Subota, Džumade-l-ahira 29, 1447
Stranica 80

Jedni drugima smo najpreči

Povijest nas uči da je dekadencija određene civilizacije nastupala, obično u onom trenutku kada bi ljudi, uvjereni u svoju nadmoćnost i superiornost, povjerovali u mit apsolutne zaštićenosti od svojih neprijatelja, te nakon što bi precijenili i svoje vlastite mogućnosti i sredstva, udaljivši se od Istine i duhovnosti, udaljili se jedni od drugih i povjerovali u samodovoljnost. U tim trenucima, nastalim usljed krize, kada se čovjeku urušava njegov način življenja i interakcija sa drugima, čovjeku se ukazuju dva puta.
Prvi, put obožavanja vlastitog ega i svih drugih božanstava mimo Allaha,dž.š., koji ga tjeraju da grabi samo sebi, i koji na kraju ne može rezultirati ničim dobrim. I drugi ,da prevaziđe naizgled nepremostive prepreke,te da se izdigne iznad svoje sebičnosti prema drugom i shvati pravu vrijednost svoga komšije, svoga brata, čovjeka s kojim dijeli svoj životni prostor. Iz toga možemo zaključiti, da kriza ima i svoju dobru stranu, a to je da potiče čovjeka na preispitivanje i svojevrsno duhovno resetovanje. Da bi čovjek krenuo ovim drugim, spasonosnim putem, potrebno je da od sebe odstrani sve prepreke koje ga usporavaju na putu njegovog duhovnog oporavka. Te prepreke mogu se detektovati samo na način da budemo iskreni prema sebi i da bez prevelikog romantiziranja pristupimo samoobračunu. Ima jedna divna priča koja govori o tome kako su dvojica prijatelja šetali gradom. Jedan od njih je bio zaljubljenik u prirodu, a drugi obični stanovnik grada. Glasovi automobila i ljudi u prolazu, stvarali su veliku buku, tako da su se jedva čuli. A onda u jednom trenutku, zaljubljenik u prirodu povika: „Čujem cvrčka!“ „Kako možeš u ovoj buci da čuješ glas cvrčka“- čudio se njegov prijatelj. Ali, zaljubljenik u prirodu je i dalje osluškivao, a onda pokaza na obližnji grm pored ceste i reče da se otamo čuje glas cvrčka. I doista, kada su došli do tog mjesta, pokaza svome prijatelju cvrčka. „Ti mora da imaš nadljudski sluh!“-povika.“Ne, moj se sluh ne razlikuje od tvoga. Ali je poenta u tome šta slušaš“-reče prirodnjak i nastavi:“ Uvijek ćeš čuti ono što ti je važno. Dopusti mi da ti pokažem.“ Posegnuo je u džep, izvadio nekoliko kovanica i bacio ih na trotuar. I dok im je još odzvanjala buka u ušima, primijetili su da se svaka glava u promjeru deset metara okrenula u njihovom smjeru, provjeravajući, nije li to njihov novac ispao. „Je li ti sada jasno, o čemu sam ti govorio? Sve zavisi od toga , šta ti je važno u životu.To ćeš uvijek i čuti“. Ovih dana kada se svijet bori sa pandemijom, itekako su vidljiva oba puta. Put beskrupulozne sebičnosti i gramzivosti i put gdje ljudi preispituju svoj odnos prema Bogu i nastoje pomoći ljudima u nevolji. Za sada , oba ova puta bore se za prevlast. Naša obaveza je da pomognemo i promovišemo put dobra , a to ćemo učiniti tako što ćemo prije svega očistiti svoje srce zikrom-spominjanjem Allaha, dž.š. To je temelj, jer se ničim drugim, duhovno stanje čovjeka ne može uravnotežiti kao što je to slučaj sa zikrom. Preispitajmo sebe, koliko dnevno spomenemo Allaha,dž.š., a koliko puta novac ili nešto vezano za novac. Stvari će se početi pomjerati sa mrtve tačke onog trenutka kada naše misli, naš jezik budu više zaokupljene spominjanjem Allaha, a ne prolaznim stvarima i kada se uključimo u akcije koje imaju za cilj da pomognu ljudima. To je put do spasa i Allahovog zadovoljstva.Jedne prilike, Davudu,a.s., pokazana je strana Mizana-vage na kojoj se mjere dobra djela, a on povika: „Gospodaru, zar može iko ovo da napuni?“ A Allah mu odgovori: „Ako budem zadovoljan Svojim robom, ispuniću cijelu stranu Mizana sa pola hurme koju je udijelio u Moje ime!“ A Muhammed, a.s., nas uči, da smo jedni drugima najvažniji i da ne smijemo dozvoliti da nas bilo šta odvoji od ljudi i da postanemo indolentni u otklanjanju nevolje svoga brata. „Onaj ko otkloni od svog brata jednu dunjalučku nevolju, Allah će otkloniti od njega nevolju na Sudnjem danu“-riječi su Poslanika,a.s. Samo na takav način možemo pobijediti oholost, sebičnost i pohlepu i dostići nivo kada će svaka naša misao, prije nego je realiziramo, proći kroz filter Allahovog zadovoljstva i samoobračuna. Jedne prilike, čovjek se susreo sa svojim prijateljem, a on ga zamoli da mu posudi nešto novca, jer se nalazi u teškoj situaciji. Prijatelj mu je ,naravno, pomogao , ali kada je došao kući i ispričao svojoj supruzi šta se desilo, počeo je plakati. „Zašto plačeš? Trebaš biti radostan što si pomogao svoga prijatelja.“-reče mu supruga. „Plačem, jer sam dozvolio da moj prijatelj dođe u situaciju da zatraži od mene, a ja okupiran Dunjalukom nisam primijetio njegovu potrebu!“. Ne smijemo dozvoliti da usljed okupiranosti Dunjalukom, zaboravimo na ljude koji nas okružuju. To je u našem interesu. „Zar nagrada za dobro učinjeno djelo može biti nešto do dobro?!“ (Er-Rahman 60)

Ismet ef. Bašić, imam Kočevske džamije

Devu sveži!

Ponukan svime što svjedočimo ovih dana, tekst sam naslovio riječima ‘Devu sveži!’ Ovo su riječi Mudrog Poslanika, kazane beduinu koji je stigao u Medinu, kako bi učio o islamu, ali devu svezao nije. Vidjevši to, Poslanik a.s., ga upita: ‘Gdje ti je deva! Kada reče da je devu ostavio, i na Allaha se oslonio, Poslanik a.s., mu kaza: ”Devu sveži, pa se na Allaha osloni!” Ove riječi neprestano treba ponavljati današnjim muslimanima: ‘Devu sveži!’ – tj., uradi ono što je do tebe, uradi to na najbolji mogući način, i pri tom se osloni na Allaha dž.š.
Riječima ‘Devu sveži!’, Poslanik a.s., naučio je ne samo beduina, nego sve nas važnu životnu lekciju. Ne možemo od Allaha dž.š., očekivati da samo zato što smo vjernici, On čini za nas ono što mi sami možemo učiniti. Naša vjera i naša djela trebaju nama, ne Allahu. Naša vjera i naša djela, Njega ne mogu ni uzvisiti ni uniziti, jer On je onakav kakvim je Sebe opisao. Ali naša vjera i naša djela mogu nas uzvisiti ili uniziti, pomoći ili nam odmoći. Svemilosni poručuje:
”I reci: “Trudite se! Allah će trud vaš vidjeti, a i Poslanik Njegov i vjernici, i vi ćete biti vraćeni Onome koji zna nevidljivi i vidljivi svijet, pa će vas On o onome što ste radili obavijestiti.” (Tevba, 105.)
Pravo je čudo današnjice, to što neki muslimani sa velikom žudnjom očekuju ‘čuda’, pored ovako mudre Knjige i divnih savjeta Poslanika. Mnogi svoje propuste, nerad i neznanje, opravdavaju Božijim određenjem. Vape za čudima (kerametima i mudžizama), za specijalnim dovama i zikrovima, za posebnim hamajlijama i zapisima, nadajući se da će to riješiti njihove probleme. Kerameti i mudžize su istina, ali oni nikada nisu bili ‘zakoni života’, nego počasti koje je Allah dž.š., davao svojim odabranim robovima u određenim momentima. Zakon ovog svijeta je da svaki uzrok ima svoju posljedicu. Nikada Božiji kader (određenje) ne isključuje ljudsko djelovanje. Još u mektebu naučismo da vjerujemo u šest istina vjere, od kojih je posljednja vjerovanje u Božije određenje. Ali isto tako naučismo, da je Svemilosni ljude učinio halifama – povjerenicima na Zemlji. Kako bi nas učinio odgovorim, podari nam dio slobodne volje – irade džuz'ijju. Zbog slobode koju uživamo, postali smo odgovorni za djela svoja i Zemlju koju nam povjeri. Njegova volja je apsolutna. On može činiti što hoće, dopustiti što želi, a spriječiti što želi. Njegov kader je i naša slobodna volja. Neizmjerna Mu hvala na tome, i hvala Mu što nas učini odgovornim samo onoliko koliko smo slobodni i mogućni. Na nama je da radimo onoliko koliko smo slobodni, koliko možemo, koliko znamo, i da se u svemu tome u Njegovu milost i pomoć uzdamo. Plemeniti Poslanik mudro savjetuje:
”Jak vjernik je bolji i Allahu draži od slabog vjernika, a u obojici je dobro. Teži onome što će ti koristiti i traži Allahovu pomoć u tome, a nemoj očajavati. Ako te nešto zadesi nemoj reći: “Da sam uradio tako i tako bilo bi tako i tako”, nego reci: “To je Allahova odredba i što hoće On čini”, jer “da sam” šejtanu otvara mogućnost djelovanja.”
Vjernik koristi pamet, planira ciljeve, ulaže trud kako bi ih ostvario, i pri svemu tome uzda se u Allaha. Kada se nešto dogodi onako kako se dogodi, on pripisuje Božijem određenju, i ne isključuje pri tome svoju odgovornost. Vjernik ne očajava, ne vraća se mislima stalno u prošlost, nego izvlači pouku i poruku, kako dalje!? Vjernik je više zaokupljen sadašnjošću koju živi i budućnošću koja je pred njim i koju može planirati, a ne prošlošću koju promijeniti ne može. Poslanik ov, a.s., život svjedoči ovu istinu. Zar nije Poslanik, a.s., neumorno ulagao izuzetan trud tokom 23 godine kako bi promijenio stanje!? Nikada ne zaboravimo riječi Mikdad ibn el-Esveda r.a., kazane prije bitke na Bedru:
”Božiji Vjerovjesniče, uradi onako kako te je Bog uputio. Mi tebi nećemo reći ono što su sinovi Israilovi rekli Musau: ‘Idite ti i Gospodar tvoj, pa se borite, mi ćemo sjediti ovdje’ (Kur'an, 5:24); nego ćemo reći: ‘Idi ti sa svojim Gospodarom pa se bori, a i mi ćemo se boriti uza te, i sa tvoje lijeve i sa tvoje desne strane, i ispred tebe i iza tebe.”
Musliman čini što može svjestan da Allahova milost dolazi kao rezultat iskrene vjere i truda, a ne samo lijepih želja. Pronicljivi ljudi su već odavno upitali, kako to muslimani samo nesreće, nered i propuste pripisuju Bogu i njegovom određenju, a uspjehe i dobre rezultate ipak sebi, mada Kur'an kazuje drukčije: ”Dobro koje ti se dogodi od Allaha je, a nesreću koja te zadesi sam si zaslužio.” (Nisa, 79.)
Od pustih želja i ispraznih riječi nema hajra. Mudra hikaja kazuje, kako se jedan mladić požalio svom šejhu – duhovnom učitelju: ”Učitelju, savjetovao si me da stalno ponavljam u mislima: ‘Ja želim radost u svome životu!. Tu rečenicu izgovaram svaki dan mnogo puta, a radosti u mome životu niti je bilo, niti je ima. I dalje sam jednako usamljen i nesretan kao što sam bio i prije. Što mi je činiti?” Mudri učitelj tiho položi ispred mladića predmete koji su mu se našli pri ruci; kašičicu, čašu i svijeću, pa ga upita:
– Reci mi, što bi želio imati od ovih predmeta?
– Kašičicu – odvrati mladić.
– Izgovori to sada pet puta! – zatraži šejh.
– Ja hoću kašičicu. Ja hoću kašičicu…– ponovi učenik pet puta.
– Eto vidiš, možeš ponavljati i pet miliona puta na dan da hoćeš kašičicu, ali je nećeš imati ukoliko se ne pokreneš i ne uzmeš je. Samo riječi nisu dovoljne, pokreni se i poduzmi nešto! – reče mu učitelj ”
Pokrenimo se braćo i sestre! U ovom teškom vremenu, uradimo što je do nas. Uradimo ono što nam savjetuju meritorni stručnjaci a ne naivni zanesenjaci. Naša vjera je vjera aktivizma, ne fatalizma. Promijenimo što možemo, pa će Allah izmjeniti ono što ne možemo. Kada se nakon našeg napora i dova, dogodi onako kako se dogodi, budimo zadovoljni Božijim određenjem, ali prije toga: ”Devu sveži!” – rekao bi nam voljeni Poslanik.

Hfz. Fahir ef. Arnaut

Obavijest džematlijama Medžlisa IZ-e Zenica

Zbog novonastalih okolnosti i iskušenja u kojem smo se našli, a usljed pandemije corone virusa ponovo pozivamo i apeliramo na sve vas da se pridržavate uputa i preporuka državnih organa i organa Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini.
Uzvišeni Gospodar stvorio je čovjeka u najljepšem obliku, podario mu razum i učinio ga svojim namjesnikom na zemlji čime ga je odlikovao iznad svih drugih stvorenja.
Naša vjera je zdravlje i ljudski život učinila svetim, neprikosnovenim, stoga je u ovakvim prilikama naša odgovornost još veča.
Gospodar nam kaže: (….) ako neko bude uzrok da se nečiji život sačuva – kao da je svim ljudima život sačuvao (….) (El-Maide, 32.), a Poslanik veli:
Najbolji među vama su oni koji koriste drugim ljudima. (Taberani)
Uputstvima i instrukcijama koje smo dobili obavještavamo sve naše starije, bolesne i džematlije u stanju potrebe, da smo vam, kao i uvijek na usluzi.

Svi džematski odbori na čelu sa svojim imamima su ujedno i krizni štabovi, koji su vam sada na dispoziciji (usluzi).

Dežurni brojevi telefona biti će dostupni radnim danom od 9:30 do 14:30 sati: 032/402-654, 032/242-013, 032/242-599 i broj 061/332-856 koji će biti dostupan od 14:30 do 9:30 sati.

Molimo Gospodara da ovo iskušenje što prije prođe, te da iz njega izađemo odgovorniji.

Glavni imam Medžlisa IZ-e Zenica
Mr. Jakub ef. Salkica

U skrušenom ibadetu u svojim domovima provesti mubarek noć Lejletu-l-miradž

Po takvimu Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini mubarek noć Lejletu-l-miradž za 2020. godinu nastupa u akšam, u subotu, 21. marta.

Ovo je noć u kojoj je Muhammed, s.a.w.s., uz Božiju pomoć uzdignut do mjesta do kojeg nikad niko od ljudi ni prije ni poslije njega nije stigao. To se dogodilo 27. noći mjeseca redžeba 621. godine. Božiji Poslanik je te noći najprije nošen od Časnog Hrama u Mekki do džamije El-Aksa u Jerusalemu, a potom uzdignut kroz pojedina nebesa do Sidretu-l-muntehaa ili još bliže Uzvišenom. Tu se Poslanik, s.a.w.s., susreo sa nekim poslanicima, a razgovarao je i sa Uzvišenim Bogom. Na miradžu su objavljena posljednja dva ajeta poglavlja El-Bekare, naređeno je pet dnevnih namaza muslimanima, a kao uspomena na razgovor vođen na miradžu u namazu se uči ettehijjat, na svakom sjedenju prilikom obavljanja namaza.

Ovaj dan je i Dan vakifa – onih koji svoju imovinu ostavljaju kao zadužbinu na korist generacijama poslije njih.

Poštujući i postupajući po instrukcijama Islamske zajednice i pridržavanju uputa nadležnih državnih organa za suzbijanje širenja koronavirusa (COVID-19) preporučujemo muslimanima i muslimankama da u svojim domovima ovu mubarek noć provedu u skrušenom ibadetu. Tradicionalno muslimani ovog podneblja mubarek noći provode učeći Kur'an-i-Kerim, klanjajući nafile uz zikr-često spominjanje i veličanje Gospodara, kao i upućivanjem dova Svemilosnom. S obzirom da je u mubarek noći Lejletu-l-miradž Poslaniku Muhammedu, a.s., propisan namaz, ova mubarek noć je i prilika da preispitamo svoj odnos prema namazu, stubu vjere, ibadetu koji nas odvraća od svega što je ružno i zabranjeno. Namaz je ujedno lijek za vjernička srca, najčvršća veza sa dragim Bogom, ibadet koji donosi smirenost i radost vjernicima.

Sjetimo se u našim dovama i brojnih, znanih i neznanih, vakifa-dobročinitelja čije nas zadužbine podsjećaju na neprolaznu vrijednost dobročinstva.

Mubarek noć Lejletu-l-miradž

U takvimu za 2020. godinu mubarek noć Lejletu-l-miradž pada u subotu, 21. marta.

Ovo je noć u kojoj je Muhammed, neka je mir i spas Božiji na njega, uz Božiju pomoć uzdignut do mjesta do kojeg nikad niko od ljudi ni prije ni poslije njega nije stigao. To se dogodilo 27. noći mjeseca redžeba 621. godine. Božiji Poslanik je te noći najprije nošen od Časnog Hrama u Mekki do džamije El-Aksa u Jerusalemu, a potom uzdignut kroz pojedina nebesa do Sidretu-l-muntehaa (Lotosa nad sedmim nebom) ili još bliže Uzvišenom. Tu se Poslanik, neka je spas i mir Božiji na njega, susreo sa nekim poslanicima, a razgovarao je i sa Uzvišenim Bogom. Na miradžu su objavljena posljednja dva stavka poglavlja El-Bekare, naređeno je pet dnevnih namaza muslimanima, a kao uspomena na razgovor vođen na miradžu u namazu se uči tkzv. ettehijat, na svakom sjedenju prilikom obavljanja namaza.

Ovaj dan je i Dan vakifa – onih koji svoju imovinu ostavljaju kao zadužbinu na korist generacijama poslije njih.

Instrukcija imamima i džematskim odborima za postupanje u okolnostima vanrednog stanja proglašenog zbog pandemije koronavirusa

Na osnovu dosadašnjih instrukcija reisu-l-uleme i zaključka koje je na jučerašnjoj sjednici usvojilo Vijeće muftija, a u svjetlu najnovijih mjera i preporuka koje su jučer i sinoć proglasili nadležni državni i entitetski organi, reisu-l-ulema izdaje sljedeću instrukciju imamima i džematskim odborima Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, koja se ima primjenjivati na području teritorije Bosne i Hercegovine.

– Obustavlja se do daljnjeg obavljanje namaza u džematu u džamijama, kao i džuma-namaza.

– Ezanom će imam ili mujezin obznanjivati nastupanje namaskog vremena, i sami će klanjati u džamiji dnevne namaze.

– Muslimani će dnevne namaze obavljati u svojim domovima.

– Umjesto dolaska na džumu muslimani će klanjati podne-namaz u svojim kućama.

– Imam, mujezin i članovi džematskog odbora će jedini klanjati džuma-namaz u džamiji kako bi se sačuvao kontinuitet obavljanja džume. Ukoliko mujezin ili neko od članova džematskog odbora spada u rizičnu skupinu građana onda neće prisustvovati obredu džuma-namaza. Svi prisutni su dužni poštovati pooštrene mjere zaštite od širenja zaraze kao i poštovati ranije preporuke Islamske zajednice o dužini hutbe i nezadržavanju u džamijskim prostorima.

– Provođenje svih vanrednih mjera dok traje kriza uzrokovana širenjem koronavirusa je u nadležnosti imama i džematskog odbora. Preporučuje se da svi medžlisi, a po mogućnosti i džemati, imaju dežurni broj telefona na koji će se članovi i pripadnici zajednice moći informisati o odlukama IZ u BiH, ali i zatražiti pomoć i savjet.

– Na svakoj džamiji će biti istaknuto jasno obavještenje o zatvaranju džamije.

– U duhu preporuka reisu-l-uleme i Vijeća muftija mešihati i krovne organizacije Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini su već izdale vlastite preporuke na osnovu uputa svake države pojedinačno i to će nastaviti činiti i ubuduće.

– Vojno muftijstvo će s obzirom na specifičnost rada u komandama jedinica, a vodeći se ovom instrukcijom, sačiniti posebno uputstvo za pripadnike Oružanih snaga Bosne i Hercegovine.

Reisu-l-ulema

Husein ef. Kavazović

Uputstvo Muftijstva zeničkog o ponašanju u džamijama usljed povećanog rizika širenja zaraze korona virusom

Na osnovu Instrukcije reisu-l-uleme Islamske zajednice u BiH za postupanje u slučajevima širenja korona virusa, te uputa nadležnih državnih organa, a u cilju preveniranja širenja virusa na području Muftiluka zeničkog, potrebno je preduzeti slijedeće aktivnosti:

Mekteb – Obustavlja se mektebska nastava u svim mektebima na području Muftiluka zeničkog do daljnjeg.

Skupovi – Imajući u vidu preporuke nadležnih državnih organa, iz preventivnih i zdravstvenih razloga, otkazati sve veće skupove koji nisu obrednog karaktera planirane u džematima u narednom periodu.

Džuma-namaz – Savjetujemo svim osobama iz rizičnih skupina, a naročito starijim osobama da ne dolaze na džuma-namaz, već da u skladu sa islamskim propisima klanjaju podne-namaz u svojim domovima.

Imami su obavezni skratiti svoja obraćanja na hutbama, kako bi se izbjeglo duže zadržavanje džematlija u džamijama.

Molimo džematlije da nakon obavljenog džuma-namaza prilikom izlaska iz džamija izbjegavaju stvaranje veće koncentracije ljudi na izlazima i formiranje nepotrebne gužve.

Rizične skupine – Starije osobe, hronične bolesnike i druge osobe iz rizičnih skupina pozivamo da do daljnjeg izbjegavaju dolazak u džamiju radi obavljanja namaza, kako bi sačuvali i sebe i druge. Sve osobe koje imaju bilo kakve simptome prehlade ili gripe, poput kašlja, povišene tjelesne temperature i sličnog, dužne su namaze obavljati u svojim kućama.

Higijena – Apelujemo na sve članove da se pridržavaju principa lične i respiratorne higijene koja je duboko ukorijenjena u muslimanskoj tradiciji i islamskom nauku kroz uzimanje abdesta, gusula i redovno pranje ruku i sl., ali i da slijede upute i preporuke nadležnih ministarstava i zavoda. Posebno je potrebno preduzeti slijedeće mjere:

– Čišćenje i dezinfikovanje džamija, posebno kontaktnih površina: česme i držači za peškire u abdesthanama; šteke i kontaktno područje oko šteka na vratima i slične površine
– Provjetravanje svih džamija više puta tokom dana, prije i poslije okupljanja ljudi
– Smanjenje upotrebe ručnika/peškira i njihova zamjena za jednokratne ubruse
– Čišćenje prilaznih prostora i svih glatkih površina (abdesthane, WC i sl.)
– Redovno i temeljito pranje ruku sapunom
– Uzimanje abdesta kod kuće po mogućnosti
– Potpuno obustavljanje rukovanja, grljenja i sl.
– Izbjegavanje dodirivanja lica
– Držanje odstojanja prema drugim osobama
– Kašljanje/kihanje u povijeni lakat.

Upute nadležnih – Apelujemo na sve članove da se pridržavaju uputa nadležnih državnih organa i na taj način pokažu odgovornost prema vlastitom zdravlju i zdravlju drugih osoba u njihovoj okolini.

Mektebska nastava na području Muftijstva zeničkog se obustavlja do daljnjeg

Na osnovu Instrukcije reisu-l-uleme Islamske zajednice u BiH za postupanje u slučajevima širenja korona virusa, te uputa nadležnih državnih organa, a u cilju preveniranja širenja korona virusa na području Muftiluka zeničkog, obustavlja se mektebska nastava u svim mektebima na području Muftiluka zeničkog do daljnjeg.

Muftijstvo zeničko još jednom apeluje na sve pripadnike i članove Islamske zajednice da se pridržavaju uputa nadležnih državnih organa i na taj način pokažu odgovornost prema vlastitom zdravlju i zdravlju drugih osoba u njihovoj okolini

Promocija knjige „Uloga Kur'ana u životu muslimana”

U organizaciji Medžlisa Zenica, 07. 03. 2020.god. u džematu Trgovišće, održana je promocija knjige „Uloga Kur'ana u životu muslimana” autora hfz.dr. Safvet Halilovića.
Prisutne je poselamio i izrazio dobrodošlicu imam džemata hfz. Amir ef. Kaknjo. O knjizi su govorili Hrustan ef. Nočić, urednik ovog izdanja i autor hfz.dr. Safvet Halilović. Knjiga tretira veoma korisne i praktične teme potrebne jednom muslimanu kako bi bolje razumio utjecaj Kur'ana na oblikovanje svoje islamske ličnosti, kao što su:
– Jezičko značenje riječi Kur'an,
– Kur'an u očima orijentalista,
– Odnos muslimana prema Kur'anu,
– Učenje Kur'ana za umrle i druge teme.
U knjizi se nalazi i tekst kojeg je napisao prof. dr. Ahmed Er-Rejsuni, predsjednik Svjetske unije islamskih učenjaka a sa arapskog jezika ga preveo dr. Halilović.
Promocija je protekla u jako lijepoj atmosferi uz prisustvo znatnog broja džematlija i gostiju.
A.K.

Nepravda smutnju porodi

Neizmjerna hvala Svemilosnom Stvoritelju, koji pomaže dobročinitelje, a uništava nasilnike.
Najljepši salavati i selami neka su časnom Poslaniku, Muhammedu miljeniku, njegovoj časnoj porodici, čestitim ashabima i svim iskrenim muslimanima.
Poštovana braćo!
U prošloj hutbi, povodom ‘Dana nezavisnosti’, govorio sam, kako je pravda najjači temelj na kome opstoji društvo i država. Danas, 11. redžeba 1441. g. po H, želim govoriti na istom fonu, pa sam hutbu sam naslovio riječima: ‘Nepravda smutnju porodi.’ Nepravda mnoga zla porodi, a najveće zlo jeste ‘smutnja’. Mudri Allah dž.š., kazuje da je smutnja ‘teža i gora’ od samoga ubijanja:
وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ- وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ
Ubistvom čovjek se liši života. Smutnjom ljudi se lišavaju ne samo života, nego i vjere, pameti i časti. Dovedu se u stanje kad duša, zbog silnih nepravdi plaho boli, kada se pamet pomuti, i kada se čast za sitan šićar prodaje. Kur'an kazuje, a povijest svjedoči da nikada ni jedan narod nije nestao i propao zbog snage svoga neprijatelja, nego zbog vlastitih slabosti. Svako je sebi najveći prijatelj, ali i dušmanin. Poslanik a.s., kaže, da Allah dž.š., ‘pusti nasilnika neko vrijeme’ ali kada odluči da ga uništi zbog njegova zuluma, nema tog ko ga može spasiti.
Naglasio sam prošli puta, da su najodgovorniji u državi i društvu oni koji vlast nose i akademska zajednica. Kako bi spriječili nepravdu, a samim tim i smutnju, oni moraju kreirati zakone koji pravdom i poštenjem odišu. Zakone koje ljudi poštuju, jer uviđaju da su korisni za sve, i da je bolje, isplativije vladanje po zakonu, nego njegovo kršenje. Zakoni moraju moral štititi. Može se lahko kreirati zakon koji nije u isto vrijeme i moralan. Ali musliman zna da je moral veći i preći od zakona. Nije uvijek moralno ono što je po zakonu dozvoljeno. Nemoralni tj. nepravedni zakoni umjesto reda, samo nered proizvedu.
Na opasnost nepravde (zuluma) koji razne smutnje porodi, upozoravao je čuveni muslimanski alim, utemeljitelj sociologije – nauke o društvu, Ibn Haldun. On kaže:
”Što više ljudi izgube vjeru u zakon i pravosuđe, to se više povećava haos, a on je prvi znak potrebe reforme. Zakon (pravosuđe) je pamet jednog naroda, a kada ga izgube, izgubili su pamet.” I kazivao je:
”Jedna od najžešćih nepravdi i najopasnija za propast društva jeste nepravedno tjeranje na naporan rad i nepravedna eksploatacija raje.”…”Znaj da napad na imovinu ljudi uništava njihovu inicijativu za stvaranjem bogatstva, jer oni uviđaju da je cilj takve nepravde da budu lišeni imetka. Kad nestane inicijative, ruke se opuste i ljudi ne ulažu više napor da bi nešto postigli.” … ”Ako dođe do opadanja želje za sticanjem sredstava za život i ako njihove ruke postanu slabe za sticanje dohotka, onda propada tržište i svo društveno stanje, a ljudi se raseljavaju u druge države tražeći sreću koja je nestala. Stanovništvo se smanjuje, domaćinstva propadaju, gradovi se ruše. Rasulo društva dovodi do propadanja države i vladara, jer oni su samo forme društvenog života, a forma nužno propada ako propada materija.” Ove riječi nameću nam pitanje: ‘Kome trebaju stranke i vlast – ako naroda nema!?’
Ibn Haldun još u taj vakat, kada muslimanski svijet srlja u propast i razjedinjava se, ovako savjetuje:
”Vlast se održava vojskom (danas bi rekli policijom, sudstvom i tužilaštvom, inspekcijama), vojska se održava imetkom (novcem), državni imetak se obezbjeđuje porezima, porezi se koriste za izgradnju i napredak države, izgradnja se ostvaruje pravednošću, pravednost se ostvaruje poboljšavanjem stanja radnika, a prosperitet i poboljšanje stanja radnika ostvaruje se poštenjem ministara (tj. čitave vlasti).”
On u svom djelu ukazuje na još jednu posljedicu nepravde, a što mi je posebno pažnju privuklo, i što svjedoči, da iako se promijeni vrijeme i okolnosti, neke stvari ostaju iste. On kaže:
”Kada države počnu propadati, u njima se namnože astrolozi, vračari, razmetljivci, lažljivci, prošire se glasine, ljudi se upuštaju u preduge i jalove rasprave, smanji se istinska spoznaja i poveća zbunjenost.”
Zar ne svjedočimo danas, kako neki ljudi spas ne traže u radu i privređivanju, nego u kadionicama i kockarnicama. Spasa traže kod raznih gatara, vračara i astrologa. Lijek za bolesti traže kod nekakvih nadriljekara, nadrihodža i nadribula. Izlaz i nadu iz problema pokušavaju naći kod vidovitih Džemila, Azira koje kašike bacaju, ili u čarobnu kuglu i karte gledaju! Veću im pažnju danas zaokupljaju predavanja o snovima, Dedždžalu, sihiru. Vode se jalove rasprave o bradama i sedžadama, mevludima, tespihima, novotarijama, i čemu sve ne!? Zar ne svjedočimo svemu ovome!?
Gdje je izlaz!? Opet ponavljam, izlaz je u pravdi. U društvu ona se kroz dobre, pravedne, za sve ljude ravnopravne zakone provodi, ali u životu, pravda iz srca kreće. Valja imat čisto srce. Iz čistog srca polazi sve lijepo, pošteno, pravedno. Treba biti pravedan prvo prema sebi i svojima, pa onda od ljudi pravdu očekivat. A kako to postiči!? Lahko! Poslanik a.s. kaza:
”Nije istinski vjernik onaj ko svome bratu ne želi ono što samome sebi.”
Čini samo ono što ti ne bi bio problem, da svaki čovjek čini. Ne radi drugima, ono što ne bi volio da drugi tebi čine!
Molim Allaha dž.š. da nam u ovome pomogne i olakša!
Zenica, Osman Čelebijina ‘Potočka’ džamija, hatib: Hfz. Fahir ef. Arnaut

Najnoviji članci

X