allah dž.š., kazuje da je smutnja ‘teža i gora’ od samoga ubijanja:
وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ- وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ
Ubistvom čovjek se liši života. Smutnjom ljudi se lišavaju ne samo života, nego i vjere, pameti i časti. Dovedu se u stanje kad duša, zbog silnih nepravdi plaho boli, kada se pamet pomuti, i kada se čast za sitan šićar prodaje. Kur'an kazuje, a povijest svjedoči da nikada ni jedan narod nije nestao i propao zbog snage svoga neprijatelja, nego zbog vlastitih slabosti. Svako je sebi najveći prijatelj, ali i dušmanin. Poslanik a.s., kaže, da Allah dž.š., ‘pusti nasilnika neko vrijeme’ ali kada odluči da ga uništi zbog njegova zuluma, nema tog ko ga može spasiti.
Naglasio sam prošli puta, da su najodgovorniji u državi i društvu oni koji vlast nose i akademska zajednica. Kako bi spriječili nepravdu, a samim tim i smutnju, oni moraju kreirati zakone koji pravdom i poštenjem odišu. Zakone koje ljudi poštuju, jer uviđaju da su korisni za sve, i da je bolje, isplativije vladanje po zakonu, nego njegovo kršenje. Zakoni moraju moral štititi. Može se lahko kreirati zakon koji nije u isto vrijeme i moralan. Ali musliman zna da je moral veći i preći od zakona. Nije uvijek moralno ono što je po zakonu dozvoljeno. Nemoralni tj. nepravedni zakoni umjesto reda, samo nered proizvedu.
Na opasnost nepravde (zuluma) koji razne smutnje porodi, upozoravao je čuveni muslimanski alim, utemeljitelj sociologije – nauke o društvu, Ibn Haldun. On kaže:
”Što više ljudi izgube vjeru u zakon i pravosuđe, to se više povećava haos, a on je prvi znak potrebe reforme. Zakon (pravosuđe) je pamet jednog naroda, a kada ga izgube, izgubili su pamet.” I kazivao je:
”Jedna od najžešćih nepravdi i najopasnija za propast društva jeste nepravedno tjeranje na naporan rad i nepravedna eksploatacija raje.”…”Znaj da napad na imovinu ljudi uništava njihovu inicijativu za stvaranjem bogatstva, jer oni uviđaju da je cilj takve nepravde da budu lišeni imetka. Kad nestane inicijative, ruke se opuste i ljudi ne ulažu više napor da bi nešto postigli.” … ”Ako dođe do opadanja želje za sticanjem sredstava za život i ako njihove ruke postanu slabe za sticanje dohotka, onda propada tržište i svo društveno stanje, a ljudi se raseljavaju u druge države tražeći sreću koja je nestala. Stanovništvo se smanjuje, domaćinstva propadaju, gradovi se ruše. Rasulo društva dovodi do propadanja države i vladara, jer oni su samo forme društvenog života, a forma nužno propada ako propada materija.” Ove riječi nameću nam pitanje: ‘Kome trebaju stranke i vlast – ako naroda nema!?’
Ibn Haldun još u taj vakat, kada muslimanski svijet srlja u propast i razjedinjava se, ovako savjetuje:
”Vlast se održava vojskom (danas bi rekli policijom, sudstvom i tužilaštvom, inspekcijama), vojska se održava imetkom (novcem), državni imetak se obezbjeđuje porezima, porezi se koriste za izgradnju i napredak države, izgradnja se ostvaruje pravednošću, pravednost se ostvaruje poboljšavanjem stanja radnika, a prosperitet i poboljšanje stanja radnika ostvaruje se poštenjem ministara (tj. čitave vlasti).”
On u svom djelu ukazuje na još jednu posljedicu nepravde, a što mi je posebno pažnju privuklo, i što svjedoči, da iako se promijeni vrijeme i okolnosti, neke stvari ostaju iste. On kaže:
”Kada države počnu propadati, u njima se namnože astrolozi, vračari, razmetljivci, lažljivci, prošire se glasine, ljudi se upuštaju u preduge i jalove rasprave, smanji se istinska spoznaja i poveća zbunjenost.”
Zar ne svjedočimo danas, kako neki ljudi spas ne traže u radu i privređivanju, nego u kadionicama i kockarnicama. Spasa traže kod raznih gatara, vračara i astrologa. Lijek za bolesti traže kod nekakvih nadriljekara, nadrihodža i nadribula. Izlaz i nadu iz problema pokušavaju naći kod vidovitih Džemila, Azira koje kašike bacaju, ili u čarobnu kuglu i karte gledaju! Veću im pažnju danas zaokupljaju predavanja o snovima, Dedždžalu, sihiru. Vode se jalove rasprave o bradama i sedžadama, mevludima, tespihima, novotarijama, i čemu sve ne!? Zar ne svjedočimo svemu ovome!?
Gdje je izlaz!? Opet ponavljam, izlaz je u pravdi. U društvu ona se kroz dobre, pravedne, za sve ljude ravnopravne zakone provodi, ali u životu, pravda iz srca kreće. Valja imat čisto srce. Iz čistog srca polazi sve lijepo, pošteno, pravedno. Treba biti pravedan prvo prema sebi i svojima, pa onda od ljudi pravdu očekivat. A kako to postiči!? Lahko! Poslanik a.s. kaza:
”Nije istinski vjernik onaj ko svome bratu ne želi ono što samome sebi.”
Čini samo ono što ti ne bi bio problem, da svaki čovjek čini. Ne radi drugima, ono što ne bi volio da drugi tebi čine!
Molim Allaha dž.š. da nam u ovome pomogne i olakša!
Zenica, Osman Čelebijina ‘Potočka’ džamija, hatib: Hfz. Fahir ef. Arnaut

Obilježena 74-ta godišnjica od zatvaranja Pojščanske medrese

Prigodnim programom, mevludom i obraćanjem predstavnika džemata, obilježene su 73 godine od zatvaranja medrese u Pojskama, jedne od značajnijih vjerskih institucija zeničke regije, ali i Bosne i Hercegovine.
Mjesna džamija Pojske, bila je ispunjena do posljednjeg mjesta, a obilježavanje i sjećanje na dane pojščanske medrese, postala je već tradicionalna manifestacija, koja ima za cilj očuvati od zaborava priču o vrijednoj islamskoj školi, kakve nije bilo na ovim prostorima.

Medresu u Pojskama osnovao je muderris Derviš efendija Spahić 1934. godine. Nakon završene škole u Travniku, stjecanja znanja i obnašanja funkcije upravitelja mektebi-ibtidaije kao i predavača vjeronauke u školi u Travniku, muderris Derviš ef. Spahić, ipak odlučuje vratiti se u Pojske, osnovati medresu i učiti mlade softe islamu, ahlaku, životu i Kur’anu.

Punih 13. godina je poučavao softe iz svih okolnih mjesta čitanju i pisanju, osnovama vjere i morala, ali i tome kako da okaleme voćku ili vrcaju med. On ih je pripremao da budu čestiti imami i nepokolebljivi vjerski aktivisti.

Krajem rata, vlast je naletom ateizacije nastojala ukinuti sve medrese, pa je 1947. godine došla na red i medresa u Pojskama. Narod se pobunio, a vlast je u cilju demonstracije sile sa vojskom ugušila ,,pobunu”, dok je devet najuglednijih osudila oštrim kaznama, a Derviš ef. biva osuđen na 8 godina.

Program je završen dodjelom zahvalnica ljudima koji su na bilo koji način doprinijeli održavanju ove manifestacije, ali i ljudima koji nesebično pomažu svim aktivnostima džemata Pojske. Hafiz Ammar ef. Bašić održao je prigodno predavanje i ukazao na važnost obilježavanja kako Dana nezavisnosti jedine nam domovine, tako i dana medrese u Pojskama.
Tekst: Maid Dizdarević

Program povodom godišnjice zatvaranja Pojščanske medrese

Počelo sa radom savjetovalište za brak i porodicu pri našem Medžlisu

Polazeći od šerijatskih propisa i zahtjeva vremena, sa ciljem pružanja podrške porodici kao temelju društva, braku kao osnovi na kojoj se porodica formira te afirmaciji i promociji bračnih i porodičnih vrijednosti, Medžlis Islamske zajednice Zenica je od petka, 31. januara 2020. godine pokrenuo projekat „Savjetovalište za brak i porodicu“.

Savjetovalište će korisnicima pružati usluge i pomoć u sljedećim oblastima savjetodavnog rada:

1. Individualno savjetovanje – razgovor i savjetovanje vezano za lične dileme, nedoumice, izazove i probleme;

2. Predbračno savjetovanje – razgovor s mladima, mladićima i djevojkama, s budućim mladencima /s parom ili pojedinačno/ koji se pripremaju za stupanje u brak o temama budućeg bračnog i porodičnog života. Specifične teme iz ovog područja su: izbor bračnog druga, razmjena mišljenja i vrijednosti uz koje su odrastali, upoznavanje sa načelno definiranim stavovima budućeg partnera (intimni odnosi, „planiranje“ poroda/djece, očekivanja u braku, egzistencijalna pitanja, navike bračnog druga), komunikacija i razumijevanje u braku, načini rješavanja eventualnih konflikata, i sl.;

3. Bračno savjetovanje – razgovor, podrška i savjet bračnom paru u kriznim situacijama. Najčešće teme ovog savjetovanja su: komunikacija i razumijevanje među supružnicima, kompromis i rješavanje konflikata u braku, problem intimnih odnosa: vjernost i preljub, pitanje razvoda braka, izazovi i problemi nakon razvoda braka – djeca kao najveći gubitnici, odgoj djece i odgovorno roditeljstvo, zanemarivanje djece, zlostavljanje (fizičko i psihičko) i nasilje u braku i porodici, odnosi sa širom porodicom, rodbinom i prijateljima i sl.;

4. Porodično savjetovanje – susret i razgovor sa svim članovima uže porodice (roditelji i djeca), nerijetko i sa članovima šire porodice uz preporuku na mogućnost konsultacije sa vjerskim autoritetom. Teme porodičnog savjetovanja su: „svaka porodica je poseban svijet – svijet za sebe“, način funkcioniranja porodice, odnos prema ulogama i dužnostima članova porodice, uzrok/ci krize u porodici, razumijevanje među članovima porodice (posebno djece u doba puberteta, mladih u vrijeme ašikovanja, i sl.), dogovor i kompromis članova porodice – put do sklada, harmonije i sreće u porodici;

5. Savjetovanje o vjerskim pitanjima – kroz razgovor odgovoriti na pitanja i nedoumice korisnika i predočiti stav Kur'ana i Sunneta, te savjetom i preporukom usmjeriti korisnika da izbor i odluke temelji na islamskom učenju i podstaći na profiliranje i duhovni rast i razvoj u okrilju islama;

Radno vrijeme savjetovališta će biti petkom u terminu od 14:00 – 18:00 h.

Sve informacije o navedenom projektu i njegovim uslugama mogu se dobiti direktno u prostorijama Medžlisa IZ Zenica ili na broj telefona: 032/402-654, te putem e-maila: medzze@bih.net.ba.

Ders hafiza održan u Sopotnici

U okviru projekta Medžlisa Zenica, “Ders Hafiza” u našem džematu je u petak, 24. januara, gost predavač bio uvaženi hfz.mr. Ishak ef. Efendić. Hafiz je održao vrlo nadahnuto predavanje na temu “Allahovi odabrani robovi”, tj. garibi sa kojima je Islam počeo i sa kojima će završiti.
Poruka dersa je bila da ne smijemo nikoga smatrati manje važnim radi njegovog stanja, siromaštva, jer možda on ima posebno mjesto kod našeg Gospodara. Džamija je bila lijepo napunjena našim džematlijama a nakon predavanja uslijedio je muhabet uz čaj i kafu u našoj mektebskoj učionici.

L

Najnoviji članci

Nova 1447. hidžretska godina

Ministar Adnan Šabani posjetio Medžlisa Zenica

Šest hiljada paketića za šest hiljada osmijeha

X