Subota, Džumade-l-ahira 29, 1447
Stranica 76

Centralni program Medžlisa Zenica povodom Lejletu-l-kadra

Glavni imam posjetio kamp-naselje Putovići

U petak, 15.05.2020. godine, glavni imam Medžlisa Islamske zajednice Zenica mr. Jakub ef. Salkica sa svojim saradnicima posjetio je kamp-naselje u džematu Putovići. Tom prilikom glavni imam je sa koordinatorom za društvenu brigu Muftijstva zeničkog, mr. Džemal ef.Salkićem, imamom džemata Putovići, mr. Ahmed ef. Agetovićem i pravnikom Nihadom Durmićem uručio prehrambene pakete svim porodicama nastanjenim u ovom kamp-naselju.
Stanari kamp-naselja su izrazili zahvalnost Medžlisu Islamske zajednice Zenica na pokazanoj brizi i na uručenim paketima, kao i na činjenici da nisu zaboravljen. 
Ahmed ef. Agetović

Video: Četvrta ramazanska hutba

Čevrta ramazanska hutba iz džamije “Safija”, u džematu Brist.
Hatib: Sumedin ef. Kobilica

Od sutra se i noćni namazi obavljanju u džamijama

Reisu-l-ulema Islamske zajednice u BiH Husein ef. Kavazović danas je donio odluku kojom se odobrava vjernicima obavljanje noćnih namaza: akšama, jacije, teravih-namaza i sabaha u svim džamijama u BiH, ali uz poštivanje važećih preporuka i propisa nadležnih organa i ranijih instrukcija Rijaseta IZ u BiH o poštivanju mjera zaštite tokom boravka u džamijama.
Vjernici će kao i za dnevne namaze morati upotrebljavati zaštitne maske, vršiti dezinfekcije ruku, obuće pri ulasku, poštivati fizičku distancu kao i korištenje lične serdžade i tespiha, izbjegavati upotrebu abdesthane, te koristiti posebne kese za obuću prilikom dolaska u džamiju. Vizualna uputstva već su istaknuta na svim džamijama i mesdžidima, a još jednom vas podsjećamo na njih:

“Budi uporna u kucanju na vrata Dženneta”

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Uzvišeni Allah kaže: ‘الصَّوْمُ لِي Post je moj, وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ i Ja nagrađujem s njim.’”
Zar ima veće nagrade i posebnije od te, da te Uzvišeni Allah zaogrne Svojim svojstvom, svjetlom, pojavom u ograničenom vremenskom intervalu (od zore do akšama), jer mi zbog svoje slabosti, ne možemo trajno, i dan i noć, postiti, a Uzvišeni Allah, čist od svega onoga što mu ne dolikuje, nije ovisan o hrani, piću, družici itd. prema tome, ne bi bilo grijeh kada bi se kazalo da je susret s postom, ustvari susret s Njim Uzvišenim, jer je post Njegovo svojstvo, a Njegovo svojstvo je na neki način sam On.
S jednog aspekta post je Božije svojstvo, dok je s drugoga samo određeni ibadet. Iz navedenog vidimo da je rob opisan kao da posti te mu je tim svojstvom (atributom) dato ime‚ postač‘. Nakon što je utvrdio to svojstvo kod roba, Uzvišeni Allah oduzima mu ga i pripisuje ga Sebi, i kaže: “Post je samo Moj makar te Ja njime opisao.”

U jednom hadisu Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obraćajući se jednom ashabu kaže: “Prihvati se posta (općenito), jer njemu nema slična!”
S druge strane, u Kur’anu se kaže da Uzvišenom Allahu nije ništa slično!
Zar nas ovo ne asocira na jednu veliku stvar: Uzvišeni Allah je nevidljiv ljudima, a i post kao ibadet je nevidljiv ibadet.

Uzvišeni Allah nam kaže: “Propisan vam je post…”
Dakle u množini, iz čega se razumije da je on propisan svim vjernicima, a sa druge strane ta množina se može odnositi na samog pojedinca, jer je i on sam jedna množina. Koliko on samo ima organa zaduženih postom, kako unutarnjih tako i vanjskih. Uzvišeni Allah nije pozvao samo stomake da poste, nego čitavo čovjekovo biće, koje je, dakle, množina. Tako jezik treba postiti od laži, klevete, psovke, gibeta, nemimeta i svega zabranjenog. Oči trebaju postiti, da ne gledaju ono što je Uzvišeni Allah zabranio; uši trebaju postiti, da ne slušaju ono što je Uzvišeni Allah zabranio, razum treba postiti, kao srce, duh, nefs, jednom riječju čitavo društvo u tom mikrokosmosu.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لكل شيء باب وباب العبادة الصوم

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: “Svaka stvar ima vrata, a vrata ibadeta su post.” Ili: “Svaka stvar ima svoj ulaz, a ulaz u ibadet (pobožnost) je post.”
Post prije svega, je unutarnja stvar, za razliku od ostalih propisa koje registruju i zapažaju i ljudi. Postom čovjek pobjeđuje šejtana jer strasti i uživanja su osnovni instrumenti njegovog djelovanja, kako kaže Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Šejtan u ljudskom tijelu kola poput krvi. Stijesnite mu i spriječite prolaze gladovanjem.”
Post je najefikasniji način suprostavljanja šejtanu. Strasti i uživanja su šejtanska njiva na kojoj on pase, i dok god je ta paša u izobilju, on se tu nalazi. Dok god je šejtan, kroz njegove strasti prisutan u čovjeku, istome se neće otkriti veličina Uzvišenog Allaha, jer da šejtani ne kolaju ljudskim srcima, čovjek bi imao uvida u nebesko carstvo.
Završit ćemo sa hadisom Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem kad je rekao hazreti Aiši, radijallahu anha: “Budi uporna u kucanju na vrata Dženneta.” Ona ga upita: “Kako ću kucati na vrata Dženneta?” On reče: “Gladujući.”

Džemal ef. Salkić

Institucionalno prikupljanje zekata

Neizmjerna hvala Svemilosnom Stvoritelju koji nas odlikova nebrojenim darovima.

Salavat i selam neka su Časnom Poslaniku, Allahovom Miljeniku Muhammedu, njegovoj časnoj porodici, čestitim ashabima i svim iskrenim muslimanima.

Poštovana braćo!

Allah dž.š. nas je počastio da uživamo u blagodatima mubarek ramazana. Pored toga što je ramazan mjesec; posta, Kur'ana i zikrullaha, on je isto tako, za nas mjesec zekata i sadekatu-l-fitra. Najveći broj muslimana ovih prostora, obavezu zekata izvršava u ovom mjesecu, nadajući se mnogo većoj nagradi zbog samog bereketa ovog mjeseca, a sadekatu-l-fitr je direktno vezan za ovaj mjesec i post.

Želim danas da se osvrnem ne na sami propis zekata i sadekatu-l-fitra, nego na ‘Institucionalno prikupljanje zekata i sadekatu-l-fitra’ od strane IZ-e u BiH-i.

Svjedočimo kako ‘Institucionalno prikupljanje zekata i sadekatu-l-fitra, zadnjih dvadesetak godina izaziva različite reakcije. Dok su jedni oduševljeni idejom da i muslimani nešto rade planski, sistematski, dugoročno, drugi su ‘ogorčeni’, jer se navodno uzurpira ‘hak’ siromašnih. Ove reakcije ustvari, svjedoče krizu ‘institucionalnog življenja i tumačenja’ vjere islama. Čudno je, da velikih prigovora na ‘institucionalno prikupljanje’ od strane IZ-e, nije bilo za vrijeme rata, kada su blokovi zekata i sadekatu-l-fitra iznosili 1, 2 i 5 KM, a kilogram brašna 20 KM, i nisu se tada mnogo spominjali siromasi, što li!?

Poštovana braćo! Ko god proučava život Muhammeda a.s., zna koliko je on truda uložio, kako bi od svojih sljedbenika sačinio jedan ummet – organiziranu zajednicu, a ne prostu skupinu vjernika. Kazivao je Poslanik, a.s., da su vjernici poput ‘građevine u kojoj svaki dio, podupire drugi dio’, ili da su kao ‘jedan organizam, u kome ako jedan dio oboli, čitav organizam boluje.’

Ako razumijevamo i doživljavamo ummet kao jedno tijelo, onda su zakoni kostur tog tijela, a mozak i nervni sistem su institucija, koja zakone tj. kostur stavlja u funkciju. Tijelo ne može funkcionisati bez kostura i bez nervnog sistema, koji sve organe našeg tijela drže u vezi i na tačno određenom mjestu. Zapitajmo se, šta bi bilo s našim tijelom kada bi svaki organ odlučio voditi ‘svoju politiku’, i živjeti sam za sebe, bez veze sa drugim organima!? Zapitajmo se da li je baš to želja našega Poslanika a.s., da svako vodi svoju politiku i radi šta hoće, bez da misli na druge, i ‘boluje’ za njima!?

Svaki obred naše vjere uči nas redu, sistemu i organizaciji. Mnogi propisi, tokom dvadeset tri godine poslaničke misije, imali su svoj razvojni put, da bi konačnu formu zadobili na samome kraju. Tako je bilo sa namazom, postom, hadžom i zekatom. Ovo zanemaruju neki ‘tumači’ vjere, te Poslanikovu a.s., praksu iz prvih dana, kada nije imao ni države, ni vojske, ni džamije, žele da primjenu u svakom vremenu i prostoru. Devete godine po Hidžri, godinu dana prije smrti Poslanika a.s., objavljena je sura Tevba, kada su finalizirani propisi zekata. Poslaniku a.s. se naređuje: ”Uzmi od dobara njihovih zekat!” Tada je objavljen i 60. ajet ove sure:”Zekat pripada samo siromasima i nevoljnicima, i onima koji ga sakupljaju, i onima čija srca treba pridobiti, i za otkup iz ropstva, i prezaduženim i u svrhu na Allahovom putu, i putniku namjerniku. Allah je odredio tako! A Allah sve zna i mudar je.”

Ovim ajetom, precizirani su korisnici zekata, a Poslanik a.s., imenuje sakupljače, koje šalje u sve krajeve tadašnje države. Prethodno spomenuti 60. ajet sure Bekara, u prilog svome stavu često navode oni koji osporavaju ‘institucionalno prikupljanje zekata i sadekatu-l-fitra’, pravdajući da zekat pripada siromasima i nevoljnicima, i treba ga njima direktno dati. Ovaj ajet dokazuje upravo suprotno, jer govori o kategorijama primalaca zekata, kojima se on usmjerava, a kao treći spomenuti, mada redoslijed u ovom slučaju ne određuje i prioritet kategorije, spomenuti su ‘sakupljači zekata’. Allah, dž.š., govori o radnicima-amilunima koji imaju ovlaštenje i obavezu da ubiru, proračunavaju, skladište, transportuju, čuvaju, evidentiraju i vrše raspodjelu zekata. Ovim ajetom se nadležnoj ‘islamskoj vlasti’ naređuje da kao dio svog administrativnog aparata mora imati službu, koja će neprestano voditi svaku vrstu brige o zekatu. Zapitajmo se braćo, ako se zekat ‘daje’ direktno korisnicima i to samo siromasima i nevoljnicima, čemu onda spominjanje ‘sakupljača zekata’ i ostalih kategorija!?

Koliko je važno ‘institucionalno prikupljanje zekata’, svjedoči primjer halife Ebu Bekra r.a., koji je poveo rat, protiv onih koji su odbili da izdvajaju zekat u jedinstven fond ‘Bejtul-mal’. Povijest nas uči, da su nakon smrti halife Osmana r.a., muslimani zapali u krizu, koju u potpunosti nisu prevazišli ni do dan danas. Bilo je perioda mira i stabilnosti, ali vrata smutnje koja su tada otvorena, nisu se nikada zatvorila. Podjelama koje su tada počele, ne nazire se kraj. A naravno svaka skupina, sebi se veseli, i često islam i njegove propise, tumači i živi onako kako odgovara njenim interesima. Nije problem da se u određenim vremenima i okolnostima, zekat i sadekatu-l-fitr, direktno udjeljuje korisnicima, što je i bila praksa u nekim mjestima i nekim vremenima, ali odluku o tome ne donose pojedinci vjernici, nego nadležne institucije. Zekat je institucionalni obred, kao i džuma ili bajram namaz, kao hadž i džihad.

Poštovana braćo! Želim danas posebno naglasiti jednu blagodat ‘Institucionalnog prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra’! Velika blagodat prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra na ovakav način, za nas vjernike, jeste u tome što se breme odgovornosti skida sa vlastitih pleća i prebacuje na instituciju. Vjernici imaju obavezu izdvojiti sredstva zekata i sadekatu-l-fitra, a nadležna tijela imaju obavezu ta sredstva čuvati i na pravilan način raspodijeliti. Ne znam zašto tu blagodat neki ne prihvataju!? Zašto sumnjati u to da će se pravilno raspodijeliti u svrhe koje je Allah, dž.š., odredio!? Znam da nam je žao ako sredstva odu gdje ne treba, ali grijeh ide onome ko vrši raspodjelu, a ne onome ko je izdvojio svoj zekat i sadekatu-l-fitr u Bejtu-l-mal!

Običnu sadaku, mi možemo dati kada hoćemo, kome hoćemo i koliko hoćemo. Nema grijeha, ako je damo ljudima koji je i ne zaslužuju. Ali kada su u pitanju zekat i sadekatu-l-fitr, odgovornost je mnogo veća. Pogrešnim izvršavanjem ove obaveze, musliman rizikuje da onečisti svoju imovinu, i ugrozi svoj post.

Poštovana braćo! Često danas možemo čuti izjave da zekat pripada siromasima. Ovo jeste tačno, ali nije potpuna istina. Zekat pripada siromasima, ali ne samo njima. Isto pravo na zekat, kao i siromasima, pripada ostalim kategorijama. A kada su u pitanju siromasi, tu postoje pravila utemeljena na Kur'anu i sunnetu, koja govore o tome, ko je siromah, kakvom siromahu i koliko se može udijeliti. U suri Bekara nalazimo ajet: ”i to siromasima koji, zauzeti na Allahovom putu, nemaju vremena zarađivati pa onaj koji nije u to upućen misli da su, zbog skromnosti, imućni; poznaćeš ih po izgledu njihovu, oni proseći ne dodijavaju ljudima.” (Bekara, 273.) Muhammed a.s. je upozoravao: ”Nije dozvoljeno davati zekat imućnom niti snažnom i zdravom.” Poseban je problem što jedan broj muslimana daje zekat i sadekatu-l-fitr ljudima, koji imaju smanjenu uračunljivost i nisu u stanju pravilno raspolagati svojim imetkom, a kamoli sredstvima zekata i sadekatu-l-fitra koja im se dodjele. Zaboravlja se peti ajet sure Nisa: ”I maloumnicima imetke, koje vam je Allah povjerio na upravljanje, ne uručujte, a njihov imetak za njihovu ishranu i odijevanje trošite; i prijatne riječi im govorite.” Islamski učenjaci ustanovili su mnoga pravila kada su u pitanju siromasi. Ali zapitajmo se, kako možemo znati kojem siromahu koliko treba, i koliko mu je sredstava dato, ako nema sistema!?

Stara poslovica kazuje: ”Kad siromahu daš ribu, osigurao si mu večeru, ali kad ga naučiš da hvata ribu, osigurao si ga za čitav život!” Institucionalnim prikupljanjem i raspodjelom zekata i sadekatu-l-fitra, imamo priliku da siromahe osiguramo na mnogo duži vremenski period, a ne samo za dane bajrama.

Poštovana braćo! Želim vas podsjetiti, da se ne rješava pitanje siromaha samo zekatom i sadekatu-l-fitrom. To se radi i preko vakufa, sadake, kurbana, iftara, rodbinskog i komšijskog potpomaganja, tokom čitave godine, a ne samo uz ramazan.

Velika je korist, što ‘institucionalnim prikupljanjem i distribucijom zekata i sadekatu-l-fitra’, čuvamo dostojanstvo i čast ljudi. Ako dobivaju sredstva od institucije, oni ne osjećaju nikakvo poniženje, čak su spremni, na primjeren način, boriti se za svoj hak – pravo. Direktno davanje korisnicima može dovesti do ponižavanja ljudi, zavidnosti, poltronstva, hvalisanja i još štošta, što je opet strano islamu. Zekat i sadekatu-l-fitr treba da posluže, kako bi se ljudi izveli iz bijede i poniženja, a ne da budu sredstvo i instrument ponižavanja. Ovo posebno iz razloga, što mi ne živimo u doba Poslanika a.s., i ashaba koji, bilo šta da su dijelili, činili su to na način da ne zna ljevica šta dijeli desnica.

Na kraju, činimo dovu u skladu sa kur'anskim ajetom i Poslanikovom a.s., praksom: ”Gospodaru blagoslovi sve one koji izvršavaju obavezu zekata i sadekatul-fitra, blagoslovi njih, njihove porodice i njihovu imovinu!”

Hatib: hfz. Fahir ef. Arnaut

„Najbolji od vas je onaj ko nauči Kur'an i njemu podučava.“

Džibril, alejhis-selam, sišao je s Kur'anom, pa je postao najodabraniji melek. Kur'an je objavljen hazreti pejgamberu Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem, pa je postao prvak od prvih i posljednjih poslanika, alejhimusselam. Kur'an je dat ummetu Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, pa je postao najbolji ummet.
Kur'an je spušten u mjesecu Ramazanu pa je mjesec Ramaza postao najbolji od svih mjeseci. Kur'an je spušten u noći Kadra, pa je Lejletul-Kadr postala najbolja noć sa najviše blagodati. Poštovani ahbabi, ukoliko se Kur'an bude spustio u tvom srcu i tvom životu , postaćeš najbolji (najbolji od ljudi), jer je naš dragi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: „Najbolji od vas je onaj ko nauči Kur'an i njemu podučava.“

Džemal ef. Salkić

Džemat Janjići: Počasti postača iftarom

Obzirom na situaciju i nemogućnost zajedničkih iftara u džamijskom ambijentu, 09.maja je u povodu 17. noći Ramazana, noći Lejletu-l-Bedra, u džematu Janjići organizovan projekat “POČASTI POSTAČA IFTAROM “ te su tom prilikom podijeljena, uz Božiju i svesrdnu pomoć džematlija, 72 iftara. Bila je to prilika za posjetu našim džematlijama te podsjećanje da mislimo na njih u ovim danima kada su oni (stariji), uglavnom u svojim domovima.
Svakako, vrijedni momci (Orhan, Namik, Ahmed i Emir) su dali veliki doprinos u podjeli iftara na kućne adrese. Allah dž.š. neka ukabuli i nagradi sve učesnike u realizaciji.
Piše: T.S.

Centralni program Medžlisa Zenica povodom Lejletu-l-bedra

U povodu obilježavanja mubarek noći Lejletu-l-bedra, u subotu, 09. maja 2020. godine/17. Ramazana 1441. H. godine, Medžlis Islamske zajednice Zenica je priredio prigodan program prilagođen uslovima mjera zabrane sa kojima smo suočeni.
Programu, koji su proučili imami je prisustvovao glavni imam Medžlisa mr. Jakub ef. Salkica, a prigodno predavnje je održao hfz. Husejn ef. Čajlaković.

Program ste mogli pratiti uživo putem Facebook stranice Medžlisa a snimak programa možete pogledati na Youtube kanalu Medžlisa kao i u programu RTV Zenica u terminima: nedjelja u 21:00, repriza u ponedjeljak 15:10 (poslije informativne emisije Zenicainfo). U nastavku link na kojem možete pogledati snimak programa:

Muftija zenički održao hutbu u Ensar džamiji

Zenica, 08. 05. 2020. – Treću ramazansku hutbu muftija zenički hfz. dr. Mevludin ef. Dizdarević danas je održao u Ensar džamiji u Zenici.

Ovo je bila prva džuma-namaz, nakon nekoliko sedmica pauze zbog pnademije korona virusa, kojoj su pored imama i članova džematskog odbora prisustvovale i džematlije.

Muftija se u hutbi, između ostaloga, zahvalio vjernicima na iskazanoj disciplini, poštivanju odluka koje su donosili državni organi, a posebno onih koje je donosila Islamska zajednica, uprkos tome što im nisu bile drage. Također, muftija je istakao: ”Koliko je u ovo vrijeme onih koji govore riječi sa kojima žele dobro i teže dobru, ali su kazane u krivo vrijeme i na krivi način i sa njima se postiže samo zbunjivanje naroda, fitna i nered. Nije dovoljno samo željeti dobro, da bi se ono i desilo. Put do pakla je popločan dobrim namjerama, kazali su dobri ljudi.”

Najnoviji članci

X