Petak, Džumade-l-ahira 28, 1447
Stranica 108

Aktivnosti Odjela za brak, porodicu i ženski aktivizam

Posjeta porodici Bešić

U četvrtak, 02.02.2017., u okviru aktivnosti pomaganja socijalno ugroženim kategorijama, predstavnice Odjela za brak, porodicu i ženski aktivizam Medžlisa Zenica, posjetile su porodicu Bešić. U posjeti su bile koordinatorica za ženski aktivizam pri Muftijstvu zeničkom Mulaima Omić, vjeroučiteljica Emina Grabus i Kanitina učiteljica Dženita Dedić.

IMG_20170302_160639

Ovo je jedna neobična porodica jer u njoj žive samo nana i unuka. Cilj je bio obići djevojčicu Kanitu, koja je i naša učenica. Kaniti je prije mjesec dana otac preselio na Ahiret, a obzirom da je on bio njen staratelj ostala joj je njena nana. Kanita je, inače, divna djevojčica koja do sada poznaje samo uspjeh i ne zadovoljava se ničim manje od najbolje i u školi i u mektebu. Njena nana s ponosom priča o svojoj Kaniti, koja joj je desna ruka i živo sjećanje na sina Elvira. Dok smo razgovarale potekle su i suze nad njihovom tužnom pričom, ali Kanita nam je ukrala i pokoji osmijeh svojim lijepim okicama i svojom nježnošću. Od nane smo doznale šta im je najpotrebnije, te uz prigodnu novčanu pomoć obećale da ćemo ih i dalje posjećivati i pomagati im u onome što im je najpotrebnije.

Uz dovu dragom Allahu da im olakša njihovu tugu i obećanje da ih nećemo zaboraviti, te nadahnute Kanitinom dobrotom završile smo ovu posjetu.

Odjel za brak, porodicu i ženski aktivizam

Edukativne halke za žene

U petak, 03.03. 2017., Odjel za brak, porodicu i ženski aktivizam, počeo je sa realizacijom projekta Edukativne halke za žene u okviru aktivizma žena pri Medžlisu IZ Zenica. Prve posjete su bile u džematima Tetovo, Pridražići, Gradišće i Zapoda.
Ovu aktivnost je realizovana u vremenu između akšam namaza i jacije namaza. Posjeta je bila najavljena preko koordinatorica za ženski aktivizam i obavijesti preko imama u navedenim džematima.

Tema o kojoj smo razgovarale sa ženama je: Uloga majke u odgoju djece. Predavanja su održale: u Gradišću-muallima Mulaima Omić i vjeroučiteljica Amina Fetić, u Tetovu – vjeroučiteljice Emira Agetović i Emina Grabus, u Pridražićima-muallime Esma Kuršumović i Nermina Hibović, i u Zapodi- vjeroučiteljice Mirela Alibegović i Zuhra Salčinović.

U svim džematima žene su pripremile toplu dobrodošlicu te se aktivno uključile u naše druženje, što je, na obostrano zadovoljstvo, doprinijelo uspješnoj realizaciji ove aktivnosti. Uz dovu i želju da se svi okoristimo ovim druženjem završena je naša prva posjeta.
Iskreno se zahvaljujemo na lijepom dočeku svim ženama u navedenim džematima.

Odjel za brak, porodicu i ženski aktivizam

Novi broj Preporoda od 1. marta

U Novom broju Preporoda od 1. marta čitajte:

1. Preporod u novom broju svojim čitaocima poklanja specijalni prilog o prekrajanju granica Bosne i Hercegovine kroz historiju, od srednjovjekovne Bosne do referenduma 1992.

2. S obzirom na važnost i značaj žene u islamu, u novom broju Preporoda čitajte zbog čega nam je potreban Dan majki?

3. Novi broj Preporoda donosi potresno svjedočenje Srebreničanina koji je preživio strijeljanje i smogao snage da se vrati i živi u svojoj Srebrenici. Potražite svoj primjerak Preporoda u Vašem džematu ili na najbližoj trafici. Čitajmo Preporod, budimo preporod.

Održana redovna Skupština Medžlisa Zenica

U srijedu, 22. februara 2017. godine održana je redovna godišnja Skupština Medžlisa Islamske zajednice Zenica. Nakon uvodnog obraćanja predsjednika Izvršnog odbora gosp. Muhameda Begagića, izabrano je radno predsjedništvo koje je rukovodilo radom Skupštine, na čelu sa gosp. Murisom Baručijom.

Svim članovima Skupštine, predstavnicima džemata, njih ukupno 180, uz poziv za redovnu Skupštinu Medžlisa uručen je i radni materijal za pripremu sjednice. Redovno zasjedanju Skupštine je prisustvovalo 120 zastupnika.

Skupštini Medžlisa su pored zastupnika, prisustvovali i Muftija zenički dr. Ejub ef. Dautović, glavni imam mr. Jakub ef. Salkica, sabornici sa područja Medžlisa Zenica, članovi Izvršnog odbora Medžlisa, a posebni gosti su bili glavni imami Mzftiluka zeničkog iz; Tešnja, Zavidovića, Žepča, Doboja i Teslića, te druge zvanice i gosti.

Na samom početku predložen je i jednoglasno usvojen dnevni red a odlomak iz Kur'ana proučio je gl. Imam iz Teslića, Džafer ef. Gračić.

Predsjedavajući Skupštine je zastupnike upoznao sa značajem održavanja Skupštine, naglašavajući da je uključivanje što većeg broja ljudi u rad Islamske zajednice, posebno pri donošenju odluka i njihove realizacije, bitno radi osiguranja što veće transparentnosti u djelovanju. Predsjednik Izvršnog odbora Medžlisa, Muhamed Begagić je u svom govoru iznio najvažnije informacije o djelovanju Medžlisa IZ-e Zenica u proteklom periodu, te istakao da je džemat temelj i osnova Zajednice. Kada je temelj jak i snažan, jaka je i Zajednica a samim tim i Medžlis mnogo lakše i efikasnije funkcioniše.
Prisutnim zastupnicima, potom se obratio glavni imam, mr. Jakub ef. Salkica.

Usvojen Izvještaj o radu Medžlisa

Nakon uvodnih obraćanja na sjednici Skupštine razmatran je i ujsvojen Izvještaj Izvršnog odbora za 2016. godinu sa općim smjernicama za rad u 2017. godini, Izvještaj o materijalno-finansijskom poslovanju za period januar-decembar 2016. godine, te završni račun za 2016. godinu i plan prihoda i rashoda za 2017. godinu. Članovi Skupštine su iznijeli pozitivne kritike na ponuđene izvještaje, ističući da su temeljiti, pregledni i transparentni, iznijeli su određene inicijative i prijedloge koje će Izvršni odbor razmatrati u narednom periodu.
Nakon radnog dijela prisutnima se obratio gl. imam Medžlisa Zavidovići, Izet ef. Čamdžić, čestitajući svima uspješnu prethodnu godinu u radu, sa željom za još bolji i kvalitetniji rad Medžlisa Zenica. Zatim se obratio i muftija zenički, dr. Ejub ef. Dautović. Muftija se pohvalno osvrnuo na rad Skupštine Medžlisa IZ-e Zenica, čestitajuči uspješan rad Izvršnog odbora.
U svečanom dijelu sjednice dodijeljeno je priznanje i nagrada najboljem muallimu, za izuzetan uspjeh u mektebskom radu. Priznanje i nagrada uručeni su Ismail ef. Jusufoviću, muallimu u džematu Nemila.
Odlukom Izvršnog odbora Medžlisa, uručena su i priznanja „Zahvalnost“ za nesebičan rad u džematu, na hizmetu džematu i džematlijama, na promoviranju džematskih i islamskih vrijednosti, na čuvanju i razvijanju džemata i Islamske zajednice, na njegovanju tradicionalnih vrijednosti, te na odanosti svome džematu i svojoj Islamskoj zajednici, slijedećim osobama:

  • Ćazim Durmić, iz džemata G. Zenica,
  • Bahrudin Huseinspahić, iz džemata Gnjusi,
  • Džafer Čamdžić iz džemata Obrenovci.

Priznanje na hizmetu džematu u kojoj se rekonstruisala i obnavljala Sultan Ahmedova – Čaršijska džamija u Zenici, dodijeljeno je priznanje od strane muftije zeničkog, Edinu Haliloviću, predsjedniku džematskog odbora Čaršija.
Nakon svečanog dijela sjednice, dodjele priznanja, Muftija zenički je proučio dovu, te je time završeno redovno zasjedanje Skupštine Medžlisa IZ-e Zenica.

Medžlis IZ-e Zenica

Hutba mjeseca februara: Iskrenost u riječima i djelima

Hvala Uzvišenom Stvoritelju, Poznavaocu vidljivog i nevidljivog, Onome, koji tajne naše zna.
Salavat i selam prvaku ljudskoga roda, Vjerovjesniku Muhammedu, mnogo hvaljenom, njegovoj časnoj porodici, ashabima i čestitim muslimanima.
Svjedočim da nema boga sem Allaha, i da je Muhammed a.s., Njegov rob i časni poslanik!

Poštovana braćo!

Svi smo čuli za 112. suru plemenitog Kur'ana! Onu koja vrijedi trećinu Kur'ana, a nosi naziv Ihlas – Iskrenost, mada se ta riječ, uopšte ne spominje u ovoj suri. Mišljenje je većine alima, da su imena sura određena odlukom Uzvišenog Gospodara. Samim imenovanjem sure ovim imenom – kazuje nam se vrijednost Ihlasa – iskrenosti, o čemu ćemo danas kazati nekoliko riječi, tj. kazivati ćemo o potrebi iskrenosti u riječima i djelima.
”Allah prima samo od ‘muttekija’ !” – riječi su Habila, koje kazuje bratu Kabilu, a koje se spominju u 27. ajetu sure Maideh, nakon što Allah dž.š., njegov kurban primi, a Kabilov ne.

Ko su muttekije!? To su oni Allaha uvijek svjesni, koji ovaj život shvataju kao trnoviti put, kojim hode, i paze gdje će stati, kamo poći i kuda proći! Oni su svjesni da sve što požele, zanijete, izgovore, urade ili ne urade – bude samo, radi Allahovog zadovoljstva.
Za čist, iskren nijet, iskrene lijepe riječi, i korisna djela, potrebna je čista duša, ispunjena imanom – vjerovanjem! Samo u čistoj duši, gnijezde se lijepe želje i čiste misli, a iz lijepih želja i misli, rađaju se plemenite riječi i korisna djela. Kao što čistoća duše ima utjecaj na misli, riječi i djela, tako i misli, riječi i djela imaju utjecaj na dušu. Proces je uzajaman. Postići iskrenost u nijetima naših riječi i djela, nije momenat, nego proces. Važno se truditi, a Allah će upravo zbog tog truda, Svoju milost i Svoj nur u naše duše spustiti.
Allahu dž.š., treba robovati samo iskrenih namjera – nijeta, i nikako drugačije:
”Reci: “Meni se naređuje da se klanjam Allahu, iskreno Mu ispovijedajući vjeru” (Zumer 11.)
Koliko je Poslanik a.s. vodio brigu o tome, kazuje nam hadis koga prenosi hazreti Aiša r.a., da se on nikada nije naljutio ni radi čega drugog, doli, Allaha radi. A sjetimo se i dove u Taifu, kada u tim teškim trenucima, izgovara: ”Allahu, ako Ti nisi na mene srdit – onda ja za sve ove patnje ne marim!”

Podsjetit ću vas, na događaj iz bitke na Hendeku, kada je Alija r.a. savladao velikog arapskog junaka Amr ibn Vudda, i prije nego mu zadade posljednji smrtonosni udarac, ovaj ga pljunu, na što Alija odusta od udarca i ostavi ga na miru. Na čuđenje i pitanje samoga Amra, on mu odgovori, da ne želi učiniti ništa u ime nekog drugog, niti u svoje ime, a srdžba zbog pljuvanja je upravo probudila želju u njemu, da to učini iz tog razloga. Tek kada je Amr ponovio napad na njega, on mu uzvrati i usmrti ga, ali ne radi sebe i pljuvačke, nego radi Allaha dragog.

Poznati je hadis: ”Djela se cijene prema namjerama!” Ovim hadisom nam je kazano da će svako biti nagrađen, odnosno kažnjen, shodno svojoj namjeri. Mudri su ljudi govorili, da iskren nijet uveća djelo. Ako hoćemo da naše riječi i djela nešto znače, neka im prethodi iskren nijet. Veliki alimi su govorili, da ne može biti malo djelo koje Allah primi, a On prima samo ona, učinjena iskrena nijeta.

Koliko je važna iskrenost u riječima i djelima, kazuje nam hikaja o pobožnjaku, koji je čuvši da ljudi obožavaju drvo, krenuo da isto posiječe. Mada mu se na putu, lično ispriječio Iblis u liku čovjeka, on ga je uspješno savladao bez velike muke. Ali kada mu je Iblis obećao da će svako jutro pod jastukom nalaziti nešto novca, a da zauzvrat ne siječe stablo, ne našavši jednog jutra, taj novac, krenu ponovo da posiječe drvo, ali ovaj put njega Iblis savlada sa lahkoćom. Kada ovaj upita, kako je to moguće, sam mu Iblis objasni, da je snagu onog dana, on crpio iz svog iskrenog nijeta, a sada ide iz ličnih razloga, interesa, zato što nije našao novac, a ne Allaha radi.

Upitajmo se braćo danas:
da li je ono što govorimo, samo u ime i radi Allaha?
stavove koje zastupamo, da li su u ime i radi Allaha?
djela koja činimo, da li su u ime i radi Allaha?
zvanja koja imamo ili za njima žudimo – da li su u ime i radi Allaha?
funkcije koje obnašamo ili za njih se borimo, da li su u ime i radi Allaha?
ljudi s kojima se družimo – jesmo li s njima u ime i radi Allaha?

Strah me da se ”rijaluk” – želja da se za nas vidi, da se pročujemo, da budemo prepoznatljivi, previše uvukao među nas. Kako objasniti ovoliku podjeljenost i mnoštvo političkih partija, građanskih udruženja, boračkih udruženja, humanitarnih udruženja i sl.
Kako objasniti da smo spremni pod svjetlima medija diči svoj glas za Siriju, Irak, Afganistan, a nismo spremni diči taj glas ovdje na svom pragu, za obespravljene radnike, za osiromašene seljake, za ostavljene demobilisane borce!?
Kako smo spremni pomoći ljude koje vidimo na TV, a ne i one s kojima dijelimo mahalu, ulicu, zgradu, ili čak one koji su nam bližnji rod!?

U kazivanju o stvaranju čovjeka, sedždi meleka i nepokornosti šejtana, Uzvišeni Allah, nakon obećanja šejtana da će ljude zavoditi, spominje Iblisove riječi kojima priznaje, da neće zavesti samo Allahove ‘iskrene’ robove:
“Gospodaru moj” – reče – “zato što si me u zabludu doveo, ja ću njima na Zemlji poroke lijepim predstaviti i potrudiću se da ih sve zavedem, osim među njima Tvojih robova iskrenih.” (Hidžr, 39-40)

Ovaj ajet nam kazuje veliku istinu – šejtan nema vlasti samo nad onima koji su Allahovi iskreni robovi. Ihlas u riječima i djelima, je najsnažnije oružje i brana protiv šejtana.
Ihlas – iskrenost je i velika nada svima onima, koji nisu bili vični riječima, niti sposobni za velika djela, ili nisu bili u pogodnim životnim okolnostima, da neće biti uskraćeni velikih nagrada na Sudnjem danu. Takvima veliku nadu ulijeva hadisi-kudsijj:

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
”Uzvišeni Allah kaže: ‘Kada Moj rob želi da učini loše djelo, ne zapisujte ga sve dok ga ne učini, pa ako ga učini, tada ga zapišite kao jedno loše djelo. Ako ga ostavi radi Mene, upišite mu to kao jedno dobro djelo. A kada želi da učini dobro djelo, ali ga ne učini, upišite mu to kao jedno dobro djelo, a ako ga uradi, upišite mu ga deseterostruko pa do sedam stotina puta.”

Molim Plemenitog Gospodara, da očisti naše duše, uljepša naše riječi i djela, i nagradi nas za naša iskrenih namjera učinjena i neučinjena djela!

Hfz. Fahir ef. Arnaut – Džemat Potok

Hafiski ders u džamiji “Bosna”

U subotu, 18.02.2017. godine, poslije jacije namaza imali smo priliku u našem džematu ugostiti hafiza Fahira ef. Arnauta, imama, hatiba i mualima Potočke džamije u Zenici, koji je u sklopu ciklusa edukativnih aktivnosti u organizaciji MIZ Zenica za 1438. hidžretsku/2017. godinu pod nazivom „Hafiski ders – riječ hafiza“, održao prigodno predavanje.

Tom prilikom je ukazao na ljepotu naše vjere islama, te na činjenicu da nam naš Gospodar Allah dž.š. nije propisao ništa teško u našoj vjeri, već naprotiv, omogućio nam da se okoristimo, čineći i one stvari koje nam čak izgledaju uobičajene i svakodnevne kao što je odlazak u školu ili na posao.

Prisutne džematlije su sa pažnjom slušale pomenuto izlaganje našeg hafiza, koji je to zaista uspio izložiti na jedan jednostavan i sa mnoštvom primjera zanimljiv način. Da nam se Allah Uzvišeni smiluje, ujedini nas u dobru i pomogne nam u hodu kroz dunjalučka iskušenja na koja nailazimo u svojim životima.
Piše: Edin I.

Mektebski izlet na Bjelašnicu

U nedjelju, 11. februara, polaznici mekteba Nur Han, Putovići, Janjići, Mošćanica i Lokvine, iskoristili su sunčano i lijepo vrijeme boraveći na planini Bjelašnici. Oko 100 polaznika mekteba ovih džemata sa područja Medžlisa IZ-e Zenica, provelo je nezaboravan dan uživajući u Allahovim dž.š. blagodatima ove olimpijske planine i zimskih radosti na snijegu.

Polaznicima je po dolasku na planinu obezbjeđen doručak a u povratku, zajedno sa svojim muallimima boravili su u posjeti Fondaciji „Izvor nade“, u Studentskom domu, gdje je upriličena večera i prigodno druženje sa rukovodstvom ove ustanove te klanjan akšam namaz.

Polaznicima i muallimima se kratko obratio direktor Fondacije Tarik Agetović, istaknuvši: “Zaista je zadovoljstvo ugostiti ovu prekrasnu djecu kao i njihove imame i učitelje. Fondacija je uvijek otvorena za sve dobronamjerne ljude i zaista nam je drago ustupiti prostor za ovu djecu. Ovo je samo jedna od aktivnosti saradnje Fondacije i Islamske zajednice u BiH“.

Ovakve i slične aktivnosti Medžlisa IZ-e Zenica i džemata su korisne jer omogućavaju djeci lijep i aktivan odmor te upoznavanje i druženje sa polaznicima drugih mekteba, a muallimima omogućava da u prirodnom stanju i okruženju borave sa djecom, uviđaju njihovo ponašanje i uzimaju smjernice za dalji odgojno-obrazovni rad.

Muhamed Bilčević

Omladinska tribina: Važnost hifza

Medžlis islamske zajednice Zenica vas obavještava da je večeras, petak, poslije jacije namaza u Ensar džamiji “Omladinska tribina”. Gost predavač je hfz. Nedim Botić a tema tribine je “Važnost hifza”.

Pozivamo omladinu, džematlije, a posebno buduće kandidate za hafiza, da prisustvuju ovoj omladinskoj tribini, kako bi saznali jedno posebno iskustvo mladog hafiza Nedima Botića.

Dobro nam došli.

Medžlis IZ-e Zenica

Novi broj Preporoda od 15. februara

Islamske informativne novine „Preporod“ skoro 50 godina promoviraju vrijednosti islama, informiraju muslimane i donose aktuelne islamske tekstove, sadržaje iz bošnjačke kulture i tradicije.

U novom broju Preporoda od 15. februara čitajte:

1. Preporod u novom broju donosi pregled naučnih činjenica koje potvrđuju visok stepen umiješanosti Srbije u izvršenju genocida nad Bošnjacima. Preporod otkriva da li je obnova procesa revizije presude više pitanje prava i morala ili politike i politikanstva?

2. Povodom 40 godina od osnivanja Fakulteta islamskih nauka u Sarajevu, Preporod donosi intervju sa profesorom Adnanom Silajdžićem na temu poimanja tradicionalnog islama u BiH, te izazovima koje nam vrijeme nosi i donosi;

3. Jesmo li svjesni de se svaka naša aktivnost na internetu pohranjuje s ciljem kreiranja profila naše ličnosti?! Preporod ukazuje na činjenicu koliko se u digitalnoj eri u kojoj živimo podaci o nama koriste u svrhe o kojima uopće ne razmišljamo.

U mnoštvu medija koji su se danas fokusirali na senzacionalizam i jeftinu zabavu, pozivamo vas, poštovane džematlije, da redovno čitate Preporod, jedini medij u službi muslimana u BiH i dijaspori. Pretplatiti se možete u svojim džematima ili svoj primjerak Preporoda potražiti na najbližoj trafici.

Akademik Karić: Islamski autoriteti od prije sedam stoljeća ne mogu rješavati naše današnje potrebe

U prvoj polovini januara tekuće godine Gazi Husrev-begova medresa i Gazi Husrev-begova biblioteka obilježile su znamenite jubileje: 480 godina kontinuiranog djelovanja na polju obrazovanja i prosvjećivanja, duhovnog i kulturnog uzdizanja i progresa. Također, Fakultet islamskih nauka u Sarajevu ove godine nizom programskih sadržaja obilježit će 40 godina od osnivanja. Tim povodom Preporod će kroz razgovore sa jednim brojem profesora Fakulteta, kao svjedocima i akterima početka rada i njegovog akademskog razvoja i trajanja, evocirati uspomene na period početka rada, te pružiti mogućnost da se progovori o visokom obrazovanju Islamske zajednice i kvalitetu naučnog doprinosa. U ovom broju razgovaramo s akademikom Enesom Karićem.

Razgovarao: Ekrem Tucaković, glavni i odgovorni urednik Preporoda, islamskih informativnih novina

Uvaženi akademiče Kariću, Fakultet islamskih nauka ove godine obilježava 40 godina od početka rada. Pripadate prvoj generaciji njegovih studenata, a, s druge strane, i svoj radni vijek ste proveli na Fakultetu. Šta je potrebno da znaju i imaju na umu mlađe generacije kada je riječ o društveno-političkom i vjerskom kontekstu u kojem je došlo do osnivanja fakulteta?

KARIĆ: Prije svega, hvala vama i Redakciji “Preporoda“ na prilici koju mi dajete da se sjećam tih godina kad je Islamski teološki fakultet (ITEF), kako se zvao do akademske 1992. godine, polahko započinjao sa svojim radom. A sve te godine pred otvaranje ITEF-a meni su bile lijepe u usporedbi sa vremenima rata i stradanja 1992.-1995., i vremenima poratnih potraga za mirom. Vjerovatno ne griješim puno ako kažem da su jugoslavenske “društveno-političke“ prilike od 1974. godine naovamo bile umnogome gipkije. Tadašnja Jugoslavija bila je u nekoj fazi potrage za demokratizacijom, iako vrlo kontroliranom, naravno. Od 1970. godine počinju izlaziti ozbiljne publikacije o islamu. Formira se i krug oko lista “Preporod“. Husein ef. Đozo je (već od svoga rehabilitiranja od strane tadašnje vlasti, oko 1960. godine) bio u punom naponu pisanja svojih reformističkih tekstova, itd. K tome, Islamska zajednica je oko 1970. godine bila kako-tako obnovila svoj rad, našla je modus vivendi sa tadašnjim sistemom. Onovremena generacija uleme, muderisa i najodgovornijih ljudi u Islamskoj zajednici osnivanje Fakulteta smatrala je glavnim ciljem, ako ne i potvrdom svoga rada. Tadašnji reisu l-ulema Sulejman ef. Kemura i Husein ef. Đozo kao vjersko-prosvjetni referent Vrhovnog islamskog starješinstva, osnivanje Fakulteta stavili su u sam vrh “naših prioriteta“.

Kada ste se prvi put susreli s konkretnom idejom osnivanja fakulteta i šta je u tom periodu njegovo pokretanje značilo za muslimane, Islamsku zajednicu, Vas lično i Vašu generaciju?

KARIĆ: Godine 1973., krenuo sam u prvi razred Gazi Husrev-begove medrese, tada se govorilo da Islamska zajednica namjerava otvoriti “svoj“ fakultet. U publikacijama Islamske zajednice tih godina osnivanje Fakulteta spominjano je sve češće. Za muslimane, one obične, skromne i šutljive džematlije, koji su bili daleko od bilo kojih oblika tadašnje političke moći, “naš fakultet“ je pretvoren u vijest, dragu i važnu, koja ih je nekako magično objedinjavala u nejasnoj nadi “da ćemo i mi muslimani imati nešto velʼko u Sarajʼvu“. Sjećam se: Pred završetak izgradnje same zgrade Fakulteta 1977. godine, pa i kasnije, organizirane su ekskurzije “sa terena“ u Sarajevo, muslimani u francuzicama i muslimanke u katovima i šamijama dolazili su u velikom broju da vide to što je “napravila naša Islamska zajednica“. Bilo je to vrijeme, rekao bih, našega snažnoga entuzijazma, pa i moga, ako je uopće pristojno sebe isticati. Tadašnji maturanti Gazi Husrev-begove medrese, iz 1977. godine, oni sa najboljim uspjehom, upisali su se na “naš fakultet“, to su učinili i mnogi maturanti iz 1978., i kasnije. Okupljali smo se oko naših profesora Huseina Đoze, Hamdije Ćemerlića, Ahmeda Smajlovića, Jusufa Ramića, Ibrahima Trebinjca, Ešrefa Kovačevića, Hamida Hadžibegića, Midhata Riđanovića…, tu su bili i asistenti Hilmo Neimarlija, kasnije i Fikret Karčić… Za godinu, dvije, ili tako nekako došli su i drugi profesori i predavači: Omer Nakičević, Nijaz Šukrić, Azra Saračević, Mesud Hafizović, Ibrahim Džananović, Mustafa Sjenar, Sena Al-Adly… Profesor Džemal Ćehajić predavao nam je tesavvuf i sufizam, a kao sekretar Fakulteta uskoro je počeo raditi prof. Džemal Salihspahić.

Za nas, tadašnje studente, nastava je bila vrlo važna, ali jednako tako i čitanje opsežne literature. Sve te sada već davne godine, 1979., 1980., 1981., itd., u svijetu su bile godine “pobunjenog islama“ i “pobunjenog katoličanstva“, sav Iran tresao se od islamske revolucije, sva Poljska tresla se od, u osnovi katoličkog, pokreta “Solidarnost“… Tada je moja generacija studenata rado čitala “prevratne pisce“, “buntovne knjige“… Prof. Hilmo Neimarlija nam je tih godina posuđivao na čitanje knjige od Aleksandra Solženjicina, Milana Kundere, Karla Štajnera, Česlava Miloša. Oduševljeno smo čitali i djela Iqbala, Korbena, Kamija, itd.

Dakako, u to vrijeme počeli smo čitati i djela Abdulaha Šarčevića, Muhameda Filipovića, Nerkeza Smailagića, Kasima Prohića, Atifa Purivatre… Pratili smo i čitali i tada najnovija djela iz srpske, hrvatske i bosanskohercegovačke književnosti… Ne pamtim da sam ikada poslije imao takvo oduševljenje za rad, čitanje, cjelonoćno “skapavanje“ uz knjige… Ali, eto, sve prođe, pa i ta lijepa raspoloženja.

Danas kada razmišljate o 40 godina FIN-a, da li ste zadovoljni njegovom razvojnom dinamikom? Šta biste izdvojili kao doprinos Vaše generacije profesora, a u čemu je ona podbacila?

KARIĆ: Prvih deset godina (do 1988. godine) Fakultet je bilježio snažan uspon, u tadašnjoj javnosti to nije bilo vidljivo. Nažalost, Đozo i Trebinjac umrli su 1982. godine, bio je to strašan gubitak. Ali na Fakultet su tada došli prof. Omer Nakičević (stalno) i Salih Čolaković (honorarno)… Nažalost, profesor Ahmed Smajlović umire 1988. godine, tada je na Fakultetu angažiran dr. Mustafa Cerić. Također, domalo kasnije, i dr Ismet Kasumović. Vrijeme ide dalje, 1990. umire već ranije penzionirani akademik Hamdija Ćemerlić… Dolazi rat, strašna agresija, stradanje… Ali, Fakultet je vrijedno radio u svim godinama opkoljenog Sarajeva, iako se nastava odvijala u strahu, patnji, ruševnim prostorijama… Granate su bile načele zgradu Fakulteta sa svih strana. Da nije bilo rata vjerujem da bi Fakultet ranije stekao zrelost koju danas već ima.

Generacija profesora kojoj ja pripadam, bilo bliskim vršnjačkim godinama ili duhovnim i obrazovnim raspoloženjem: Hilmo Neimarlija, Fikret Karčić, Rešid Hafizović, Adnan Silajdžić, Dževad Hodžić, Ismet Bušatlić, Džemal Latić, hfz. Fadil Fazlić, Orhan Bajraktarević, Mehmed Kico, Enes Ljevaković… dala je ogromne fakultetske učinke koji se vrijednošću i opsegom mogu mjeriti sa učinkom jednog univerziteta! Održali smo respektabilan kontinuitet u nastavi, k tome, napisali smo ili preveli čitavu biblioteku. Rekao bih i ono najvažnije: Mi smo ti koji smo doprinijeli osavremenjivanju naše tradicije islamskog obrazovanja, kao i jezika kojim se ona promovira, u vremenima koja su bila teška, u okolnostima koje nisu bile drage “ni Bogu ni čovjeku“! Pitate me: U čemu je “moja generacija“ podbacila? Možda se naša djelomična odgovornost može tražiti u tome što nismo uspjeli ubijediti Islamsku zajednicu, i one koji u njoj donose odluke, da je, u ovim lomnim i trusnim vremenima, bilo potrebno donijeti dekrete, stroge ako treba, da se naše visoko islamsko obrazovanje opečaćuje ponajprije na Fakultetu islamskih nauka u Sarajevu.

Ali, rado ostavljam te naše propuste drugima, neka ih isprave i riješe sadašnji agilni nastavnici i profesori, poletni mladi ljudi, hfz. Dževad Šošić, Nedžad Grabus, Ahmet Alibašić, Almir Fatić, Samir Beglerović, Zuhdija Hasanović, hfz. Aid Smajić, Mustafa Hasani, Asim Zubčević, Amrudin Hajrić, Dina Nadarević, Kenan Musić, Zehra Alispahić, Nedim Begović, Senad Ćeman, Amira Trnka, Amina Arnautović, Orhan Jašić, hfz. Abdulaziz Drkić, Azra Kulenović, Muhamed Fazlović, Samedin Kadić, Fadil Maljoki, Ahmed Čolić… Neka se ne ljute oni koje sam, možda, sada zaboravio spomenuti.

Gdje biste na potencijalnoj rang listi smjestili FIN s aspekta kvaliteta studija i znanja u poređenju s drugim islamskim fakultetima na istoku ili zapadu u čiji ste rad i organizaciju imali uvida?

KARIĆ: Ja želim na stvari gledati realno. U poređenje koje spominjete nužno treba uključiti i parametre sredstava, uvjeta, mogućnosti i, općenito, savremenih okolnosti i kretanja u kojima djeluju obrazovne institucije. Imamo li u vidu spomenuto, Fakultet islamskih nauka ostvario je prave podvige, s obzirom na mogućnosti koje je imao na raspolaganju. Naši alumnisti, njih oko 1100, najbolje potvrđuju kvalitet Fakulteta, oni danas rade i djeluju diljem svijeta. To su sadašnji ili bivši univerzitetski profesori, glavni imami, imami u velikim centrima, ali i imami u bosanskim selima, muftije, vjeroučitelji, novinari, književnici, respektabilni teolozi, ministri, članovi parlamenata, diplomate… Ne znam da se ikada desilo da je bilo koji univerzitet u Evropi i na Zapadu odbio ijednog našeg alumnistu i njegovu diplomu, i onemogućio mu daljnje školovanje na masteru ili doktorskom studiju. To ponajbolje govori o visokoj vrijednosti Fakulteta islamskih nauka.

Kakve su danas prednosti ili nedostaci studiranja na Al-Azharu ili nekim drugim inostranim univerzitetima i na FIN-u? Da li studirati islamske nauke u BiH ili vani?

KARIĆ: Nisam za opciju “ili-ili“, skloniji sam opciji “i-i-i-i…“ Neka “privatno“ studira gdje ko hoće. Ali, na sistemskoj ravni i kad je Islamska zajednica posrijedi, kao i predan i organiziran rad u njoj, pa i zaposlenje u njoj, ja sam za to da naši studenti iz BiH i sa Balkana završe prvo Fakultet islamskih nauka u Sarajevu, ili ovdašnji islamski fakultet približnoga ranga, pa da potom, u okvirima planirane svrhe, naše a ne nečije tuđe, idu u Rijad, u Kom, u Tuebingen, u Beč… da simbolički spomenem tek neka mjesta.

Ja kritički gledam na današnje naučavanje (i “predavanje islama“) na velikim islamskim univerzitetima, pa i na Al-Azharu, ako hoćete. Osjećam nelagodu kad se predaje “drevni islam“, “apologetski islam“, ili “arogantni islam“, kao i “islam zlatnoga doba“ (kojeg danas nigdje nema, a ne znam da li je baš takav bio i prije sedam ili deset stoljeća), itd. Ja sam za pozicioniranje islamskih studija na način izučavanja “islama u stvarnosti“. Dakako, treba nam tradicije, historije, i historijskih studija, treba nam i proučavanja prošlosti. Ali nipošto na način da se prošlošću opijemo i iz tog “pijanstva“ projiciramo falsificiranu sadašnjost ili budućnost. Nikada nisam smatrao da nam islamski autoriteti, npr. oni od prije sedam stoljeća, mogu riješiti naše današnje potrebe.

Šta je potrebno u budućnosti visokom obrazovanju IZ, kakav koncept i smjer razvoja bi trebalo imati?

KARIĆ: Usudio bih se reći da smo zagazili u vrijeme kad je potrebno ono što nazivamo “planiranjem kadrova“. U prvih dvadesetak godina na Fakultetu islamskih nauka entuzijazam je nosio sve, bio je neka prirodna zamjena za planiranje. Želje mladih i starih, u ovom intervjuu spomenutih profesora na Fakultetu islamskih nauka, da se da maksimum trajale su dvadeset ili trideset godina… Ali, siguran sam da je vrijeme zanosa splasnulo. Odgovorni u Islamskoj zajednici naći će se uskoro, ako već nisu, pred zadaćom “podvlačenja crte“. Postoji hiperprodukcija kadrova koji su završili “islamsko ovo“ i “islamsko ono“. A gdje će ti ljudi raditi? I još važnije: Šta će oni raditi? I najvažnije: Kako će to raditi? Ne znam ja sve odgovore na ova pitanja. Naravno da ih ne znam. Ali dodajem i ovo: Strah me je ove hiperprodukcije “razularene slobode“ govora o religiji, i iz religije, diljem svijeta. A kao muslimana posebno me obuzima strah od mnogolikih, pa i neukih i mrzilačkih, diskursa o islamu, i iz islama, danas u svijetu, pa mjestimice i na Balkanu i u Evropi. Na našu veliku žalost, o tome ćemo uskoro morati početi razmišljati. Umjesto da nam vjera u Boga bude radost i duhovna relaksacija, danas su mnogolike pomame oko religije, ali i mahniti diskursi koji dolaze zloupotrebom same religije, postali jedna zastrašujuća stvar. Bojim se da se razmišljanje o svemu ovome neće odvijati ni u kakvoj dokonosti.

Može li FIN biti referentni islamski fakultet za EU i da li uopće treba imati takvih ambicija?

KARIĆ: Svršenici Fakulteta islamskih nauka već odavno rade u velikim središtima Evropske Unije. FIN je već odavno referentan u Evropskoj uniji. Nadam se da će u budućnosti naših svršenika tamo biti i više. Da objasnim na čemu temeljim svoje nade. Prvo, Fakultet je višegodišnji plod našeg bosanskog, balkanskog i evropskog iskustva. Mi smo više od stotinu godina na našim bosansko-hercegovačkim islamskim učilištima i institucijama, prethodnicama FIN-a, izgradili metodologiju predavanja i tumačenja islama u kohabitaciji ili mirnom i integrativnom življenju sa sekularnom državom i mnoštvom sekularnih autoriteta i sektora u njoj. Drugo, mi smo u Bosni i Hercegovini od 1878. naovamo postigli, umnogome bezbolnim procesima, zavidne razine međusobnog uvažavanja i kad je posrijedi sekularno tumačenje kulture i civilizacije. Naše tumačenje islama je kosmopolitsko, multilateralno. Npr. pišu se i objavljuju “teološke“ ili, pak, “mističke“ studije o nekom književnom djelu (npr. “Dervišu i smrti“ Meše Selimovića) istovremeno kad se tom djelu objavljuju i posve sekularna tumačenja. Primjera ima još mnogo i na različitim područjima. I tu je sve manje varničenja. Treće, naši alimi i znalci vjere, uglavnom, nisu podbunjivali narod protiv države. Tražili su uvijek modus vivendi, a i sami doprinosili da se za taj modus vivendi iznađe što bolji modus operandi. Sve ove pobrojane tradicije u islamskom obrazovanju i nastavi njeguju se i danas na Fakultetu islamskih nauka.

Kako Vi vidite ideju islamskog univerziteta u Sarajevu?

KARIĆ: Ovo vaše pitanje je važno, naravno. Ali, od jednake su važnosti i sljedeća pitanja: Da li svi postojeći islamski (pedagoški ili teološki) fakulteti, kojima je osnivač Islamska zajednica, treba da nastave raditi u ovakvom stanju studentske i nastavničke “kapacitiranosti“? Da li je tačna (nikad provjerena statistika) da sa naših islamskih fakulteta, kao i sa islamskih fakulteta sa Istoka i Zapada, imamo nekoliko stotina svršenika koji su bez zaposlenja, angažmana ili bilo koje “sistemske obuhvaćenosti“? Da li bi prenaglo osnivanje Univerziteta islamskih nauka imalo za posljedicu daljnje besciljno “umnožavanje“ nosilaca visokih diploma teološke, vjersko-pedagoške i imamske naobrazbe koji plutaju Balkanom bez angažmana? I kojima bi, možda, palo na pamet da sami za sebe, iz pukog očaja, a u cilju traženja nekog izlaza, osnuju “svoju islamsku zajednicu“ sa vrlo konkretnom potrebom: da riješe svoj egzistencijalni status! Takvo što, naravno, niko ne želi…

Ostatak intervjua pročitajte u printanom izdanju Preporoda od 01. februara 2017. godine

(www.preporod.com)

Najnoviji članci

X