Četvrtak, Džumade-l-ahira 27, 1447
Stranica 111

Obilježavanje 12. rebiu'l-evvela u džematu Sejmen

U sklopu manifestacije ,,Želja za Resulom” u ponedjeljak, 12. 12. 2016. godine, poslije akšam namaza u Sejmenskoj džamiji održana je svečanost dodjele diploma svršenicima kur'anskog pisma-sufare.

Imam džemata je poselamio prisutne džematlije i iznio podatak da je ovaj kurs pohađalo 22 polaznika, a njih 20 je uspješno savladalo sufaru. Medžlis Zenica je bogatiji za 20 učača Kur'ana koji će svojim učenjem osvjetljavati svoje kuće i stanove. Allahov poslanik, s.a.v.s., je rekao: ,,Osvjetlite vaše kuće (stanove) namazom i učenjem Kur'ana”. Drugom prilikom Božiji poslanik je kazao: ,,Zaista, kuća (stan) u kojoj se uči Kur'an svijetli stanovnicima Neba kao što zvijezde svijetle stanovnicima Zemlje.”

Nakon uvodne riječi imama džemata, prigodan program su izveli studenti Islamskog pedagoškog fakulteta u Zenici koji se sastojao iz učenja Kur'ana, tekbira, ilahija i salavata. Prisutnim džematlijama se obratio i glavni imam mr. Jakub ef. Salkica koji je čestitao novim polaznicim kursa uz preporuku da se svakodnevno druže sa Kur'anom. Diplome o završenom kursu i primjerak Kur'ana uručio je gl. imam mr. Jakub ef. Salkica.

image-0-02-05-317d34ff73f0d78a76f4589e6c7fdb144b964ef808a625dcbe64fb973ee0fc77-v

Također, centralni program za žene povodom obilježavanja rođendana Muhammeda, s.a.v.s., održan je u u petak, 16. 12. 2016. godine, poslije jacije namaza u Sejmenskoj džamiji. Program se sastojao od učenja Kur'ana, Mevluda, ilahija i kasida. U programu su učestvovale: Almedina, Sajra, Adna, Ilma, Adna sa muallimom Esmom Kuršumović.

Piše: E. J.

Centralna mevludska svečanost u džematu Trgovišće

U okviru Manifestacije „Želja za Resulom“ koju MIZ Zenica tradicionalno organizira svake godine u mjesecu rebi'ul-evvelu obilježavajući rođendan Poslanika Muhammeda a.s., Centralna mevludska svečanost održana je u džematu Trgovišće, 12. Rebi'ul-evvela 1438.h.g. odnosno 12.12.2016.god. poslije jacija namaza. Džamija je, kako i dolikuje pomenutom datumu, bila ispunjena do posljednjeg mjesta. Svečanosti su pored gostiju iz drugih džemata, prisustvovali muftija zenički dr. Ejub ef. Dautović, glavni imam MIZ Zenica mr. Jakub ef. Salkica, glavni imam MIZ Zavidovići Izet ef. Čamdžić, gradonačelnik Zenice gosp. Fuad Kasumović i mnogi drugi.

Na početku je uvodnu riječ i izraze dobrodošlice uputio imam džemata hfz. Amir ef. Kaknjo a potom se  obratio glavni imam mr. Jakub ef. Salkica. Uz zahvalnost Uzvišenom Gospodaru i selame, glavni imam podsjetio je na značaj i važnost ovog datuma te prisutnima zahvalio na podršci koju pružaju Medžlisu u realizaciji mnogobrojnih aktivnosti. Prigodan mevludski program izveo je hor Islamskog pedagoškog fakulteta. Bilo je pravo zadovoljstvo i užitak slušati milozvučne glasove dok uče Kur'an, ilahije, mevlud, salavate, tekbire… Nakon mevludskog programa naduhnut vazi nasihat održao je Izet ef. Čamdžić, glavni imam MIZ Zavidovići. Govoreći o Poslaniku a.s. i obavezi slijeđenja njegovog sunneta, između ostalog, kazao je:

„Cijenjena braćo i sestre, Hakim u Mustedreku bilježi: Kada je Adem Pejgamber u džennetu pogriješio pa se poslije toga obratio Gospodaru svjetova riječima: Gospodaru moj molim Te da mi oprostiš hakkom Muhammeda, Allah dž.š. je Adem pejgambera upitao: Kako ti znaš za Muhammeda? Adem pejgamber reče: Gospodaru kad si me stvorio i u mene ruha Svoga udahnuo glavu sam podigao i na stubovima Arša vidio ispisano LA ILAHE ILLELLAH MUHAMMEDUN RESULULLAH, Gospodaru Ti pokraj Svog imena ne bi stavio nikog osim najodabranijeg među stvorenjima Tvojim, zato Te molim da mi hakkom Muhammeda oprostiš ono što sam počinio.“ …

„Obavezni smo upoznati voljenog Poslanika kako bismo ga znali slijediti. Obavezni smo upoznati čovjeka koji je rekao: Svaki je poslanik imao po jednu uslišenu dovu. Prethodni su poslanici, veli Muhammed a.s., dove svoje na dunjaluku iskoristili. Ja sam moju, govori Muhammed a.s., ja sam moju ostavio za Sudnji dan kao zagovor za moje sljedbenike.“ …

„On, taj Najbolji uzor, načinio je na zemlji sretno društvo a nama rekao: Svjetlo koje sam ja donio sija noću kao i danju. Mi iz toga iščitavamo da ono sija danas kao i onda. Svjetlo je tu samo ga uzmite, uvedite ga u kuće svoje, u život svoj. Poslanik je načinio društvo sretno društvo. To je ono društvo kojem on s.a.v.s.  sa mimbera govori: Tako mi Boga da je moja kći Fatima ukrala ja bih joj odsjekao ruku. To je društvo pravde“ …

„To društvo mi vapimo, za tim društvom mi čeznemo. A to je već na zemlji bilo. Ima prtina, ima put. Svjetlo je tu, pejgamber je došao. Mi slavimo njegov rođendan. Hoće li se išta nakon rebi'ul-evvela u našim životima promijeniti? To je pravo pitanje.“

Na kraju svečanosti muftija zenički je proučio dovu. Uz prijatan razgovor i mehabet, druženje je nastavljeno u suterenu džamije. Molimo Uzvišenog da sve oni koji su učestvovali u organizaciji i realizaciji ovog programa nagradi najljepšom nagradom.

Mevludski program i predavanje Alje ef. Cikotića u Novoj Zenici

U sklopu manifestacije MIZ Zenica pod nazivom „Želja za Resulom“, večeras, 13.12.2016. godine je u džematu „Nova Zenica“ poslije jacije namaza, održan prigodan mevludski program i predavanje. Predavanju je bio prisustvovao i glavni imam MIZ Zenica mr. Jakub ef. Salkica, koji se poslije iskazane dobrodošlice i najave programa od strane džematskog imama Hasana ef. Kozlića, obratio prisutnim džematlijama adekvatnim kraćim govorom.

Program je nastavljen izvođenjem ilahija i mevluda od strane grupe studenata IPF Zenica, predvođenih mujezinom džemata „Nova Zenica“, da bi potom mr. Aljo ef. Cikotić, imam džemata „Kalibunar“ u Travniku, održao predavanje kojim je sve prisutne podsjetio na prave i istinske vrijednosti koje se trebaju naći kod nas, koji nastojimo svoj život uskladiti sa Allahovim dž.š. propisima, kako bi Allah dž.š. bio zadovoljan sa nama, a upravo je naš Poslanik, Muhamed s.a.v.s. najbolji primjer i naš najljepši uzor kako to i postići.

Da je manifestacija MIZ Zenica – „Želja za Resulom“ sa oduševljenjem prihvaćena u našim džematima, govori i činjenica da je večeras, džamija „Bosna“ bila skoro pa premala da primi sve one koji su došli da prisustvuju navedenoj aktivnosti. Kao znak „zahvalnosti“ za posjetu džematu „Nova Zenica“, džematski odbor ovog džemata se potrudio, te obezbijedio i podjelio adekvatnu skromnu hediju svim prisutnima na večerašnjem programu.

I na kraju, upućujemo dovu Allahu Uzvišenom da ukabuli trud svima onima koji su doprinijeli organizaciji i koji su prisustvovali ovoj aktivnosti, da se uvijek okupljamo na hairli projektima i da na taj način zbližimo naša srca i da se zavolimo u Njegovo ime, a što će u konačnici donijeti sigurnu dobrobit i prosperitet zajednici – džematu. Amin!

Piše: Hasan ef. Kozlić

Promocija “Muslimove zbirke hadisa” u Gradskoj sali

U petak, 09.12.2016. god., odnosno 09. Rebi'u-l-evvela 1438. h.g., sa početkom u 19.00 sati, u velikoj sali Grada Zenica održana je svečana promocija „Muslimove zbirke hadisa“  prof. dr. Šefika Kurdića, koja je organizovana u sklopu manifestacije „Želja za Resulom“.

Promotori navedene zbirke hadisa bili su prof. dr. Šefik Kurdić, prof. dr. Zuhdija Adilović – profesori na Islamskom pedagoškom fakultetu u Zenici, te moderator promocije Edin Kavazović – sekretar Muftijstva zeničkog.

Veliki broj prisutnih u gradskoj sali pokazatelj je da postoji veoma značajan broj vjernika koji žele savjete i smjernice iz života našeg Poslanika Muhammeda s.a.v.s. crpiti iz najvjerodostojnijih izvora, a svakako da „Muslimova zbirka hadisa“ koja je prvi projekat ove vrste urađen na Bosanskom jeziku, to i jeste.

Također, najbolja prilika za promociju „Muslimove zbirke hadisa“ svakako da je i manifestacija „Želja za Resulom“ koja ima za cilj da se prisjetimo ličnosti i djela Allahova poslanika i miljenika, Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, da duboko zaronimo u srž njegova života i da na vidjelo iznesemo njegova savremena duhovna učenja, jer poslanik Muhammed, s.a.v.s. i danas zauzima posebno mjesto u životu i svijesti svakog muslimana, baš kao i u prošlosti.

Piše: N.D.

Gost omladinske tribine muderris Nezim ef. Halilović

U četvrtak, 08.12.2016. god., odnosno 08. Rebi'u-l-evvela 1438. h.g., poslije jacije namaza u Ensar džamiji u Zenici gost predavač na omladinskoj tribini bio je Nezim ef. Halilović – muderris, a u okviru manifestacije “Želja za Resulom”.

Iako je Ensar džamija najveća džamija u Zenici, u ovoj mubarek večeri, bila je u potpunosti popunjena vjernicima i vjernicama koji su u ovim hladnim decembarskim noćima „ugrijali“ svoje duše i srca, slušajući poruke Kur'ana i Suneta o životu i djelu našeg Miljenika, Resulullaha s.a.v.s.

Posebno nas raduje činjenica da je najveći broj prisustnih na tribini bila naša omladina koja je svojim dolaskom uveličala ovu svečanost a tako i opravdala organizaciju programa pod nazivom Omladinska tribina.

Naravno da je udjela u ovako dobroj posjećenosti tribini imalo i ime gosta predavača muderrisa Nezim ef. Halilovića koji je održao vrlo kvalitetno predavanje, a u prilog tome govori činjenica da su prisutni sa velikom pažnjom, sve vrijeme, pratili našeg muderrisa želeći na taj način usvojiti nova saznanja i poruke naše uzvišene vjere i savjete i pouke našeg Poslanika Muhammeda s.a.v.s.ensar-3

Nakraju, uz zahvalnost našem Nezim ef. Haliloviću što nas je počastio svojim prigodnim predavanjem i Džematskom odboru džemata Ensar na čelu sa svojim imamom hfz. dr. Mevludin ef. Dizdarevićem na lijepom, domaćinskom ambijentu,  upućujemo dovu Uzvišenom Stvoritelju da nam ukabuli sve ibadete, da se smiluje i pomogne muslimane širom svijeta i da nas učvrsti na pravome putu.

Piše: N.D.

U susret 12. rebiu-l-evvelu: Nestanak znanja

Vidljivo je i očito da nas iz dana u dan, opterećuju stvari i dešavanja, događaji s kojima se ne možemo adekvatno nositi, na koje nemamo valjane odgovore i rješenja.

Danas su to recimo situacije da ljudi koji nisu kompetentni za određene poslove i zadatke određuju i usmjeravaju one koji znaju više od njih – ili situacije da ljudi sumnjivog morala drže predavanja i prodike kako se trebamo ponašati a da uopće ne uzimaju u obzir svoje ponašanje ili svoju prošlost – ili pak situacije da ljudi od kojih se očekuje da se odrede i da podignu svoj glas protiv određenih negativnih pojava ostaju nijemi i bez komentara na sve što nam se događa, na sve što nas snalazi i na sve što nas pogađa.

Islam nas uči da svako treba da nosi svoje breme, svako treba da se trudi i dā svoj maksimum na poslu i zadatku koji obavlja, svako treba da dā svoj doprinos na polju i oblasti za koju je zadužen i odgovoran. Posebno su zaduženi oni koji znaju, oni koje je Allah, dž.š., obdario zanjem i mudrošću, jer nas On u Kur᾿anu upozorava – Nisu isti oni koji znaju i oni koji ne znaju! (Az-Zumar, 9.) Zato oni koji znaju, svoje znanje i umijeće treba da prenose na druge, a ne da svoje znanje koriste samo za vlastitu dobrobit i promociju. Najbolja potvrda učenosti je da primijeniš naučeno i da poučiš drugog znanju koje ti je dragi Bog podario, jer ćeš i na taj način doprinijeti svojoj zajednici i svom društvu!

Muhammed, a.s., često je molio Allaha, dž.š., da ga sačuva znanja od kojeg koristi nema. Često je učio dovu:

Allahu, utječem Ti se od srca koje nije skrušeno,

od dove koja neće biti primljena,

od duše koja se ne može zasititi,

i od znanja od kojeg koristi nema. (Tirmizi)

Zar nismo svjesni činjenice da nije dobro u onome što čuvamo samo za sebe?! Naše dobro je u onom što damo i podijelimo s drugima.

Ono što udijelite drugima u vašu je korist…(Al-Baqara, 272.)

Zbog našeg neodgovornog odnosa prema blagodati znanja, i zbog šutnje učenih, doći ćemo u situaciju da će neznalice odlučivati o nama, to jest, doći ćemo u situaciju na koju nas upozorava Muhammed, s.a.v.s., kada kaže: Allah neće uzeti znanje tako što će ga otrgnuti od ljudi, već će znanja nestati tako što će On uzeti učenjake. A kada ne ostavi više nijednog učenjaka, ljudi će sebi za vođe uzimati neznalice i te će neznalice biti pitane, pa će bez znanja davati odgovore. Tako će, bivajući i sami u zabludi i druge u zabludu odvesti. (Muslim)

Kakve su posljedice i šta će se desiti ako dođe do nestanka istinskog znanja i ako se namnože nadri učenjaci i samozvani naučnici?

Poslanik nam daje odgovor u sljedećem hadisu:

Kada se vrijeme primakne svome isteku (na ovom svijetu), nestat će znanja, pojavit će se smutnje, u srca će biti ubačena škrtost i umožit će se herdž.

A šta je to herdž? – upitali su.

Ubistva – odgovori Allahov Poslanik, s.a.v.s.. (Muslim)

Zar nam se nakon ovoga, ne nameće misao da je vrijeme koje Poslanik opisuje u hadisu slično sadašnjem vremenu, slično ovom našem vremenu? Zar nemamo sve više diploma i titula a sve manje istinskog znanja? Zar se ne otvara sve više univerziteta i fakulteta na kojima se bez velikog znanja i truda lahko dolazi do diplome, kroz koje je dovoljno prošetati i tako steći razna zvanja?! Zar nam se onda s razlogom ne dešavaju situacije da ekonomska kretanja i strategije osmišljavaju oni koji umjesto da nas vode naprijed – oni nas vraćaju korak, dva, ili više koraka unazad? Ili da nas pregovori i dogovori koje postignu pojedini menadžeri koštaju više nego realizacija čitavih projekata u drugim zemljama? Ili da dogovore koje najavljuju kao historijske – već nakon nekoliko mjeseci bivaju stavljeni u arhivu i ostaju samo mrtvo slovo na papiru?

Ponovit ću poruku Muhammedovog, a.s., hadisa: Kada nestane znanja pojavit će se smutnje, u srca će biti ubačena škrtost i umnožiće se ubistva.

Zar ne primjećujemo da se povećava broj ljudi koji žele da ubace smutnju i nepovjerenje među nama? Zar nije očito da oni koji mogu pomoći druge, oni čija bi ruka trebala biti gornja, samo zbog škrtosti to ne čine, samo zbog škrtosti donju ruku – ruku onih koji pomoć traže, ostavljaju praznom. Zar isto tako, nismo ozbiljno zabrinuti nad činjenicom, odnosno podacima da se broj ubistava i samoubistava iz dana u dan povećava?

Draga braćo!

Iz citiranih hadisa možemo zaključiti da Allahov Poslanik, s.a.v.s, nastanak i širenje brojnih negativnih pojava i harama, koji su predznaci i počeci uništenja i nestanka jedne zajednice, jednog naroda, vezuje za pojavu nestajanja i gubitka znanja. Poslanik nas također upozorava da zauzmemo pravilan odnos prema nauci i učenjacima, odnosno da ne dopustimo da nas vode neznalice koje nas u zabludu mogu odvesti.

Prema jednoj mudrosti četiri su vrste alima, četiri su vrste učenjaka:

  1. Čovjek koji zna i zna da zna, tj. svjestan je svoga znanja. To je pravi učenjak i njega se držite!
  1. Čovjek koji zna, ali ne zna da zna – nije svjestan svoga znanja. On je uspavan, pa ga probudite!
  1. Čovjek koji ne zna i zna da ne zna – svjestan je svoga neznanja. Takvom je potrebna uputa, pa ga uputite – pomozite mu.
  1. Čovjek koji ne zna, a misli da zna. To je prava neznalica, njega se klonite!

Zato je na nama, da njegujemo pravilan odnos prema znanju, da učimo i poučavamo druge korisnom znanju, da unapređujemo i prenosimo znanje na mlađe, da poštujemo učene – one koji zbog svoje prakse i riječi zavređuju i zaslužuju naše uvažavanje i poštovanje, a koji su dužni – da se spram sadašnjih i budućih pitanja i događaja odrede i preporuče nam, polazeći od svog znanja i iskustva, kako da se postavimo i nosimo sa pojavama koje nam vrijeme donosi.

Piše: Mensur ef. Malkić (www.preporod.ba)

Hutba: Šta su naši prioriteti?

Neka je hvala Uzvišenom Gospodaru, Allahu, dž.š., i neka je salavat i selam na posljednjeg Božijeg poslanika Muhammeda, a.s., na njegovu časnu porodicu, ashabe i na sve nas koji, ako Bog da, slijedimo put dini islama, do Dana Sudnjega. Uzvišeni Allah, dž.š., kaže u suri Er-Rum:

الم (1)
2غُلِبَتِ الرُّومُ (2)
3فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ (3)
4فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (4)
5بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (5)
6وَعْدَ اللَّهِ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (6)
7يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآَخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ (7)
8أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَ لٍ مُسَمًّى وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ

„Elif Lam Mim. Bizantinci su pobijeđeni. U susjednoj zemlji, ali oni će, poslije poraza svoga, sigurno pobijediti. Za nekoliko godina – i prije, i poslije, Allahova je odluka – i tada će se vjernici radovati. Allahovoj pomoći – On pomaže kome hoće, On je Silni i Samilosni. Obećanje je Allahovo, a Allah će obećanje Svoje ispuniti, ali većina ljudi ne zna; oni znaju samo spoljašnju stranu života na ovome svijetu, a prema onome svijetu su ravnodušni. A zašto ne razmisle sami o sebi? Allah je stvorio nebesa i Zemlju i ono što je između njih – sa ciljem i do roka određenog. A mnogi ljudi ne vjeruju da će pred Gospodara svoga doista izaći.” (Er-Rum 1-8)

U tefsiru početka sure Er-Rum spominje se da je 614. godine, perzijska vojska na čelu sa kraljem Sapurom, do nogu potukla bizantsku vojsku i prisilila je, ne samo na povlačenje iz Šama, nego i da se brani iza zidina Konstantinopolja. Ta pobjeda je obradovala mušrike u Mekki, dok su muslimani bili pogođeni tom viješću. Smatrali su da su im Bizantinci kao ehlul kitabije bliži od Pezijanaca koji su obožavali vatru i kipove. Ovi ajeti konstatuju činjenično stanje, ali i to da će Bizantinci pobijediti nakon nekoliko godina. To se, zaista i desilo 622. godine, kada su Perzijanci poraženi u Armeniji, što je muslimane obradovalo.
U samim počecima islama, Kur`an tretira, prije Hidžre, događaje od svjetskog značaja. Tretira sukob tadašnje dvije najveće imperije.

U mjesecu novembru, imali smo priliku slušati o izborima u Americi. Da li će pobijediti Trump ili Klintonova. Svakako da su muslimani priželjkivali da pobijedi Klintonova zbog rasističkih izjava Donalda Trumpa o muslimanima. Međutim, desilo se obratno. Pobijedio je Trump i time pokazao da se stvari ne dešavaju uvijek kako mi želimo kao što se desilo sa pobjedom Perzijanaca 614. godine. Spominjanjem ovog događaja i nazivanje jedne sure po jednoj od svjetskih sila toga vremena govori da muslimanima nije i ne treba da bude strana svjetska politika. Naprotiv, treba da budu upoznati sa činjeničnim stanjem i da imaju svoje favorite.

Međutim, priča o svjetskoj politici ovdje završava, a Kur`an nas usmjerava na nešto što je vrijednije, a to je: „A zašto ne razmisle sami o sebi?“ Doista, razmišljajući šta će se desiti preko okeana, dižući glavu visoko, ne vidimo puno važnije stvari koje nas okružuju i koje se direktno tiču nas, naših najbližih i naše domovine. Na uštrb visoke politike, zaboravljamo rješavati svakodnevne probleme koji su sastavni dio našeg života. Zaboravljamo na kakvom nivou nam je školstvo. Da, školstvo kod nas muslimana, kojima je čak i prije vjerovanja,  naređeno da učimo. Zaboravlljamo koliko nam je komšija gladno, a Poslanik ,a.s., nas uči da nije pravi musliman onaj koji zanoći sit, a komšija mu gladan. Zaboravljamo koliko djece, nema potrebni pribor za školu, koliko ih nema potrebnu odjeću? Zaboravljamo na kakvom nivou nam je zdravstvo i medicina, a nakon učenja u ime Gospodara, Kur`an nas, kroz ajete o stvaranju čovjeka, podstiče da se bavimo medicinom. Zaboravljamo  kakav  nam je ekonomski standard muslimana, a Poslanik ,a.s., nas uči da je Allahu draži jači (fizički i ekonomski) musliman od slabijeg. Zaboravljamo nešto što je direktno vezano za naše vjerovanje, a brinemo se o nečemu na šta ne možemo uticati i što je manje važno.

To nas dovodi do jednog veoma važnog pitanja, koje svako treba postaviti sam sebi, a to je: „Šta su naši prioriteti u životu?“ Analizirajući stanje našeg naroda, došao sam do zaključka, da veliki broj ljudi potpada pod hadis Poslanika, a.s., kada mu je došao čovjek i upitao ga: „Božiji poslaniče, kada će biti Sudnji dan?“ Poslanik, a.s., reče tom čovjeku:” A šta si pripremio za njega?” – usmjeravajući njegovu pažnju na ono što je važno. Danas se masovno dijele klipovi i tekstovi o predznacima Sudnjeg dana. Te rat u Siriji, te zeleni se Arefat, te rijeke meda u Jemenu itd. A niko ne brine što teku rijeke dječije krvi diljem islamskog svijeta? Niko ne razmišlja o tome što sedam dana, djeca u tom istom  Jemenu jedu travu. Što djeca u Siriji, nemaju svoje djetinjstvo kao ostala djeca u svijetu. Muslimani su kao jedno tijelo. Ako zaboli jedan dio, boli i ostale. Nema muslimana u Bosni i Hercegovini koga ne boli ovo što se dešava u Siriji i drugim muslimanskim zemljama. Ali, zašto stalno insistiramo na predznacima Sudnjeg dana, a ne razmišljamo šta smo pripremili za Sudnji dan? I zašto sami sebe pravimo najgorim ljudima od postanka svijeta? Poslanik ,a.s., je rekao da će se Sudnji dan  desiti nad najgorim ljudima. Jesmo li najgori? Mislim da nismo. Ali da ne znamo šta su nam prioritetu, to je sigurno.

Važnije od svega ovoga jeste, u kakvom je stanju naše bošnjačko dijete, komšijsko dijete, dijete Bošnjaka u manjem BH entitetu koje ne smije svoj jezik nazvati bosanskim. Živi pod stalnim pritiskom, da li će neko pokucati na njegova vrata usred noći. Arefat jeste svake godine zeleniji, ali niko ne brine što su naše planine sve manje zelene zbog nelegalne sječe šuma. Dižući visoko glavu, kako bismo svojim pogledima, preko okeana, dosegli Menhetn i Bijelu kuću, gledajući preko Sredozemlja kako bismo vidjeli šta se dešava na Bliskom istoku, ne vidimo ljude oko nas, ljude koji su naša obaveza i briga, ljude koji su naš džihad. Jednostavno rečeno, prioriteti su poremećeni. Takvo stanje  traži promjenu razmišljanja i koncepta rada sa ljudima. U tome je bitna uloga islamske zajednice, koja će uskoro, ako Bog da, raditi na tome, da svaki Medžlis ima svoje obdanište, gdje će se od malena odgajati nova generacija, svjesna ljudi koji žive oko njih, pa tek onda ostalih. Veliki broj pokreta u islamskom svijetu koji su glasili za reformatorske, pravili su kardinalnu  grešku, smatrajući da se rješavaju stvari odozgo prema dole.

Međutim, vrijeme u kojem je Poslanik ,a.s., pozivao u islam i sadašnje vrijeme se bitno razlikuju. Kada bi Poslanik, a.s., uspio pridobiti poglavara plemena da primi islam, kao što je slučaj sa poglavarom plemena Benu Mustalik, čitavo pleme bi primilo islam, jer je poglavar bio autoritet. Danas, ljudi grade sebi autoritet i odgajaju generaciju kojoj će biti autoritet. Dakle, reforma kreće odozdo prema gore, a ne odozgo prema dole. Kada je Halid Islambuli ubio predsjednika Sadata, smatrao je da će time riješiti problem islamskog svijeta. Međutim, takvim pristupom dobijamo samo nove Sadate, nove diktatore. Pristupom odozdo prema gore, dobijamo novu generaciju koja ima korijen, trup i glavu. A pristupom odozgo prema dole, imamo glavu, ali nemamo truplo, niti korijen. U ovome časnom poslu, potrebna je saradnja između imama i roditelja i promjena načina razmišljanja.

Također, trebamo raditi na tome da se podigne i patriotska svijest kod naše djece. Time uveliko pomažemo da se i stanje u  našoj domovini promijeni. Voljeti svoju domovinu je obaveza muslimana. I Muhammed ,a.s., je često isticao koliko voli svoje rodno mjesto, Mekku. 25. novembar je dan kada je potvrđena višestoljetna drzavnost Bosne i Hercegovine. Učimo dove za našu domovinu, jer dova je najače oružje vjernika. Sjećam se kao dijete, da kada bi htjeli dočarati kako je neko propao, govorili bi: “Propao kao Grčka” – i naslutismo. Ima puno nepravde u našoj zemlji, ali ima i mnogo lijepih stvari. Pričajmo o lijepim stvarima. Gledajmo lijepim očima. Napravimo pozitivnu atmosferu kako bismo sve izazove koje od nas zahtijeva vrijeme uspješno prevazišli i time unaprijedili ukupan život muslimana i naše zajednice. To je naša zadaća, naš prioritet i naš džihad. Na tom putu, molimo Gospodara da nam podari iskreni nijjet, znanje i strpljivost.

Hatib: Ismet ef. Bašić (Kočevska džamija – Zenica)

Takvim kao vremenska odrednica ibadeta

Hvala Allahu Gospodaru vremena, prostora i ljudi. Neka je salavat i selam na posljednjeg poslanika i miljenika Muhameda a.s., njegovu časnu porodicu, plemenite ashabe i na naše bosanske šehide, a zatim: Allahova odredba i Njegova moć stvaranja potvrdila je povezanost islamskih obreda, (ibadeta) sa vremenom, prostorom i ljudima. Klanjanje namaza je naređeno punoljetnim osobama, muslimanimai muslimankama i uslovljeno je nastankom namaskog vremena. Nastanak namaskog vremena se utvrđuje na osnovu kretanja Sunca.

Uzvišeni Allah u Kur'anu veli: “Namaz obavljaj krajem i početkom dana „..(Gafir 55), Zaista je namaz propisana dužnost vjernicima u određeno vrijeme. (En-Nisa, 102) Hadždž peta temeljna dužnost je propisana i naređena u određenom vremenskom periodu i naznačenom mjestu, prostoru. Kur'an to potvrđuje riječima: Hadždž se obavlja u poznatim mjesecima. (El-Bekare, 197) Pored Sunca i Mjesec ima svoju zadaću. Na pitanje o mlađaku Kur'an govori: „Pitaju te o mlađacima, Reci: „Oni su vremenski putokaz svijetu i vremenski znak za hodočašće“. (El-Bekare, 189) Kao ibadet post je vremenski naređen i povezan sa mjesecom Ramazanom, „…ko se uvjeri da je nastupio Ramazan neka ga posti. (El-Bekare, 185) Nastanak mjeseca Ramazana je uslovljen pojavom mlađaka, a dnevni period trajanja obaveznog posta uslovljen je pojavom prave zore (sehur) i zalaskom sunca (iftarom). Za zekat, kao ibadet, pored nisaba, uslovljen je protek mjesečeve-lunarne godine. Samo je Allah vječan, a glavna odlika vremena i života je njihova prolaznost.

Stoga, čovjekovo sjećanje na Allaha u vremenu, kroz izvršavanje propisanih ibadeta, činjenje dobrih djela i hajrata, čine ga, unatoč njegovoj prolaznosti, trajnijim od samog življenja. Propisani i naređeni ibadeti, kojima je Allah, dž.š., zadužio čovjeka i učinio ga mukelefom, imaju svoje vremensko određenje, trajanje i prostorno izvršenje. Da bi što tačnije, ispravnije, potpunije, vremenski i prostorno vjernici izvršavali ibadete, ulema šerijata je u saradnji sa znanstvenicima iz astronomije i matematike u proteklom vremenskom periodu, shodno potrebama i uslovima života, sačinila proračun kretanja Sunca i Mjeseca. Tako su, shodno geografskoj širini i dužini mjesta, rotaciji i revoluciji Zemljine kugle, izračunali i ponudili vaktiju namaskih vremena što se naziva Takvimom. Takvim treba razumijeti kao primarno vjerski kalendar kojim se utvrđuje i određuje proračun za ibadete na dnevnom, mjesečnom i godišnjem nivou.

Za nas Takvim predstavlja muslimanski godišnji kalendar kojeg usvaja Vijeće muftija, kao najviši organ za pitanje vjere. Zbog toga takvim ima snagu fetve. Vaktija je mjesečni proračun kojim se na dnevnoj, sedmičnoj i mjesečnoj osnovi utvrđuje i određuje vremenski raspored namaza. Vjerske dužnosti (efalu mukelefin) se vrše pojedinačno (ferdijen) ili skupno i javno (džema'aten). Skupno i javno vršenje ibadeta ne može utvrđivati pojedinac. To utvrđuje i određuje ulu-l- emr, predstavnici vjere, vjerski prvaci. U javne ibadete spadaju džuma-namaz, post ramazana, izdvajanje zekat, davanje sadekatu- l-fitr i obavljanje hadža, dženaza-namaz itd. Kur'an svjedoči da čovjekovo povezivanje sa vremenom i prostorom ima za cilj izvršavanje Allahovih propisa kojima se iskazuje pokornost Gospodaru svjetova. Kur'anski tekstovi su jasno odbacili formalne prigovore koji su se pojavili nakon promjene kible. Poznato je da forma ima svoje značenje, ali ona nije suština. Kur'an kaže: I svoje lice okreni prema Časnom hramu… (el-Beqare, 144) Suština ibadeta se ogleda u čovjekovom nijjetu, njegovom takvaluku, bogobojaznosti, pročišćenoj duši, čistom srcu, moralu i potpunoj predanosti Bogu.

Uzvišeni veli: Allahu pripada istok i zapad, pa na koju se god stranu okrenete, tamo je Božija strana, Allah sve obuhvata svojim znanjem. (el-Bekare, 115) Spomenuti ajet potvrđuje da vrijeme i mjesto izvršavanja i obavljanja ibadeta isključivo imaju za cilj povezanost sa Allahom. U toj povezanosti postiže se predanost Bogu, a što vodi razvijanju ljudske plemenitosti, čistoći srca, pokornosti duše, ljudskoj dobroti, strpljivost i ustrajnost u dobru. S druge strane u stvaranju Sunca, Mjeseca i zvijezda ogleda se Allahova milost prema ljudima. Smjer njihove putanje (kretanja), je znak potčinjenosti Allahu, dž.š., i tim činom oni slave Stvoritelja i pružaju različite koristi ljudima. Koristi se primarno ogledaju kroz mogućnost orjentacije čovjeka u vremenu i prostoru, te tačnom računanju vremena, smjeni dana i noći, nastanka mjeseca i proteka godine. Kroz mogućnost raspoznavanja vremena, njegovog tačnog računanja, ogleda se olakšica ljudima u izvržavanju ibadeta. Sa civilizacijskog i kulturološkog aspekta naprijed nabrojanom se može još dodati: poštivanje vremena općenito, izvršavanje obaveza, organizacije života, izvršavanje datih obećanja, smjena godišnjih doba i sl. Stoga, nije potrebno fenomen stvaranja i kretanja Sunca, Mjeseca i zvijezda i njhovu potčinjenost Allahu pretvarati u poteškoću, podjelu, neslaganje, razdor i neprijateljstvo. U pristupu tumačenja ibadeta sa vremenske odrednice i njihovog izvršavanja, učenjaci fikha su naglasili da je:

a) kretanje mjeseca, hidžretski mjesec, vremenska osnova za izvršavanje ramazanskog i dobrovoljnog posta, obavljanje hadždža, trajanja bračnog počeka (iddeta), te izvršavanja iskupnina (kefareta)

b) hidžretska godina sa 354 dana, je osnova za izvršavanje i obračun zekata i punoljetstva osobe

c) kretanje Sunca, dan i noć se vezuje za obavljanje dnevnih i noćnih namaza (beš vakat).

Prirodni fenomeni pored vizuelne i materijalne vrijednosti, pružaju mogućnost spoznaje moći Božijeg stvaranja. Tako Uzvišeni daruje stvorenjima mogućnost traganja za mudrostima stvaranja svjetova. Božija stvorenja i kosmička tijela, slave Gospodara po svom predodređenju, dok čovjek kao razumno biće, Gospodara slavi, veliča i vjeruje Ga, činom spoznaje i slobodnog izbora. Uvidom u vremenske zone, ozbiljnom analizom i proračunom, može se izračunati da se u svakom trenutku, minuti, odnosno sekundi, na Zemljinoj kugli organizovano i institucionalno čini sedžda Gospodaru. U takvom odnosu se realiziraju dva emaneta: prvi emanet čovjekove egzistencije na Zemlji i drugi: emanet sedžda, kao izraz zahvale na blagodatima kojima je čovjek obdaren na toj istoj Zemlji. Takvim programom i pristupom Zemlja ni jednog trenutka nije bez slavljenja i veličanja Allaha, dž.š.

Poštovanan braćo, imamo priliku da budemo učesnici zemaljskog džemata u slavljenju Allaha dž.š. Uzvišeni veli: „u svemiru se sve kreće“ (Jasin, 40), što znači da je sve u kosmičkom tavafu, odnosno kolektivnom činu slavljenja i veličanja Allaha.

Cilj izrade jedinstvenog takvima je:

– ponuditi vjernicima tačnu informaciju o namaskim vremenima i olakšati im u njihovim svakodnevnim ibadetskim obavezama,

– ponuditi takvim kao potrebu i mogućnost jedinstvenog djelovanja i organiziranja vjernika

– osnažiti i afirmisati stručna i naučna dostignuća kojima se ljudski rod služi i koristi u današnjem vremenu.

Vidljivost Sunca i njegovo kretanje niko ne dovodi u pitanje, no vidljivost mlađaka otvara različita pitanja. Pojavu mlašaka je moguće ustanoviti: a) astronomski, što znači da je mlađak prema astronomskom proračunu krenuo ka zapadnom horizontu nakon mijene, b) optičkom vidljivošću nakon mijene koja podrazumijeva vidljivost nekog predmeta na osnovu njegove veličine, po osnovu zakona fizike, c) faktička vidljivost, znači da je proteklo dovoljno vremena iza mijene, pa je vidljivost mlađaka zaista moguća golim okom, ako to vremenski uslovi dopuštaju.

Različite inerpretacije i pristupi u rješavanju tehničkog pitanja izrade takvima se krije u višeslojnosti značenja i razumijevanja kur'anskog teksta i vjerodostojnih hadiskih poruka. Kur'anski izraz „šehide“ (fe men šehide minkumuš-šehre) prema nekima ima jednoznačajnu vrijednost koja se ogleda kroz značenje „viđenja“, a što je identično hadiskom značenju izraza „ru'jetun“ (sumu li ru'jeti ve eftiru li ru'jeti). Takav pristup razumijevanju teksta navodi na zaključak da kur'anski i hadiski izrazi upućuju i zahtjevaju isključivo viđenje mlađaka, „golim okom“. Takvo tumačenje teksta vjere vodi ka statičnosti i redukcionizmu.

U pristupu tumačenja drugih alima, učenjaka, „šehide“ ima i značenje „alime“ (znati) i „hadare“ (svjedočiti). Ta značenja upućuju na zaključak da je potrebno saznanje o nastanku mjeseca posta i znanje o njegovom nastanku. U dijelu hadisa se ne insistira na viđenju nego se kaže (fakdiru leh) proračunajte, ili (fe ekmilu leh) upotpunite ga. Iz spomenutog se da zaključiti da se propis ne odnosi na viđenje nego na ustanovljavanje nastanka vremena. Poznato je da se proračun nastanka vremena može utvrditi na više načina, pa zašto ih ne koristiti. Još u prošlom stoljeću 1934. godine, bosanska ulema se i zvanično opredjelila za astronomski proračun izrade takvima. Taj način je Ustavom utvrđen, i svako odstupanje bi bilo kršenje Ustava IZ, član 25. Za ovakav način izrade Takvima opredjelio se znatno veći broj u muslimanskom svijetu.

Gledanje mlađaka i utvrđivanje njegove pojave nije ibadet i zbog toga je Poslanik, a.s., spomenuo viđenje ili upotpunjenje broja. Njegovom pojavom nastupa ibadetsko vrijeme. Metode utvrđivanja njegove pojave treba usvojiti i organizirati na taj način da daju što tačnije i preciznije rezultate. Vjernici se ne smiju držati u neizvjesnosti, kako bi na vrijeme mogli planirati i organizrati svoj porodični, a i poslovni život. U vremenu promjena i dinamičnog života vjernici imaju pravo da na vrijeme znaju kojeg datuma su njihovi blagdani.

Stoga, Takvim jeste olakšavanje ibadetskog djelovanja, jer sve drugo bi bilo vraćanje i gledanje u prošlost, a što je prosto neizvodljivo. Život nezaustavljivo ide naprijed. Naša zadaća i dužnost je osmisliti ga i organizirati kroz ibadete. Zato molim Allaha dž.š., da nam pomogne oprosti nam grije i uputi na Pravi put.

Sarajevo; 03.12.2016. godine

Gazi Husrev-begova džamija Direktor Uprave za vjerske poslove

mr. Nusret-ef. Abdibegović

Programi manifestacije “Želja za Resulom”

Medžlis IZ-e Zenica tradicionalno, u mjesecu rebiu-l-evvelu, organizuje manifestaciju “Želja za Resulom”, a ovogodišnja manifestacija trajat će mjesec dana, od 30. novembra do 29. decembra i za tu priliku priređeni su prigodni programi.

Kalendar manifestacije:

1. Svečano otvaranje manifestacije, /srijeda/, 30. 11. 2016. / 12:15 , sati, džamija Brist,
2. Prigodan program, “Učenje Kur’ana” /srijeda/, 30. 11. 2016. / 12:15 , sati, džamija Brist, Gost muftija zenički,
dr. Ejub ef. Dautović, stavljanje u funkciju novoizgrađene džamije, Gosti zenički hafizi,
3. Omladinska tribina, “Želja za Resulom” / četvrtak /08. 12. 2016. /18:15/ poslije jacije namaza/ Džamija Ensar,
4. Promocija “Muslimova zbirka hadisa” /petak/09. 12. 2016. 19:00, sati, Gradska sala grada Zenice, autor, dr. Šefik Kurdić,
5. “Ćurs tribina” /subota/10. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Čaršijska džamija,
6. Mevlud i zikr, /nedjelja/11. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Nakšibendijska tekija u Peharama, Džemal ef. Salkić,
7. Prigodan program (polaznici mekteba) /nedjelja/11. 12. 2016. 8:15 /poslije jacije-namaza/Džamija Stara Nemila,
8. Prigodan program/nedjelja/11. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Gornja Mahala,
9. Prigodan program (polaznici mekteba) /nedjelja/11. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Starina,
10. Mevludski program/nedjelja/11. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Lašva,
11. Mevludski program/nedjelja/11. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Nemila,
12. Centralna mevludska svečanost/ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Trgovišće ,
13. Mevludski program / ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Gnjusi,
14. Mevludski program / ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Sopotnica,
15. Mevludski program / ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Varošište,
16. Druženje sa mektebskom djecom i roditeljima -/ ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza,Džamija Janjići,
17. Omladinski mevlud, / ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/Džamija Arnauti,
18. Prigodan program, (polaznici sufare), /ponedjeljak/12. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Sejmen,
19. Druženje sa imamima penzionerima Medžlisa Zenica, /utorak/13. 12. 2016. 10:00-11:30, Divanhana Medžlisa,
20. Prigodan program/ utorak /13. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/Džamija Nova Zenica, Gost mr. Aljo ef. Cikotić,

21. Prigodan program/srijeda /14. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/Džamija Mošćanica,
22. Prigodan program/ četvrtak/15. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/Džamija T.Polje,
23. Mevludski program, petak/16. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza /Džamija Modrinje,
24. Prigodan program/ petak /16. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/Džamija Pridražići, Gost dr. hfz. Halil Mehtić,
25. Mevlud za žene, /petak/16. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija Sejmen,
26. Mevludski program, / subota / 17. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/ Džamija P. Han, Gost, dr. Nedžad Grabus, muftija Ljubljanski,
27. Prigodan program/ subota /17. 12. 2016. 18:15 /poslije jacije-namaza/Džamija Tetovo, Gost hfz. Fahir ef. Arnaut,
28. Prigodan program (polaznici mekteba) /nedjelja/18. 12. 2016. 18:15 /poslije podne-namaza/Džamija Klopče,
29. Promocija knjige”Mesnevija” Dželaludina Rumija, komentar i prijevod s perzikog jezika,
šejh Ahmed ef. Mešić, /četvrtak/23.12. 2016. 19:00,
30. Mevludski program/nedjelja/25. 12. 2016. g. 18:15-19:30 Džamija Poljice, Gost, hfz. Ammar Bašić,
31. Promocija knjige “Utjecaj kiraeta na izvođenje šerijatskih propisa” /četvrtak/29. 12. 2016. 19:00-20:30
Završetak manifestacije Gradska sala grada Zenice Autor dr. hfz. Safet ef. Husejnović.

Budite nam dragi gosti na svim programima manifestacije.

Hutba: Iskoristite pet stvari

Hvala Allahu, Gospodaru svjetova! Salavat i selam neka je na posljednjeg Allahovog poslanika, Muhammeda, a.s., njegovu porodicu, ashabe i sve one koji ga slijede na putu islama! Allah, dž.š., je u Kur'anu rekao:

“Allah je taj koji vas nejakim stvara, i onda vam, poslije najakosti, snagu daje, a poslije snage  – iznemoglost i sijede vlasi; On stvara što hoće; On sve zna i sve može.” (Er-Rum, 54) 

Božiji poslanik, Muhammed, a.s., je rekao:

“Na Sudnjem danu rob neće kročiti ni jednu stopu, dok ne bude pitan za četvero: o životu – u čemu ga je potrošio, o mladosti – u šta ju je iskoristio, o imetku – kako ga je zaradio i u šta ga je potrošio, i o znanju –  kako je sa njim postupao. (Tirmizi)

Poštovana braćo!

Starosna dob danas prisutnih džematlija na džuma-namazu je različita – ima nas i starijih i mladih i onih najmlađih. Hvala Bogu što je tako. Ta dobna šarolikost svjedoči kontinuitet u prihvatanju i praktikovanju islamskih propisa i vrijednosti. Iako je današnja hutba primarno namijenjena mladima,  i stariji se mogu okoristiti, naročito zbog različite percepcije šta je to mladost. U jednoj izreci se kaže da je četrdeset godina starost za one mlađe, dok je pedeset godina mladost za starce.

Poštovana omladino i svi Vi koji se mladima osjećate –  današnja hutba je posvećena uglavnom Vama.

Mladost, životnu fazu koju Vi sada živite krasi snaga, ljepota, polet, ideali i bezbrižnost. Za nekoliko godina, prema zakonu kojeg je Uzvišeni Bog uspostavio, svega nabrojanog imat ćete primijetno manje. Za nekoliko godina nećete biti snažni kao što ste sada, mladalačka ljepota i svježina će se smanjiti, polet će često ustupati mjesto umoru, manje ćete vjerovati da možete ostvariti teško ostvarivo, životnih briga imat ćete mnogo više.

Zbog blagodati koje podrazumijeva mladost mnogi je počnu cijeniti tek kada iz nje iskorače. Ne dopustite da se to i Vama desi. Cijenite je već sada kao najveću životnu priliku. Ne podliježite pogrešnim stereotipima da mladost jedino znači ludost. Onima koji su mladost trošili uludo, starost se javila kao kajanje. Niko vam, draga omladino, neće zamjeriti da u fazi odgovornog osposobljavanja za život povremeno pokažete i kontrolisanu dozu buntovništva, prekomjerne odvažnosti i mladalačke neozbiljnosti. Sve ovo će se smatrati odlikama zdrave mladosti, pod uvjetom da ste na putu adekvatnog osposobljavanja za život. Adekvatnim osposobljavanjem za život smatra se da u ovom najdragocjenijem životnom dobu usvojite islamske stavove i navike, prihvatite pozitivne karakterne osobine i steknete znanja i vještine od kojih ćete sutra prehranjivati sebe i svoju porodicu. Obaveze koje zanemarite u mladosti uglavnom nećete moći nadoknaditi poslije.

Ako se pitate kakvo će biti Vaše sutra pogledajte koliko se trudite danas. Naš Poslanik, a.s., je izjavio da je Dunjaluk ahiretska njiva – ono što na Dunjaluku posijemo, na Ahiretu žanjemo. Isto tako, plodove onoga što smo posijali u mladosti ubirat ćemo kada ona prođe. Ne treba biti naročito mudar da bi se predskazala pozitivna budućnost vrijednoj i moralnoj mladoj osobi. Uzvišeni Allah garantira:

“Nijednom trudbeniku između vas trud njegov neću poništiti, ni muškarcu ni ženi…” (Alu Imran, 195)

Posebno važnim smatram, draga omladino, skrenuti Vam pažnju na tri stvari o kojima biste trebali voditi računa u mladosti. To su vjera, znanje i zdravlje.

Budite uvijek svjesni da nas je Uzvišeni Allah, kako se to u Kur’anu kaže, u postojanje doveo samo s jednim ciljem – da Ga vjerujemo i pokorni Mu budemo. Pokornost Uzvišenom Allahu je najdragocjenija u mladosti – onda kada se najviše neovisnim osjećamo, kada smo zdravi i bezbrižni.  Poslanik, a.s., nas je obavijestio da će sedmerica biti u Allahovom hladu onda kada drugog hlada osim Njegovog neće biti. Među njima su mladić koji je odrastao u pokornosti Bogu, kao i čovjek koji nije podlegao iskušenju ugledne i lijepe žene (koja mu nije dozvoljena).  Trudite se, bez obzira na nebrojena iskušenja koja Vas okružuju, i bez obzira na jačinu strasti koju osjećate, da budete baš Vi ti privilegirani mladići na Sudnjem danu – Allahu pokorni i moralni. Čuvajte se, omladino, široko rasprostranjenih a upropaštavajućih grijeha – bluda, alkohola, kocke, psovke, laži… Postoje, naravno i drugi grijesi kojih se valja čuvati, ali su ovi, čini mi se, najprisutniji među omladinom.

Pored vođenja računa o vjeri, trudite se da u toj formativnoj fazi života steknete što više korisnog znanja. Čitajte knjige, učite jezike, okitite se diplomama i korisnim vještinama. Iako se uči cijelog života, do same smrti, svoje formalno obrazovanje okončajte na vrijeme. Kada Vas pritisne teret porodičnih i poslovnih obaveza teško da ćete stići okončati ono što morate, što ste davno trebali i mogli, a niste htjeli. Primijetit ćete, s vremenom, da u svom svakodnevnom životu i radu u najvećoj mjeri eksploatirate znanje koje ste stekli kao srednjoškolci i studenti. I pored potrebe i opravdanosti cjeloživotnog učenja, uzmite pouku iz poznate izreke “da je učenje u mladosti kao uklesavanje u kamen, a učenje u starosti poput pisanja po vodi.”

Prakticirati vjeru i sticati znanje u punom kapacitetu  možete samo ako ste zdravi. Zdravlje je obilježje mladosti, Božija je blagodat i preduvjet je za sve druge aktivnosti. Da bismo očuvali zdravlje i u njemu što duže uživali imajte na umu nekoliko stvari. Prije svega, Uzvišeni Allah nam nije ništa korisno zabranio. Zabranjenim ili pokuđenim proglašeno je samo ono što zaista, u većoj ili manjoj mjeri, šteti našem psiho/fizičkom zdravlju – konzumiranje alkohola, duhana, droga, svinjskog mesa… Imajmo na umu da je islam vjera sredine, umjerenosti i izbjegavanja pretjerivanja. Ne pretjerujte, stoga, u jelu, radu, spavanju, brizi… Držite se sredine!

Islam je i vjera čistoće, a čistoća je pola zdravlja. Vodite računa o higijeni svoga tijela – redovito se kupajte, abdest uzimajte, zube perite… Sve je to od islama, a Allah voli one koje se kaju i voli one koji se mnogo čiste.

Draga omladino,

Imajući u vidu da je ljudima svojstveno zanemarivanje zdravlja i slobodnog vremena, smatram prikladnim da na samom kraju ove hutbe navedem još jedan hadis Allahovog poslanika, a.s., u kojem on kaže:  “Iskoristi pet stvari prije drugih pet: mladost prije starosti, zdravlje prije bolesti, bogatstvo prije siromaštva, slobodno vrijeme prije zauzetosti i život prije smrti.” (Tirmizi)

Molim Uzvišenog Allaha da nas uputi na činjenje ispravnih djela i sačuva nas iskušenja kojima se ne možemo oduprijeti.

Nevres ef. Hodžić, www.preporod.com

Najnoviji članci

X