Četvrtak, Zu-l-ka'de 10, 1446
Stranica 115

Predavanje hafiza Sulejmana Bugarija u Bijeloj džamiji

?

U srijedu, 30. 12. 2015. godine, u Bijeloj džamiji, poslije jacije namaza, a uoči „najluđe“ noći, desila se najljepša noć u Zenici, koja je onu „najluđu“ potisnula tamo negdje daleko u sjenu.

Prelijepa Bijela džamija, bratska i imanska atmosfera, čista vjernička srca, oko 2000 iskrenih vjernika i vjernica i na kraju briljantan i posebno nadahnut nastup hafiza Sulejmana Bugarija su, učinili da ova noć bude zaista najljepša. Njenu ljepotu potvrđuje i prisustvo jedne nemuslimanke koja je izrazila želju da uživa u njenoj ljepoti.

Ova noć je završni dio manifestacije pod nazivom „Želja za Resulom“, koju organizira Medžlis Islamske zajednice Zenica svake godine,  u posljednjih petnaestak godina. Na samom početku programa, domaćin hfz. Ishak ef. Efendić  je poselamio i zaželio toplu dobrodošlicu svim vjernicima i vjernicama koji su došli da uljepšaju ovu noć svojim prisustvom. Zatim se prisutnima obratio glavni imam Medžlisa IZ-e Zenica, mr. Jakub ef. Salkica, koji je prisutne obradovao viješću o dva nova hafiza u našem gradu.

Poslije proučene ilahije, vjernici su imali priliku da uživaju u predavanju hafiza Bugarija. I na kraju, zapamtimo poruku koju nam je u emanet ostavio hfz. Bugari: „ U ovim zimskim danima, kada smo  izloženi mnogobrojnim virusima iskušenja, zaštitimo svoj iman odjećom takvaluka, ukrasimo ga stidom i obogatimo znanjem.”

hfz. Ishak ef. Efendić

Bratimljenje Medžlisa IZ-e Zenica i Novi Pazar

U utorak, 29. 12. 2015. g. u jednodnevnoj posjeti Medžlisu Islamske zajednice Zenica boravila je delegacija Medžlisa IZ-e Novi Pazar, na čelu sa glavnim imamom Asmir ef. Crnovršaninom, Tarik ef. i Harun ef. gdje ih je ugostio glavni imam, mr. Jakub ef. Salkica.

U lijepoj i bratskoj atmosferi Glavni imam je upoznao goste sa aktivnostima i informisao ih o poslovima i zadacima koje Medžlis Zenica provodi. Nakon toga  razgovaralo se o bratskim  odnosima i bratimljenju i saradnji između dva medžlisa. Poseban akcenat u razgovoru i razmjeni informacija, dat je na rad u mektebu i poboljšanju mektebske nastave i njenog omasovljenja.

Zajednička je ocjena da ova dva medžlisa imaju značajne mogućnosti za njihovo daljnje unapređenje naročito u obrazovnom segmentu, te da je potrebno intenzivirati i razmjene posjeta na ovom nivou. Tom prilikom obavljeno je bratimljenje između ova dva medžlisa koji će u budućnosti raditi na zajedničkim projektima.

Nakon prijema u Medžlisu IZ-e Zenica, delegaciju je ugostio i Muftija zenički u svom uredu. Topao doček i lijepu riječ muftija mr. Ejub ef. Dautović uputio je delegaciji, te ih  upoznao sa aktivnostima i ličnom kartom Muftiluka zeničkog.

Također,  glavni imam mr. Jakub ef. Salkica i Džemal ef. Salkić, a na poziv glavnog imama Medžlisa IZ-e Tešanj mr. Fuad ef. Omerbašića, sa delagacijom Novopazarskog medžlisa posjetili su Medžlis IZ-e Tešanj.

Uz dovu Gospodaru Allahu dž.š. da pomogne rad oba medžlisa, molimo Ga da nam bude Pomagač u budućem radu i izvršavanju emaneta Allahove vjere na Zemlji.

Piše: Nihad Durmić

Mi smo ono što vidimo kod drugih

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ الرحيم

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَمِ  

Upućujemo najdublju i najiskreniju zahvalu Stvoritelju Nebesa i Zemlje, Allahu dž.š., prisjećajući se Pejgambera Muhammeda a.s. i donoseći salavat i selam na njega, njegovu porodicu, i sve vjernice i vjernike.

Uzvišeni Allah dž.š. u Kur’ani-Kerimu, govoreći o našem Resulu a Svom Miljeniku, kaže: „A Mi smo te poslali kao milost svjetovima.“  Milostivi nam je iz svoje neizmjerne milosti, poslao čovjeka, Resula i Nebijja, koji će plijeniti srca ljudi, biti najbolji i najsavremeniji učitelj cijelog čovječanstva, milost svim svjetovima.

Dani u kojima obilježavamo rođenje Poslanika a.s. su dani u kojima intenzivno govorimo o Resulu s.a.v.s., međutim, nikada, riječima ne možemo ispričati sve šta je i kakav je on doista bio. Nama svima poznati hadisi hvale Poslanika a.s. kao najodabranijeg bića koje je rođeno na Dunjaluku, daju nam dvije zadaće. Prva je da ga se prisjećamo donoseći salavate na njega, Sallahu alejhi ve sellem. Ono što je naša najvrednija misija kada govorimo o prisjećanju na Resulullaha, ujedno i druga naša zadaće jeste da se trudimo da ga što dosljednije slijedimo u životu.

Današnju hutbu smo naslovili : Mi smo ono što vidimo kod drugih. Tema se tiče upravo naših međuljudskih odnosa, onoga na što je Muhamed a.s. uložio mnogo truda kako bi nas podučio – naše prosudbe o drugim ljudima.

Pouka puna i značinski duboka je predaja o slučaju koji se dogodio Ebu Hanifi r.a. Ebu Hanife je koristio poslaničku metodologiju u donošenju sudova o tuđim postupcima, svoje učenike je, na temelju Sunneta podućavao istome, te se desilo  sljedeće. Imam Ebu Hanife rahmetullahi ‘alejhi., je bio upitan o statusu čovjeka koji kaže: „Ne žudim za džennetom, niti se plašim džehennema, niti se bojim Allaha dž.š. Jedem mrcinu i klanjam namaz bez učenja Kur'ana i bez obavljanja ruku'a i bez obavljanja sedždi. Svjedočim uvjek onome što ne vidim očima i mrzim hakk/istinu, a fitna mi je draga. “

Učenici imama Ebu Hanife rahmetullahi ‘alejhi., rekoše: “Ovaj čovjek je stvarno problematičan.”

Imam Ebu Hanife rahmetullahi ‘alejhi., ukratko odgovori:

„Ovaj čovjek se nada susretu sa Allahom dž.š., a ne žudi toliko za džennetom, i plaši se Allaha dž.š., a ne džehennemske vatre (Ne žudim za džennetom, niti se plašim džehennema), i ne boji se toga da će Allah dž.š., nepravedan prema njemu biti po pitanju kažnjavanja (niti se bojim Allaha dž.š.). Jede mrcinu tj. jede ribu i skakavce, i klanja namaz bez učenja Kur'ana, ruku'a i sedždi tj. klanja dženaze-namaz. Svjedoči onome što ne vidi, tj. Tevhid – jednoću, Allaha dž.š., a mrzi smrt – a hak/istina je. Voli pare i djecu – a fitna su.”

Onaj što je postavio pitanje, namah skoči i poljubi imama Ebu Hanifu rahmetullahi ‘alejhi., u glavu i reče: „Svjedočim da si ti pravo „bure“ znanja!“

Ovim odgovorom, koristeći se dubljim značenjem riječi a ne njenom površnošću, Ebu Hanife je ustvari pokazao svojim učenicima da status tog čovjeka nije onakvim kakav se on čini kada površno shvatamo njegove riječi. Tome nas savjetuje i uči Poslanika a.s., mnogobrojnim propisima i hadisima, da stvari shvaćamo dubinom njihovog značenja a ne samo površinom. Da ne donosimo presude i prosudbe na osnovu naših individualnih i površnih viđenja i stavova. Površnost ni u čemu nije dobra, i može nas odvesti na stranputicu. Pa zar jedna od karakteristika Kur’ani-Kerima i Poslanikovog a.s. govora nije dubina i širina njihovih značenja. Ta karakteristika od nas traži da razmišljamo o njihovom značenju i stvorenjima Mudroga Stvoritelja.

Površno shvatanje vjere, govora, izgleda, može imati za rezultat brigu o stanju brata muslimana a zapostavljanje svoga stanja. S toga nas Poslanika a.s. savjetuje :

“O skupino koji svojim jezicima očitujete a iman još nije ušao u vaša srca! Ne ogovarajte muslimane, ne istražujte njihove propuste, jer onaj ko istražuje njihove propuste, Allah će tragati za njegovim propustima. A za čijim propustom Allah bude tragao, izložit će ga sramoti u vlastitoj kući.” (Imam Ahmed i Ebu-Davud.)

Često naše viđenje, naš stav o nećemu bude razlogom osude ili komentara na računa našeg brata, iako nismo razmislili o tome kako nas poslanik uči da rezonujemo stvari. Često ga osudimo, potvorimo i ogovoramo.  Konkretan rezultat toga jeste da doživljavamo sramotu u vlastitoj kući: od svoje porodice, prijatelja, rodbine itd. Allah dž.š. traga za njihovim propustima, i On ih otkriva. A kada to čini Allah dž.š. čini, zbog naših postupaka, nemoguće ih je sakriti i izbjeći.

Zašto je jako bitno da rezonujemo stvari onakvima kakve one i jesu, da tražimo dublje, a ne površinsko, značenje govora i postupaka naše braće muslimana, ne zalazeći u njihovu intimu i privatnost !?

Mi smo ogledalo u kojem vidimo svako loše ili dobro kod svoga brata muslimana. Naša podsjest u govoru, postupcima drugih ljudi, vidi nas, vidi naš potencijalni i govor i postupak za kojim čeznemo. To govori o nama, kakva su naša razmišljanja, o čemu najviše pričamo, mislimo, maštamo itd.

Poslušajmo jako interesantnu predaju, koja upravo o tome govori. Prenosi se da je jednog dana Ebu Džehl susreo Muhammeda, a.s. i rekao mu: “Muhammede, ja od tebe nisam vidio ružnijeg čovjeka!” “Pravo si rekao”, odgovorio je Muhammed, a.s. Na ovo je rekao Ebu Bekr, r.a. Pejgamberu: “O ti sunce duhovnog svijeta, miljeniče Svevišnjeg Boga, ja od tebe nisam vidio ljepšeg čovjeka” – Pravo si rekao, “odgovori i njemu Pejgamber. Čuvši ashabi ova dva odgovora upitaju: “Ja Resulallah! Kako je to moguće da ti isti odgovor daje i Ebu Bekru, r.a. i Ebu Džehlu? Oni su sušte suprotnosti! Ebu Bekr, r.a. je tvoja desna ruka, a Ebu Džehl je tvoj najveći din-dušmanin.” Pejgamber im odgovori: “Nemojte se čuditi, jer ja sam kao jedno najčistije ogledalo. Ko god u meine pogleda, vidjet će sebe. Zato i Ebu Bekr vidi na mome licu svoje ljepote, a Ebu Džehl vidi svoju ružnoću. Istinu su rekli što su vidjeli. Ebu Bekr svoju ljepotu, a Ebu Džehl svoju ružnoću.”

Kada tražimo krivca, griješnika, nepravednika, zulumčara u drugom čovjeku optužujući ga, naša podsvijest govori i o našim razmišljanima, o onome što mi radimo ili što bi potajno željeli da radimo.

Zato dragi brate, budi dobro koje želiš da vidiš kod drugih ljudi. Slijedi Kur’an i Sunnet Poslanika a.s. i dovi za one koji to ne čine, možda će postati onakvi kakvima ih ti vidiš. Gospodaru podari nam snage i čvrstoće u vjeri. Učini nas od čvrstih i nepokolebljivih sljedbenika Tvoje vjere i sunneta Poslanika a.s. Učini nas od onih koji žive i putuju sa Dunjaluku kao oni sa kojima si ti zadovoljan. Dragi Bože, proživi nas u džennetu u društvu šehida, poslanika i vjernika, Amin.

Hatib: Muhamed ef. Bilčević

Pismena vježba: ŠTA ĆU TRAŽITI OD DJEDA MRAZA

Ja živim u porodici koju čine babo, majka, brat i sestra. Babo je najstariji i svaki dan ide na posao. Mama ne ide na posao, ona radi po kući.  Kuha ručak, loži vatru, hrani seku i mjenja joj pelene. Ja idem u školu a mlađi brat ne ide nego se kad je vako hladno ko sad, po čitav dan kliže majki po živcima. On je još mali i ne shvata da ne može vani kada je hladno. Ja idem u školu i moram se u školi fino ponašat da ne rekne učiteljica da me majka nije fino odgojila, a moram i dobro učiti da bi kad odrastem ko babo mogo imati dobar posao i zaraditi dovoljno para da mogu djeci kupiti šta žele.

Trebam biti dobar s drugovima i drugaricama jer su prijatelji važni u životu. Moj babo i mama imaju prijatelje i oni nam nekad dođu na sijelo i donesu nešto slatko za mene i brata. Nekad neko od njih donese i neku igračku, ali mi ih većinu kupi babo. Jednom sam ja i babo šetali gradom i ja sam u izlogu vidio jednu finu igračku.
-Kako bi ja, babo, volio da imaš para pa da mi kupiš onu igračku iz izloga!, rekao sam babi jer nam je jednom i meni i bratu i mami rekao da moramo svoje želje izgovarati jer on ne zna naše misli.
Babo je pitao koju igračku želim i ja sam mu je pokazao u izlogu. Bila je puno para jer je babo izrogačio oči i nabrao čelo. Ja sam se rastužio jer sam znao da mi je ne može kupit. Tad me pomilovao po glavi, poljubio u čelo i rekao mi:
-Babi, sine, sad nema para da ti kupi ovu igračku, ali ima neko ko puno voli djecu i može im ispuniti sve fine želje. Samo trebaš da ga zamoliš.
Ja sam se obradovao i odmah pito babu možemo li otić kod njega da ga zamolim da mi da para da kupim igračku.
Babo me na to opet sa smješkom pomilovao po glavi i pokazao na džamiju.
-Sad ćemo sine otić na podne u džamiju, kad klanjamo i kad hodža počne učiti dovu i ti digni ruke Bogu i traži da ti da babi para za igračku.
-Hoće li odmah? pitao sma ga.
-Ne znam, ako Bog da, trebaš biti dobar, fino se ponašat, jer Bog prije da dobroj djeci ali prvo moraš tražiti.
-Znam, rekao si da sve želje treba govoriti.
-Tako je sine. Samo kad tražiš od Boga ne moraš glasno, možeš i u sebi, on čuje i u sebi kad tražiš.
I ja sam tražio od Boga da mom babi da para da mi kupi igračku. Nakon namaza sam gledao u babu a on mi je rekao da se strpim. Ja sam kasnije zaboravio na svoju želju al babo je nakon nekoliko dana došao s posla i u ruci donio onu igračku.

Razgoračio sam oči od sreće i ljubio babu.
Mama ga je pogledala ko što mene gleda kad uradim nešto što nije dobro i spomenula neki tepih a on joj je rekao, biće ako Bog da i za to, naplatio sam nešto što sam mislio da neću nikad i mislim da je ovo njegova nafaka.
Kasnije su njih dvoje veselo pili kafu a ja sam se s bratom igrao u hodniku.
Kad nam je nakon toga crkla veš mašina i kad je mama rekla babi da će morat negdje pozajmit jer se toliko veša ne može oprat na ruke ja sam čim sam čuo ezan otišo u džamiju i tražio od Boga da mom babi da para da kupi veš-mašinu. Mislio sam da će opet trebat nekoliko dana ali Bog je babi dao pare odmah jer su nam idućeg jutra radnici s kombijem dotjerali veš mašinu ispred našu zgradu i pitali gdje stanuje moj babo da je iznesu.
Kasnije sam tražio od Boga puno stvari, pley stejšn, kopačke i da se sviđam Naidi iz prvog C ali mi te želje Bog nije ispunio jer, kako mi je rekao babo, Bog ispunja samo dobre želje. A ja sam kasnije kad je Naida nakon dva dana rekla da joj Orhan više nije simpatija shvatio da je bolje što mi nije ispunio želju jer bi tako i mene ostavila čim joj ne bi mogao kupiti dvojni C na velikom odmoru.
Kad dođe Nova godina neki moji prijatelji iz razreda imaju novogodišnje želje i pišu Deda Mrazu da im ih ispuni. Ja ne pišem jer mi je babo rekao da Deda Mraz opet mora tražiti od Boga, a kako ja to znam i mogu i sam tražiti od Boga nije dobro da zahmetim čojeka. Pogotovo što mi je mama rekla da od svih u kući meni Bog najbolje ispunja želje. Jednom me čak zamolila da i njenu želju za novom peglom tražim pa sam tražio i kad sam navečer rekao babi šta sam taj dan tražio od Boga on se veselo nasmijao a mama je pocrvenila i otišla u kuhinju. Za nekoliko dana mama je peglala s novom peglom.

(www.preporod.com)

Radionica “HENNA ART” u džematu Sejmen

Zbog velikog interesovanja žena u Džematu Sejmen, ponovo je organizovana art radionica oslikavanja kanom. Oslikavanje kanom popularna je religijska praksa u islamu ali i u drugim religijama.Tradicionalno se naziva mehndi.

Ova  jednostavna tehnika oslikavanja dlanova i stopala razvila se u umjetnost bogatu dekorativnim simbolima koji su potekli iz raznolikih tradicija naroda koji je koriste. Danas se u Indiji i arapskim zemljama ritualno oslikavaju ruke nevjesta. Kana se doselila i na Zapad i njezina primjena u svrhu oslikavanja prerasla je sve okvire tradicije i pronašla mjesto u svakodnevici mnogih. Njome se obilježavaju važni trenuci u životima ljudi – trudnoća, rođenje, vjenčanje, blagdani, a koristi je se i kao potpora za vrijeme bolesti.

Osim estetike i simbolike, kana krije još mnoga korisna svojstva. Nanesena na kožu reducira ili potpuno uklanja štetne bakterije i tako smanjuje mogućnost infekcija, hladi tijelo, umiruje kožu i djeluje kao blag analgetik za bolne upale kože. Prema kazivanju najstariji hanuma džemata, nekad su se umrloj osobi ženskog spola pri gasuljenju knjili prsti na rukama i nogama. Galerija prikazuje samo dio atmosfere na uspješno realizovanoj aktivnosti.

Realizatori radionice su Zijada Kurtodža-Vučak i Meliha Čančar.

Večer Kur'ana u Orahovici

U četvrtak, 31. 12. 2015.godine, poslije jacije namaza u organizaciji Medžlisa IZ Zenica i Orahovičkih džemata, biti će upriličena Večer Kur'ana u džamiji „AS-SAHABAH“ u Orahovici.

Gosti su –Kurra hafiz Mustafa Jašar iz Turske, Mustafa ef. Isaković, Šerif ef. Delić, Miralem ef. Babajić, Saudin ef. Lužić, Ćamil ef. Hajdarević, Behaija ef. Zeherović, Ahmed ef. Fejzić.

Gost predavač na ovogodišnjoj Večeri Kur'ana bit će Hafiz Zijad ef. Dervić.

U ime Medžlisa Zenica i džemata Babići, Gornja Mahala i Kovačevići, pozivamo imame i njihove džematlije da svojim prisustvom uveličaju ovu svečanost.

Budite nam dragi gosti.

Program za žene u džematu Sejmen

U organizaciji Medžlisa IZ Zenica i aktiva žena u subotu 26. 12. 2015. godine u džematu Sejmen, a u okviru manifestacije “Želja za Resulom” održan je prigodan mevludski program za žene.

Ovo ugodno i korisno druženje je započeto učenjem odlomaka iz Kur’na kojim je prisutne počastila hafiza Salema Pašalić, dok su mevludski program i ilahije  izvele učenice mekteba Sejmen: Ilma i Adna Pašalić, Sumeja i Esma Sjerotanović, Emina Imamović i Amna Isaković, na čelu sa muallimom Esmom Kuršumović, koja je u prepunoj džamiji obratila se  prisutnim na temu ”Ljubav prema Poslaniku i vrijednostima donošenja salavata”

Nakon nadahnutog predavanja i izvedenog programa od lijepih glasova polaznika mekteba, prisutnima se obratila Mulaima Omić, koordinatirica Muftiluka zeničkog za ženski aktivizam ukazavši na aktivnosti rada sa ženama koje je pokrenuo Rijaset.

Također, džematlijka Hiba Imamović je proučila hatmu Božijem Poslaniku Muhamedu a.s.

Džematlijke džemata Sejmen su uživale u dvosatnom programu mubarek večeri, pa su organizovali i poklone za polaznice mekteba, počastile  sve prisutne sa jednom čahijom- somunom, a organizatorima čestitali na organizaciji programa. Molimo Allaha dž.š. da nam primi i ukabuli sva dobra djela koja činimo u Njegovo ime. Amin.

Piše: Mulajma Omić

Muhammed a.s., čovjek, Božiji Vjerovjesnik i Poslanik

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين ، نبينا محمد وعلى آله وصحبه ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين

I

Iako nije tačno utvrđeno, ali ovih dana, 25. decembar, ehli-i kitabije, kršćani, napose katolici, obilježavaju rođendan Isa sina Merjeminog. Dok hrišćani istočne crkve, tj., pravoslavni, ovaj dan obilježavaju 7. januara po Julianskom kalendaru. No, i jedni i drugi ovaj dan, odnosno blagdan, nazivaju “božić”, što je na bosanskom jeziku zapravo deminutiv od riječi “bog” što, po kršćanskom vjerovanju, znači, neuzubillahi, “mali bog”. Oko pitanja bîti Isa, a.s., kršćani su se razišli na Prvom nicejskom koncilu 325. god. na one koji vjeruju da je Isa, a.s., istovjetan sa Božjom bîti i one koji vjeruju da nije. Većina kršćana i hrišćana vjeruje da jeste. Arius ili Arije, svećenik porijeklom iz Libije, u Niceji zastupao je mišljenje da Isa, a.s., nije isto što je Bog, ali je bio preglasan i proglašen heretikom, tj., otpadnikom. Arijanizam nije potpuno ugašen, ali je sveden na neznačajnu kršćansku sektu.  Postoji indicije da su Dobri Bošnjani znali za arijevsku doktrinu te da im je bila bliska. Islam je pitanje naravi Isa, a.s., razriješio na način jasne definicije Božje bîti: “Bog je Jedan. Utočište svakome.  Nije rodio, niti je rođen. Njemu nije ništa i niko ravan”. Zasigurno, tajna uspjeha islama leži u ovoj jednostavnoj i jedinstvenoj dokrinarnoj formuli o Božjoj bîti i Božjem biću. Ova islamska formula o Bogu, Allahu dž. š., u suri Alikhlās, “Iskrenost” (Kur'an, 112: 1-4) , nije samo iskrena i  jednostavna, već je i racionalna i duboko emotivna, jer osvaja srce i dušu svakog čovjeka, koji hoće i može da zdravo misli i osjeća.

II

Niti kršćani niti hrišćani niti osuđuju niti odbaciju one koji misle i vjeruju ovako ili onako, ili ne misle i ne vjeruju ni ovako ni onako o Isaovoj, a.s., božanskoj i sinovskoj ili nebožanskoj i nesinovskoj naravi kao što su osudili i odbacili na Prvom nicejskom koncilu one koji nisu prihvatili pobjedničku teološku opciju trojstva. Ali, svi su kršćani u svijetu ovih dana jedinstveni oko proslave Khristos-Mas, što na staroegiptskom znači “Kristovo rođenje”, za razliku od značenja na bosanskom jeziku “Božić”. Malo ili gotovo nikako je onih koji se pitaju otkad i zašto se slavi Isaov, a.s., rođendan. Za takva pitanja nema prostora od jakih i zavodljivih ukrasa na svim javnim mjestima, ukrasima koji malo ili ništa ne govore o Isau, a.s., ni kao čovjeku, ni kao Božjem poslaniku, ni kao moralnom učitelju. Sve je ukrašeno sa ciljem da se privuće pažnja putnika na aerodromu, kupca u trgovini, prolaznika na ulici i gledatelja na televiziji na kršćanski blagadan rođenja Isaa, a.s., blagdan koji ima i nema veze sa onim zbog kojeg se sve to ukrašava, ali predstavlja se kao da ima veze sa svim ljudima, nacijama, vjerama i kulturama. Oni koji, doista, žive i doživljavaju rođenje Isa sina Merjeminog, kao duhovnu inspiraciju i pročišćenje zaslužuju naše poštovanje. Međutim, sekularizirana slava rođendana Isa, a. s., ne odiše istinskom duhovnom i vjerovjesničkom Isaovom Alejhisselam porukom, koja jeste zajednička svima nama koji vjerujemo u misiju vjerevojsnika, koji nisu bili komercijalisti, već duhovni i moralni učitelji. To valja kazati zato što umjesto duhovnih i moralnih poruka, mi ovih dana slušamo i gledamo napadne komercijalne slogane, koji ubijaju mozak i razbijaju glavu. Vrhunac ludila, koji nema ama baš nikakve veze niti sa Isaom, a.s., niti sa bilo kojom vjerom, događa se u “najluđoj noći” u godini. Ali, ko smije kazati da ne postoje “lude noći”? Ko se usuđuje podsjetiti da su sve noći i svi dani samo znakovi Allahove moći? Ko smije primjetiti da postoje samo ludi ljudi koji u normalnim noćima luduju, ali kojima niko ne smije reći da su ludi? Samo oni mogu sami sebe zvati ludim. I noći u kojima luduju samo oni mogu zvati “ludim noćima”, odnosno samo oni mogu nazvati tu noć u kojoj se završava stara i nastaje nova lunarna godina imenom “najluđa noć”.  Oni bi se našli jako uvrijeđenim ako bismo ih mi nazvali da su ludi. Mi koji u njihovoj “najluđoj noći” nismo ludi. Ako bismo im mi rekli da  su ludi, oni bi nas proglasili da smo isključivi, da smo ekstremi, da smo zaostali, da im se miješamo u život, da hoćemo da mijenjamo njihov način života, da nismo normalni zato što odbijamo biti sa “normalnim” ljudima, koji luduju u najluđoj noći. Zato ih mi nećemo ni nazivati ni prozivati nikakvim imenima. Ostavljamo njima da oni sami sebe nazovu i prozovu u njihovoj “najluđoj noći” u godini kako im je drago. A mi koji nismo kao oni u toj noći imamo pravo da osjećamo duhovnu poruku i da suosjećamo moralnu pouku Isa, a.s., koji nije ništa kriv što ga ne razumiju oni koji se na njega pozivaju.

 

I kada Allah rekne: – O Īsa, sin Merjemin, jesi li ti govorio ljudima: “Prihvatite mene i majku moju kao dva boga uz Allaha!” – on će reći: “Hvaljen neka si Ti! Meni nije prilično da govorim ono na što nemam pravo. Ako sam ja to govorio, Ti to već znaš. Ti znaš što ja znam, a ja ne znam što Ti znaš. Samo Ti jedini sve što je skriveno znaš”. (Kur'an: Al-Maidah, 116).

III

Znam, naša tema ove večeri nije niti rođendan Isa, a.s., niti početak nove milādske 2016. godine. Niti je naša tema Isaov, a.s., odnos prema Bogu, dž.š.,  kao ni Božiji odnos prema Isau, a.s., kao ni naš odnos prema Isau sinu Merjeminom.  Naša tema večeras je 1445. rođendan, mevlud, Muhameda bin Abdullaha, poslednjeg Allahovog vjerovjesnika (An-nabijj[1]) i poslanika (Ar-resūl[2]). Upravo tako, od milādske 570. godne, kada je rođen naš Pejgamber Muhammed, a.s., ova 2015. godina je njegov 1445. rođendan, mevlud. Ova koincidencija u obilježavanju rođendana, mevluda, Muhammeda, a.s., na dan 12. rebiu-l-evvela, odnosno 23. decembara i rođendana Isa sina Merjeminog  na dan 25. decembara, kojeg oblježavaju kršćani, katolici, kod nas i u svijetu ima znakovitu simboliku. Mevlud Muhammeda, a.s., nije uzet kao početak računanja vremena, dok je rođendan Isa, a.s., univerzalno prihvaćen kao početak nove ere u povijesti čovječanstva. Muhammed, a.s., je dovršio ili usavršio zavjet Bogu, dž.š., kojeg su njegovi prethodnici, Allahovi vjeovjesnici i poslanici: Adem, Nuh, Ibrahim, Musa i Isa, a.s., (  أولو العزم من الرسل) prihvatili i prenosili sa više ili manje uspjeha, ali poruke svih njih su bile istoznačne. Stoga, za nas muslimane rođendan Isa, a.s., nije ništa manje važan od mevluda Muhammeda Alejhisselam.  Razlika je, međutim, u načinu obilježavanja rođendana Isa, a.s., kod kršćana i mevluda Muhammeda, a.s., kod muslimana. Upravo zbog snažne potrebe da se istakne razlika između kršćanskog i muslimanskog načina poštovanja prema Isa, a.s., odnosno Muhammedu, a. s., neki muslimani smatraju da je mevlud bid'at, izmišljotina, koja nije u skladu sa ortodoksnim islamom, nije u duhu Sunneta, nije pohvalna u našoj vjeri.  Ovakav načim mišljenja temelji se na potrebi da se naglasi, pa i prenaglasi, razlika od drugog, posebno onog koji nam je sličan, kao dokaz isprvnosti naše vjere. Dakako, postoji razlika ili razlike od onih koji su nam slični, ali ne postoji način da isključimo sve sličnosti u odnosu na drugoga, kao što ni drugi ne može isključiti sve sličnosti u odnosu na nas u njegovom vjerovanju i ponašanju. Ljudi su upučeni jedni na druge i zato su slični jedni drugima ma koliko nastojali da pokažu svoje razlike. Ako iko na ovom svijetu, onda muslimani mogu biti ponosni na činjenicu da je Kur'an, vjerovatno jedina sveta knjiga, koja pozitivno i afirmativno govori o drugim vjerama i svjetonazorima.  Kur'ansko načelo: “Vama vaša, a nama naša vjera” upučuje nas da svoje volimo a tuđe da poštujemo…

IV

Dakle, obilježavanje rođendana Muhammeda, a.s., mevlud, nije bid'at, izmišljotina. Mnogo je ājeta i hadisa, koje bismo mogli navesti kao dokaz za ovu našu tvrdnju. Međutim, naše bosansko iskustvo u vjeri, koje se nesumljivo temelji na Kur'anu i Sunnetu, daje nam za pravo da se držimo tradicije mevluda, kao dokazane metode u očuvanju i razvijanju našeg vjerskog islamskog i kulturno bošnjačkog identiteta. Bosanski mevlud ne samo da nije bid'at, već je dragovoljni ‘ibādet, koji nas upučuje na ljubav prema Muhammedu, Ahmedu, Nebijjur-rahmeti, Nebijjut-tewbeti, Resūlullahu, Habībullahu, Šefī'ullahu,  Mubešširu, Nazīru, Sirādžu, Munīru, Al-Fātihu, Al-Mukhtāru, Khātemu-l-enbijā'i, Tāhi, Jāsinu, Abdullahu, Ebū Qāsimu, Ebu Ibrahīmu, Al-Emīnu… Ovo su samo neka od lijepih imena našeg Pejgambera, imena koja nam blaže dušu i razgaljuju srce zato što znamo da je spominjanje svakog od njegovih lijepih imena salāvat i selām na njega, koji se vraća na nas. Jer, naša ljubav prema Pegamberu vraća se nama. I sve što je više dajemo njemu, sve više je imamo za sebi i u sebi.

Reci im, Muhammede, ako uistinu volite Allaha, slijedite mene i Allah će zavoljeti vas. I oprostit će vam grijehe. Allah prašta i milostiv je. (Kur'an, Al Imran, 31).

V

Dakako, onoga koga se ne voli ne može ga se ni slijediti. Mi, dakle, slijedimo, Ebu El- Qasima Muhameda, a.s., zato što ga volimo, a volimo ga zato što u primjeru njegovog života nalazimo uzor za naš život, nalazimo smiraj u našoj duši, osjećamo da smo kroz ljubav prema njemu u milosti Allahovoj, koji je njemu povjerio najveći emanet, kojeg jedan čojek može ponijeti. To je ono što se često gubi iz vida, a to je da je Muhammed, a.s., bio čovjek prije nego je postao Allahov vjerovjesnik, An-nebijj, i Allahov poslanik, Ar-resūl.

– Reci:  “Ja sam samo čovjek kao i vi, samo – meni se objavljuje da je vaš Bog samo jedan Bog, zato se Njemu iskreno klanjajte i od Njega oprosta tražite. A teško onima koji Njemu druge ravnim smatraju. (Kur'an, 41:6).

Samo tako i nikako drugačije moguće je razumijeti značenje i značaj Ebu Ibrahima, kako ga je Džibril-i Emin volio zvati, u njegovoj ljudskoj prirodi i njegovoj vjerovjesničkoj i poslaničkoj ulozi.  Ništa manje nije važno biti čovjek, možda je to čak i važnije, od vjerovjesnika i poslanika. Može se reći da je biti čovek najbitniji uvjet da bi se nekome povjerio emanet vjerovjesništva i poslanstva. Jer, čovjek se rađa, a vjerovjensik i poslanik se postaje pod uvjetom da je čovjek rođen za tu misiju.  Ebu El-Qasim Muhammed, a.s., je bio rođen za vjerovjesnika i poslanika. Bio je čovjek. Bio je dječak u naručuju Halime As-sa'adijje, koja ga je hranila zdravim mlijekom beduinke. Taj osjećaj roda po mlijeku sa plemenom Beni Sa'ada nije ga nikad napustio. Nakon 50 godina od djetinjstva on je taj osjećaj pokazao na Hunejnu. Naime, prvo su ratnici iz Beni Hawazina natjerali muslimane na povlačanje. Evo kako to Kur'an opisuje: – Allah vas je na mnogim mjestima pomagao, a i onoga dana na Hunejnu kad vas je mnoštvo vaše zanijelo, ali vam ono nije ni od kakve koristi bilo, nego vam je zemlja, koliko god da je bila prostrana, tijesna postala, pa ste se u bijeg dali. Zatim je Allah na Poslanika svoga i na vjernike milost pustio, i vojske koje vi niste vidjeli poslao i one koji nisu vjerovali na muke stavio; i to je bila kazna za negatore.  (Kur'an, At-tawbah, 25).

Vidjeviš da bježe, Alehjhisselam je ustao i povikao: – Gdje bježite, ljudi? Ja sam Allahov Poslanik. Ja sam sin Abdulmuttalibov! Ove riječi su zaustavile prave, iskrene i hrabre borce, koji su uz pomoć nevidljive vojske, brzo promijenili bitku na Hunejnu u svoju korist. Među zarobljenicima u šatoru Benu Hawazina bila je i jedna starica iz plemena Beni Sa'ada, koja je tvrdila da je Alejhisselamova sestra. Na to su se ashabi nasmijali, ali staraca je bila uporna sve dok je nisu odveli do Alejhisselama. – Muhammede, ja sam tvoja sestra – kazala je povišenim glasom.  – Imaš li dokaz za to? –  upitao je Poslanik. Zagrnivši rukav, starica je pokazala ogrebotinu na svojoj tamnoj koži. – Ovo mi je od tebe – reče. – Sječaš se kad sam te jednog dana nosila na mom boku kroz dolinu Sirhan da stignemo pastire? Da, bila je to, zaista, Džudama, Alejhisselamova  sestra po mlijeku.  Poslanik je bio presretan. Skinuo je svoju ogrtač i prostro joj da sjede. Dugo su tako ostali zajedno sjećajući se uspomena iz djetinjstva. Alejihsselam se raspitivao za njegovu ostalu braću i sestare po mlijeku. Sutradan Alejhisselam je ispratio svoju sestru Džudamu sa poklonima i selamima.

VI

Ebu El-Qasim Muhammed, a.s., bio je jetim, kojeg je odgajao djed i amidža,  Abdulmuttalib i Ebu Talib.  Bio je pastir, jer kako kaže: – Allah nije poslao nijednog vjerovjesnika a da nije bio pastir.  A ti, Poslaniče? – upita jedan ashab. – Da, i ja sam bio pastir. Čuvao sam ovce nekih Mekkanlija.

Bio je Al-Emīn, pouzdani čuvar emaneta kod ljudi prije nego ga je Allah Milostivi ovlastio da preuzme i čuva Njegov najuzvišeniji emanet, kojeg su nebesa, Zemlja i planine odbile da preuzmu i ponesu iz straha da ga neće moći iznijeti do kraja.

– Mi smo ponudili nebesima, Zemlji i planinama emanet, pa su se sustegnuli i pobojali da ga ponesu, ali ga je preuzeo čovjek – a on je zaista prema sebi i nepravedan i lahkomislen  (Kur'an, 33:72).

Ali, Ebu El-Qasim nije imao izbor već da 610. godine po Mīladu preuzme taj teški, ali uzvišeni emanet, kojeg mu je Džibril-i Emin ponudio u pečini Hira, dok su Qurejševići još uvijek spavali u Mekki i dok je svijet još uvijek živio u mraku zaborava i nemara prema Božjem zavjetu. Ali, Al-Emīn nije imao izbor već da čita što mu se diktira od Svjeznajučeg, koji ga šalje da bude milost svjetovima, da bude znak i putokaz čovječanstvu, da bude podsjetnik i svetionik, da bude opomena i radosna vijest svima koji imaju sluh da čuju, koji imaju oči da vide, koji imaju razum da misle, koji imaju srce da osjećaju, koji imaju dušu da vole čovjeka. Onoga što je nepravedan prema sebi pa ga valja stalno ispravljati, kao  i onoga što je lahkomislen pa ga valja stalno uozbiljavati da zna da je bît njegovog čojstva u al-īmānu, vjeri, koja je sadržana u al-emānetu, povjerenju, koji se očituje u al-islamu, miroljubivoj pokornosti Bogu, koja se živi u as-salāmu, miroljubivom svijetu poedinca i zajednice.

VII

Oni koji u zadnje vrijeme napadaju našeg Pejgambera, ne napadaju ga kao vjerovjesnika i poslanika. Poslanik je u tom pogledu zaštičen od svog Gospodara. Oni našeg Pejgambera napadaju kao čovjeka sa dušom i srcem. Oni hoće da mu otmu njegovu plemenitu ljudskost, koju oni nemaju.  Oni hoće da nam ga uzmu, da nam ga istrgnu iz našeg srca i naše duše. Hoće da nam ga prikažu kroz njihovu ružnu sliku koju crtaju. Ne njega već sebe. Pejgamber nema fizičku sliku. Zato mi njegovu sliku ne držimo na zidu. Mi njegov lik držimo u našoj duši. Jer, naš Pejgamber  ima ljudsku dušu, koja je srodna našim dušama. On im ljudsko srce, koje je sraslo s našim srcima. On ima čojstvo, koje živi u našem čojstvu.  Onaj koji toga nema, neka se ne poziva na njega.  Naš Pejgamber nije od Boga poslan da razgoni ljude, već da plijeni; nije poslan da dijeli, već da spaja; nije poslan da proklinje, već da prašta; nije poslan da mrzi, već da voli; nije poslan da zavađa, već da okuplja; nije poslan da ubija, već da spašava; nije poslan da ratuje, već da miri ljude; nije poslan da širi fitnu, već da snaži vjeru i povjerenje među ljudima.

VII

Kako na početku tako i na kraju, uvijek je u pitanju vrijednost svih vrijednosti u ljudskom životu, a to je emanet, to je povjerenje, to je trust, kojeg danas najviše nedostaje.  U stvari, sve se u svijetu okreće oko toga da li ima ili nema povjerenja: mito i korupcija, bijeda i siromaštvo, zlo i nemoral, teror i terorizam, rat i mir. Ljudi nemaju povjerenje u ljude; nacije nemaju povjerenje u nacije; vjere nemaju povjerenje u vjere; vjernici nemaju povjerenje u vjernike; atesiti nemju povjerenje u ateiste; radnici nemaju povjerenje u poslodavce; građani nemaju povjerenje u vlast; rođaci nemju povjerenje u rođake; roditelji nemaju povjerenje u djecu; djeca nemaju povjerenje u roditelje; učitelji nemaju povjerenje u učenike; učenici nemju povjerenje u učitelje. Korijen današnje krize povjerenja u svijetu treba tražiti u negaciji vjere kao takve. Ali, to se može naći i u lažnoj afirmaciji vjere, što je mnogo opasnije i za vjeru i za povjerenje među ljudima i nacijama. Čini nam se da je ova pojava danas najprisutnija. I za nas muslimane najopasnija, jer se dovodi u vezu sa islamom i muslimanima.

VIII

Zato moramo postaviti pitanje: Kako su muslimani izgubili tu dragocjeniju vrijednost emaneta, povjerenja, među samima sobom? Zašto su iznevjerili emanet El-Emīna? Kako će mu pogleda u uči sutra na Sudnjem Danu? Teoretski, postoji odgovor na ova teška pitanja. Ali, praktično niko nema odgovor. Stoga, dok muslimani obilježavaju blagdan rođenja, mevluda, posljednjeg Allahovog Poslanika nužno je da međusobno podijele riječi vjere i povjerenja, potrebno je da se sjete emaneta, kojeg je Poslanik preuzeo u njihovo ime u pečini Hira prije 1405 godina, emaneta koji im osigurava mir i sigurnost u njihovim dušama, u  njihovim domovima, u njihovim domovinama, i u svijetu.  Muslimani danas nemaju mir ni u duši, ni u domu, ni u domovini, ni u svijetu. U duši su uznemireni zato što im vjeru pljuju i oni koji znaju i oni koji ne znaju o čemu pričaju; muslimani su u domu nemirni zato što im svakog časa u svako doba dana i noći mogu pokucati na vrata sa optužbom da su teroristi; muslimani su nesigurni u svojim domovinama zato što ih može bezobzirno bombardirati  bilo koja vojska u svijetu; muslimani su nespokojni u svijetu zato što su označeni kao osimnjičeni za terorizam zbog onih koji se pozivaju na islam dok čine teroristička djela.

XI

U ovoj strašnoj oluji koja je zahvatila muslimane širom svijeta neki misle da se treba sakriti u mišiju rupu i čekati dok oluja prođe. Drugi smatraju da se treba oluji prikloniti i pokloniti… treba se od islama i muslimana udaljiti… treba se islama i muslimana odreči… treba misliti i raditi kako vjetar puše, odnosno kako oluja diktira… Treći, pak, misle da treba ostati ispravan i uspravn baš onako kao je Ebu El-Qasim Muhammed, a.s., ostao ispravan, El-Emīn i uspravan El-Musteqīm na pravom putu El-Sirāt El-Musteqim unatoč olujama, koje su ga  pratile, dok je nosio i pronosio svijetom emanet, kojeg su nebesa, Zemlja i planine odbile da nose i pronose.

X

Bošnjače, mumine, nemoj da te je strah nikoga osim Boga, dž.š. On je Prvi i Posljednji, On je Vidljivi i Nevidljivi, On je Sveznajući i Svevideći, On je iznad svih i svega što postoji, On je Tvoj īmān a ti si Njegov emānet, čuvaj Njegov emānet da bi sačuvao svoj īmān, koji ti daje mir i sigurnost unatoč olujnom zboru, koji se sručio na naš Ummet, na našu vjeru i na naše povjerenje.

– Došao vam je Poslanik, jedan od vas teško mu je što ćete na muke udariti, jedva čeka da pravim putek pođete, a prema vjernicima je blag i milostiv. (Kur'an, At-tewbah, 128)

  – Allah i meleki Njegovi donose salavat na Vjerovjesnika. O vjernici, i vi donesite salavat i selam na njega. (Al-Ahzab, 56).

Dr. Mustafa ef. Cerić

Zenica, 12. rebiu-l-evvel 1437, 23. decembar 2015. godine, Džamija Kočeva.

 

                [1] An-nabijj, vjerovjesnik je Allahov izabranik kao duhovni i morani uzor, ali bez knjige ili vjerozakona. Vjerovjesnik  donosi vijest da ustnovi moralnu svijest kod ljudi.

                [2] Ar-resūl, poslnik, je Allahov izabranik, kojem se povjerava knjiga u kojoj su ne samo duhovne i moralne upute, već i vjerozakonske odredbe, kojima se regulira halal i haram, dobro i zlo za pojedinca i zajednicu. Muhammed, a.s., je istovremeno i An-nabijj, moralni uzor i Ar-resūl, vjerozakonodavac.

Centralni program manifestacije „Želja za Resulom“ u džematu Kočeva

U srijedu 23.12.2015. godine (12. rebiu-l-evvela 1437. h.g.) u džematu Kočeva obilježena je centralna svećanost povodom rođenja poslanika Muhammeda, s.a.v.s., u sklopu petnaestodnevne manifestacije Medžlisa Islamske zajednice Zenica „Želja za Resulom“.

Ovaj program je otvorio glavni imam MIZ Zenica mr. Jakub ef. Salkica zaželivši dobrodošlicu prisutnima, a program je obilježen u duhu učenja Kur'ana, mevluda, ilahija i zikra koji su izveli imami MIZ Zenica, a na kraju se prisutnima u prepunoj Sulejmaniji (Kočevoj) džamiji obratio emeritus reisu-l-ulema prof. dr. Mustafa ef. Cerić.

Dr. Cerić je na sebi sopstven način zaintrigirao prisutne slušaoce usporedivši rođenje Isaa, a.s., i obilježavanje njegovog rođenja sa rođenjem Muhammeda, s.a.v.s., i obilježavanjem mevluda na isti dan, te važnosti okupljanja i prisjećanja na rođendan Muhammeda, s.a.v.s.

Svećanost je završena učenjem dove od strane Mirsad ef. Mahmutovića, penzionisanog profesora hadisa i bivšeg šefa Ureda za bošnjačku dijasporu, te je prisutnima podjeljeno 571 hedijja od strane donatora u sjećanje na godinu rođenja Muhammeda, s.a.v.s.

Kočeva

Promocija knjige „Muhamed a.s. putokaz čovječanstvu“

Medžlis islamske zajednice Zenica, je u petak, 18. 12. 2015. godine, poslije jacije namaza održao promociju knjige „Muhamed a.s. putokaz čovječanstvu“ autora Mirze Mešića.

Knjiga je namijenjena, kako je autor zapisao, „prije svega našim čitateljima nemuslimanima kako bi im makar malo približila važnost Muhammeda, a.s., u životu svakog muslimana. Naravno, namijenjena je i muslimanima da ih iznova podsjeti na važnost slijeđenja Poslanikovog životnog puta i svakovremene aktualnosti posljednjeg Božjeg Poslanika.“

promocija 2.

Knjiga je popraćena dobrim recenzijama i pogovorom, koji su napisali hafiz prof. dr. Safvet Halilović, prof. dr. Fuad Sedić i doc. dr. Nezir Halilović, šef Odjela za vjeronauku Uprave za obrazovanje i nauku Rijaseta Islamske zajednice u BiH.

Knjiga „Muhammed, a.s. – Poslanik čovječanstvu“ iznimno kvalitetno je uređena, vizualno lijepog prijeloma, tiskana na kvalitetnom papiru i s tvrdim koricama. Ima 320 stranica, a ilustrirana je s pedesetak fotografija, crteža, kaligrafija i levhi. Knjigu urednički potpisuje dipl. ing. Ismet Isaković, glavni urednik „Preporodovog Journala“ i izvršni urednik „Biltena“, glasila Medžlisa Islamske zajednice Zagreb. Prvo izdanje tiskano je u nakladi od 1.000 primjeraka, a može se kupiti u knjižarama „Školske knjige“, „Ljevaka“ i u svim medžlisima u Hrvatskoj. Sav prihod od prodaje namijenjen je za potrebe izgradnje Islamskog centra u Sisku.

Promocija je održana u punoj gradskoj sali grada Zenice. Promotori knjige bili su: dr. hfz. Safvet Halilović, dr. Nezir Halilović, mr. Mevludin Dizdarević. Moderator Edin Kavazović.

Najnoviji članci

X