Ponedjeljak, Zu-l-ka'de 14, 1446
Stranica 111

Bereket vakufa

Hvala Allahu, dž.š., Koji nas je uputio na Pravi put i poslao nam Muhammeda, s.a.v.s., da nas poduči djelima od kojih ćemo imati nagradu i sevap na budućem svijetu.
Današnja hutba je podsjećanje na značaj vakufa, a cijeli mjesec koji je pred nama u znaku je manifestacije “Dani vakufa” koju organizira Vakufska direkcija IZ u BiH.
Ideal islama nije udijeliti nešto bezvrijedno i beznačajno, već naprotiv uvakufiti u ime Allaha dž.š., na trajno dobro i u korist ljudima, ono što je dragocjeno, ljudima drago i za srce priraslo.

Kada je Allah, dž.š., objavio ovaj ajet:

(لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ﴾ (آل عمران 92)

”Nećete zaslužiti nagradu (tj. Džennet) sve dok ne udijelite dio od onoga što vam je najdraže; a bilo šta vi udijelili, Allah će, sigurno, za to znati.” (sura Ali Imran, 92) došao je ashab Ebu Talha, koji je u Medini posjedovao najviše palmi, i rekao: -Allahov Poslaniče, najdraže od moga imetka mi je bašča (palmovnik) Bejruha. (Ova bašča se nalazila u blizini Pejgamberove, s.a.v.s., džamije i on je u nju često ulazio da bi se napio vode.) -Nju dajem kao sadaku u ime Allaha. Nadam se da ću za to od Allaha dobiti nagradu, pa je ti, o Allahov Poslaniče, iskoristi u ono na šta ti Allah ukaže.” Tada je Poslanik a.s. rekao: “Čestitam ti, to je imetak koji će ti donijeti mnogo koristi (i hajra).” (muttefekun alejhi)

Od svega što posjedujemo na ovom prolaznom svijetu: imetak, hrana, odjeća i ostale blagodati, na drugom svijetu jedino ćemo imati nagradu za trajnu sadaku i za ono što smo uvakufili. Sve ostalo se bespovratno troši, blijedi i nestaje.

Na to ukazuje slijedeći hadis:

وعنْ عبدِ اللهِ بنِ مَسْعُودٍ رضي الله عنه أنَّهُ قال: أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَهُوَ يَقْرَأُ: أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ

Abdullah ibn Mes'ud, r.a., kaže da je jednom prilikom došao kod Poslanika, s.a.v.s., a on je učio ajet: ‘Elhakumuttekasur / Zanijelo vas je natjecanje u gomilanju imetka,’ pa je rekao:

قَالَ : ” يَقُولُ ابْنُ آدَمَ : مَالِي مَالِي ، وَهَلْ لَكَ مِنْ مَالِكَ إِلا مَا أَكَلْتَ فَأَفْنَيْتَ، أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ، أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَيْتَ”. (أخرجه مسلم والترمذي والنسائي)

“Čovjek će govoriti: -Moj imetak, moj imetak?! O čovječe, pa zar tebi od tvog imetka pripada išta drugo osim onoga što si pojeo pa se okoristio, obukao pa poderao, ili udijelio pa si ga zauvijek ostavio (uvakufio).” (Muslim, Tirmizi i Nesai)

Muhammed, s.a.v.s., odmah nakon učinjene hidžre u Medinu počinje s praksom uvakufljenja. U predgrađu Medine u mjestu Kuba’, sagradio je džamiju koja je postala stožer i duhovni oslonac muslimanske zajednice. U Medini, zajedno sa svojim ashabima, gradi džamiju, koju danas posjećuju i čijoj se monumentalnoj ljepoti dive milioni vjernika iz svih dijelova svijeta. Kao, što je to slučaj sa svim prethodnim poslanicima, cjelokupan imetak Muhammeda a.s. je stekao status vakufa koji niko od njegovih nasljednika nije mogao otkupiti niti naslijediti.

عن أبي هريرةَ قال: قال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: إنَّا – مَعْشَرَ الْأَنْبِيَاء – لَا نُورَثُ؛ مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ.

Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Mi smo poslanici, naš imetak se ne nasljeđuje. Ono što smo ostavili je sadaka (vakuf).” (muttefekun alejhi)

Ashabi, r.a su se natjecali u udjeljivanju i pomaganju. Omer, r.a., je jednom prilikom uvakufio polovinu svog imetka, nadajući se da će tim dobročinstvom nadmašiti i preteći i samog Ebu Bekra, r.a.
Međutim, Ebu Bekr, r.a., poklanja cijeli svoj imetak i stavlja ga na raspolaganje Poslaniku, s.a.v.s. Omer, r.a., tada odluči da se više nikada neće natjecati u darežljivosti s Ebu Bekrom.
Kada su muslimani došli u Medinu, jedan jevrej je posjedovao bunar i korištenje njegove vode naplaćivao po visokoj cijeni . Poslanik, s.a.v.s., ga je bezuspješno nagovarao da bunar proda muslimanima. Nakon toga je Poslanik, s.a.v.s., rekao:
«مَنْ يَشْتَرِي بِئْرَ رُومَةَ فَلَهُ الْجَنَّةُ»
“Ko otkupi taj bunar i stavi ga u opće korisne svrhe (tj. uvakufi ga) imat će Džennet.” Čuvši za to, Osman, r.a., uspjeva od jevreja otkupiti polovinu bunara, tj. koristio je bunar svaki drugi dan. Kada je Osman, r.a., razglasio da je bunar svaki drugi dan besplatan i svima dostupan, jevrej odluči da Osmanu r.a. proda i drugu polovinu.
Nakon toga ljudi su pokušavali od Osmana, r.a., otkupiti bunar plaćajući za njega višestruku cijenu. Tada im Osman, r.a., reče: -Ne mogu vam prodati bunar, jer sam ga “prodao” Onome Ko će mi ga platiti desetorostruko. (Mislio je na obećanje Uzvišenog Allaha, dž.š.: „Ko uradi dobro djelo, biće desetorostruko nagrađen“ – Sura Al-An'am, 160).

Tako su vjerovali i postupali muslimani svih generacija. Uvakufljavali su svoj imetak za različite svrhe i potrebe zajednice. Vakufila su se mezarja, medrese, sirotišta, , bolnice, dućani, mostovi, putevi i mnogi drugi hajrati koji su koristili živima a sevap, nagrada umrlim vakifima pristiže sve do Sudnjeg dana. Naši cijenjeni vakifi su uvijek imali u vidu hadis u kojem Poslanik, s.a.v.s., kaže:

«خَيْرُ النَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ»

“Najbolji ljudi su oni koji najviše koriste ljudima.” (hadis je sahih)

Draga i poštovana braćo! Činom vakufljenja jačamo naše džemate i Islamsku zajednicu, a samim tim pomažemo izgradnju našeg društva i države. Udjeljivanjem imetka ne umanjujemo vrijednost onog što smo stekli, naprotiv, vakufom taj imetak progresivno uvaćavamo, udahnjujemo mu poseban berićet i na koncu svoj imetak činimo još većim, plodonosnijim i trajnijim.

Nadoknadu i berićet mašim vakufima garantuje Svevišnji Allah u Časnom Kur'anu:

(وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ} (سبأ39)

”…a šta god vi udijelite, On će to nadoknaditi, On najbolje opskrbljuje.” (sura Sebe’, 39)

Također i Allahov Poslanik, s.a.v.s., kada kaže: „Svako jutro osvanu dva meleka koji uče dove. Jedan melek kaže:

„Allahu moj, upropasti imetak onoga koji škrtari i ne udjeljuje!“ Drugi kaže ovako:

„Allahu moj, nadoknadi i daj berićet u imetku onoga koji dijeli!“
Kada se pogledaju neke vakufske građevine sagrađene od najkvalitetnijeg kamena i materijala, postaje nam jasna namjera vakifa, koji su željeli da vakuf traje što duže i da se ljudi njime generacijama koriste. Ti isti vakifi su čak i svoje privatne kuće i imanja gradili za manje novca i od manje kvalitetnog materijala.
Naši dobri prethodnici su kada bi im neko pokucao na vrata sa molbom za pomoć imali običaj govoriti,: “Dobro nam došli oni koji naš imetak prenose iz jedne kuće (dunjaluk) u drugu (ahiret).”

Stoga, draga braćo, cijenjene džematlije: Dunjaluk nezaustavljivo prolazi, imetak koji zarađujemo i štedimo, također, neminovno nestaje. Ako želimo imetku produžiti vijek, ako želimo dobro našim živim i umrlim, uvakufimo na vrijeme nešto od imetka, pošaljimo bedela na hadž za naše umrle, učinimo neki hajrat za koji slijedi sigurna i obilna nagrada na ahiretu.
Cijela je Bosna i Hercegovina sazdana od vakufa: Donji Vakuf, Gornji Vakuf, Skender Vakuf, Varcar Vakuf, Kulen Vakuf dobili su imena po dragocjenim vakufima i plemenitim vakifima. Kada bi se vratili svi uzurpirani i oduzeti vakufi i hajrati, skoro svaka bosanska čaršija mogla bi se zvati po vakufu iz kojeg je nastala.

Molimo Uzvišenog Allaha da nas učini svjesnim vrijednosti vakufa i udjeljivanja imetka na Allahovom putu. Gospodaru naš učini korisnim imetak koji udjeljujemo i na ovome i na budućem svijetu.
Podari nam berićet u našim imecima, učini da i mi budemo vakifi i primi dobra djela naša.

Bihać, april 2016.g.
Autor: dr. Fuad Sedić

Lejletu-l-Mi'radž – Dan vakifa

“Hvaljen neka je Onaj Koji je u jednom času noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu neka znamenja Naša pokazali – On, uistinu, sve čuje i sve vidi.” (El-Isra, 1.)

Obavještavamo cijenjene džematlije da je u utorak 03. maj 2016. godine 27. noć mjeseca Redžeba, lejletu-l-mi'radž – dan Vakifa. „Lejletu-l-miradž“ nas podsjeća na našeg Poslanika Muhameda a. s. i njegov miradž u nebeske sfere, ali i na dolazak predstojećeg mubarek mjeseca Ramazana.

Muhammed a.s. je u ovoj noći, odredbom Gospodara Svemoćnog, prošao put od Mekke do Jerusalema, odnosno Mesdžidu-l-Harama do Mesdžidu-l-Aksaa, gdje je predvodio namaz svim predhodnim Poslanicima (Isra). Zatim je Muhammedu a.s. ukazana čast uzdizanja u visoke nebeske sfere, sedam nebesa (Mi'radž).

Medžlis IZ-e Zenica organizirat će prigodne programske sadržaje povodom mubarek noći lejletu-l-mi'radža u džematima. Centralna svečanost za područje Medžlisa IZ-e Zenica biti će održana u džematu Ričice, poslije akšam namazom u 20:15 sati gdje će biti izveden prigodan program. Program izvode imami Medžlisa Zenica.

Pozivamo Vas da u što većem broju prisustvujete ovim programskim aktivnostima te mevludskim programima.

Dobrto došli!

Medžlis IZ-e Zenica

Tradicionalni mevlud i zikr u Tekiji Pehare

Polaznici mekteba na Ajvatovici

Ajvatovica je jedno od mjesta koja imaju poseban značaj u tradiciji i iz čije historije muslimani crpe važne pouke i poruke svoje duhovnosti i Božanske mudrosti i moći. Polaznici mekteba Nur Han, Putovići, Mošćanica, Gorica, Janjići, Modrinje i Lokvine su u subotu, 23. 04. 2016. godine boravili u jednodnevnoj posjeti i izletu na platou Ajvatovice.

Prelijep plato Ajvatovice i čist zrak polaznici mekteba i njihovi mualimi su iskoristili za odmor uz lijepe aktivnosti te kratke napomene o važnosti i poukama mjesta na kojem se nalaze.

Nakon roštilja, klanjanja podne namaza i relaksirajuće atmosfere i aktivnosti, sljedeća destinacija bio je Travnik i Elči-Ibrahim pašina medresa gdje je klanjana ikindija namaza, te upriličen obilazak Plavih voda.

Medžlis Zenica bogatiji za još jednog hafiza Kur'ana

Pred komisijom za hifz Rijaseta IZ-e u Bosni i Hercegovini, posljednji džuz Kur'ana Časnoga u petak 22. 04. 2016. godine proučio je Sakib ef. Grabus i time stekao zvanje hafiza Časnoga Kur'ana.

Sakib ef. Grabus imam je u džematu Babići, MIZ Zenica, od 1998. godine. Završio je Gazi Husrev-begovu medresu u Sarajevu, te se priključio Armiji Bosne i Hercegovine u kojoj je ostao sve do 1998. godine kada stupa na dužnost imama, hatiba i muallima u džemat Babići. Jedan je od uspješnijih muallima u BiH, a proglašen je najuspiješnijim mualimom 2008., 2012. i 2015. godine na nivou Medžlisa, a njegovi učenici redovno osvajaju zapažena mjesta na takmičenjima na svim nivoima.

Večer sa hafizima u džematu Mošćanica

Medžlis Islamske zajednice Zenica i Džematski odbor Mošćanica vas pozivaju na Večer sa hafizima koja će se održati u petak 29. 04. 2016. godine poslije akšam-namaza.

Gosti: Hafiz Sulejman ef. Bugari, hafiz Husejn ef. Čajlaković, Mustafa ef. Isaković i Sinanudin Smriko.

Budite nam dragi gosti i svojim prisustvom uveličajte ovu svečanost.

Medžlis Zenica domaćin XIX takmičenja polaznika mektebske nastave

U nedjelju, 24. 04. 2016. godine, u Zenici je održano XIX. takmičenje polaznika mektebske nastave na nivou Muftiluka zeničkog u Ensar džamiji. Takmičenju su pristupili pobjednici iz sedam medžlisa Muftiluka zeničkog, i to: Zenica, Žepče, Zavidovići, Maglaj, Tešanj, Teslić i Doboj.

U kategoriji općeg znanja prvo mjesto osvojio je Ramiz Plančić – MIZ Tešanj, drugo mjesto Meliha Horozović – MIZ Zavidovići a treće Azra Bradarić – MIZ Maglaj.

U kategoriji kiraet – mlađi uzrast prvo mjesto osvojila je Lejla Đerahović – MIZ Zenica, drugo mjesto Muhamed Salkanović – MIZ Tešanj i treće mjesto Faruk Kendić – MIZ Maglaj.

U kategoriji kiraet – stariji uzrast prvo mjesto osvojila je Almina Sinanović – MIZ Zavidovići, drugo mjesto Muhamed Mešić – MIZ Tešanj i treće mjesto Harun Kamerić – MIZ Žepče.

Muftiluk zenički na finalnom takmičenju Rijaseta predstavljat će:

  1. Lejla Đerahović, MIZ Zenica (kiraet mlađi uzrast), muallim Elvir ef. Haskić,
  2. Almina Sinanović, MIZ Zavidovići (kiraet stariji uzrast), muallim hfz. Edin ef. Čaušević,
  3. Ramiz Plančić, MIZ Tešanj (Opće znanje), muallim Suljo ef. Djedović.

U ukupnom plasmanu prvo mjesto osvojila je ekipa Medžlisa IZ Tešanj, drugo mjesto Medžlis IZ Zavidovići, a treće Medžlis IZ Zenica.

Takmičarima su uručene diplome, novčane nagrade i prigodni pokloni.

Prigodnom besjedom na takmičenju obratio se muftija zenički dr. Ejub ef. Dautović, koji je čestitao takmičarima, njihovim roditeljima, muallimima i glavnim imamima na postignutim rezultatima.

Medžlis Zenica domaćin desetog takmičenja iz Islamske vjeronauke

U subotu, 23. 04. 2016. godine održano je Deseto takmičenje učenika 8 i 9 razreda osnovnih škola i 1 razreda srednjih škola na nivou Muftiluka zeničkog iz nastavnog predmeta Islamska vjeronauka. Takmičenju koje je održano u Ekonomskoj školi u Zenici pristupilo je 20 učenika iz 11 osnovnih i 6 srednjih škola sa područja Muftiluka zeničkog.

Takmičarima su se prigodnim riječima podrške obratili sekretar Muftijstva Edin Kavazović i direktor škole mr. Admir Čerim.

Na takmičenju su postignuti sljedeći rezultati:

Kategorija osmih razreda osnovnih škola:

  1. Prvo mjesto Alma Hodžić – OŠ ”Prva osnovna škola” Zavidovići
  2. drugo mjesto Adna Ibrahimović – OŠ ”Huso Hodžić” Tešanj,
  3. treće mjesto Dženad Šabić – OŠ ”Hamza Humo” Babino, Zenica.

Kategorija devetih razreda osnovnih škola:

  1. prvo mjesto Merima Buljubašić – OŠ ”Hamza Humo” Babino, Zenica,
  2. drugo mjesto Adnan Isić – OŠ ”Ivo Andrić” Teslić,
  3. treće mjesto Anida Žuna – OŠ ”Begov Han” Begov Han, Žepče.

Kategorija prvih razreda srednjih škola:

  1. prvo mjesto Benjamin Gačić – ”Druga gimnazija” Zenica,
  2. drugo mjesto Melisa Mušinović – ”Mješovita srednja škola” Maglaj,
  3. treće mjesto Nejla Hajdarević – ”Srednja tehnička škola” Tešanj.

Ukupni plasman:

  1. prvo mjesto ekipa Općine, odnosno Medžlisa IZ Zenica,
  2. drugo mjesto ekipa Općine, odnosno Medžlisa IZ Tešanj,
  3. treće mjesto ekipa Općine, odnosno Medžlisa IZ Zavidovići.

Učenicima koji su osvojili prva tri mjesta uručene su diplome i novčane nagrade, svim učenicima prigodni pokloni, vjeroučiteljima i školama čiji su kandidati osvojili prva tri mjesta uručena su priznanja, a roditeljima zahvalnice.

Umjetnost lijepog govora

Govor je svojstvo kojim je Allah obdario ljudski rod kako bi njime prenosili informacije, misli, ideje, i osjećaje, kako bi izražavali svoje stavove, izražavali svoje slaganje ili neslaganje. Riječi imaju svoju snagu bilo da su one izgovorene ili napisane i one imaju veliki uticaj na formiranje naših stavova, ideja i misli. Izgovorene riječi imaju veću snagu od napisanih i ostavljaju jači dojam iako su pisane riječi trajnije i dugovječnije, jer ono što se govori nestaje, a ono što se napiše ostaje. Izgovorene riječi se iznose u određenom momentu, pred ciljanim slušateljstvom i sa određenim ciljem. Historija obiluje brojnim primjerima lijepih, inispirirajućih i nadahnutih govora koji su često bili izuzetno kratki, jezgroviti, ali su se njima dobivali bitke i ratovi. Najrječitiji od svih govornika je bio Muhammed a.s. koji je svojim govorima nadahnjivao svoje ashabe a također i sve ostale generacije poslije njega.

Cilj ovoga rada je da ponudi smjernice svim govornicima, sa posebnim osvrtom na hatibe i vaize kako bi naša poruka doprla do slušateljstva na najljepši mogući način i kako bi naše hutbe i predavanja postale atraktivnije, interesantnije i upečatljivije.

Kako prenijeti poruku

Najbitnija stvar prije svakog obraćanja jeste kvalitetna i temeljita priprema. Mnogi hatibi i vaizi usljed stečenog iskustva, (na stotine održanih vazova, predavanja, hutbi i obraćanja) zanemaruju ovu činjenicu smatrajući da uvijek mogu improvizirati svoje obraćanje i da se mogu prepustiti trenutnom raspoloženju, okolnostima i svojim osjećajima. Publika, pogotovo oni koji imaju iskustva mogu to da primjete čime takvo obraćanje gubi na kvaliteti. Svaki predavač bi trebao da se upozna sa temom o kojoj želi da govori, da načini koncept svog obraćanja i da odredi cilj koji želi da postigne svojim obraćanjem. Također je nužno prikupiti informacije o slušateljstvu, organizaciji, načinu rada, značajnim osobama koje se tu nalaze.  Ako smo zaduženi da na hutbama govorimo shodno intelektualnim sposobnostima naših slušatelja, to znači da moramo uvijek imati na umu kome se obraćamo i ko su slušatelji koji priustvuju našoj hutbi ili predavanju. Precijeniti inteligenciju publike, koliko god ona bila visoka, je najveća greška, jer rizikujemo da odmah izgubimo njihovu pažnju. Jednostavnost i direktnost obezbjeđuje pažnju publike, čak i ako pričamo o stvarima koje oni već znaju.
Svoje govore je nužno prije njihovog izvođenja uvježbavati. To možemo učiniti tako što ćemo svoje obraćanje naglas čitati, mjeriti vrijeme, pratiti intonaciju, praviti pauze, posmatrati svoj odraz u ogledalu ili se snimiti pomoću mobitela. Možemo zatražiti od članova svoje porodice ili prijatelja da nas poslušaju i da iznesu svoja zapažanja. Obratimo pažnju koje riječi treba naglasiti, gdje je potrebno da napravimo pauzu, jer mnogi govornici zaboravljaju na ovu metodu koja je veoma učinkovita. Svoja obraćanja možemo ili u potpunosti zapisati ili samo osnovne tačke svog obraćanja zabilježiti, ali nikako u potpunosti napamet učiti niti vaz ili hutbu u potpunosti od slova do slova pročitati, jer izgleda neuvjerljivo, statično, i podsjeća na glumljenje dramskog komada.

Vježbanje glasa služi da se osjećamo kao riba u vodi u pogledu materije koju objašnjavamo ljudima, i da pronađemo onu verziju sebe koja će poruku prenijeti na najiskreniji i najjednostavniji mogući način.

Svojstva govornika

Koliko god da su nam ideje pametne, dobre, korisne, i lijepo ‘upakovane’, to sve pada u vodu ukoliko nemamo vještine dobrog govornika. Da bi se publika zainteresovala i pozitivno reagovala na našu poruku potrebno je da pozitivno reaguje na izlagača, to jest nas. Svaki govornik, tj. hatib bi se trebao odlikovati svojstvima kao što su:

  1. Iskrenost, 2. Lijep uzor, 3. Znanje i učenost koje obuhvata: poznavanje Kur‘ana, Poslanikovog sunneta, akide, ahlaka i rekaika, historije, religija i vjerskih sekti, 4. Oštroumnost, 5. Visoke ambicije, 6. Snažna osjećanja, 7. Rječitost, 8. Energičnost i odlučnost,
  2. Jasan, lijep i odmjeren govor, 10. Lijep izgled.

U hatiba svi gledaju, a pogled ostavlja trag na srce isto kao što riječi djeluju na uši, i zato se hatib prije hutbe treba lijepo okupati, namirisati i uljepšati, u skladu sa uputom i praksom Allahova Poslanika, s.a.v.s.

Govorništvo je umjetnost koja se može upornim vježbanjem savladati i ko god bude radio na tome može postati dobar govornik.

U glasu je moć

Kada se pripremamo za predavanje, hutbu, tribinu, ili javno obraćanje od velikog je značaja da uskladimo naše riječi sa načinom na koji govorimo. Ako jednoličnim glasom voditelja dnevnih vijesti pokušavamo da prenesemo poruku da se veoma strastveno zalažemo za neki cilj, niko nam neće povjerovati. Do slušatelja dopiru sljedeće misli, u redu, čujemo riječi ‘strastveno se zalažemo’ ali govornik zvuči kao da je na groblju!? Doista ima tako divnih hutbi i tema koje zbog nedostatka emocija kod hatiba ostavljaju površan dojam. Problem nastaje kada postoji neusklađenost između izbora riječi i naše dikcije. Ovakva neusklađenost obara kredibilitet. Ono što ne bi smio nijedan govornik da zaboravi jeste: Ako želiš u drugom vatru zapaliti, mora prvo u tebi vatra da gori.

Postoji mnoštvo istraživanja koja se bave pitanjima kako dosljednost ili nedosljednost verbalnih i neverbalnih signala poruke utiče na osjećanja i stavove publike. Tokom jednog takvog istraživanja, učesnici su dobili zadatak  da ocjene različite govornike na osnovu toga jesu li zvučali iskreno ili neiskreno. Istraživači su došli do uvida da je 38% te evaluacije bilo zasnovano na tonalitetu glasa govornika (usponi i padovi u intonacijskim paternima). Ispitanici su čak 55% pažnje  pridavali neverbalnim signalima, (držanje tijela, kontakt očima), a svega 7% njihove procjene zasnivalo se na riječima koje je govornik izabrao. Kao najkorisnije i najinteresantnije poruke, učesnici istraživanja su naveli upravo one teme koje su prezentovali govornici ocjenjeni kao veoma iskreni u nastupu!

Nisu bitne u tolikoj mjeri riječi koje biramo koliko način na koji ih izgovaramo. Ljudi mogu i zaboraviti većinu riječi koje su čuli tokom izlaganja ali će sigurno upamtiti kako su se osjećali slušajući našu poruku. To će utjecati i na njihov utisak da li je naše obraćanje bilo uspješno ili ne. Stoga je izuzetno važno da zvučimo uvjerljivo. Ovo ćemo najlakše postići kada zaista i vjerujemo u ono o čemu govorimo! Upravo zbog tog razloga su riječi našeg Poslanika a.s., imale ogromnu snagu, ostavljale jak dojam, pobuđivale na akciju, mijenjale ubjeđenja i mišljenja, podsticale na dobro i samopožrtvovanost kojoj nema premca. Ne kažemo da naši hatibi i vaizi nisu uvjereni u ono što govore, nego želimo da ono što govore bude njihov lični stav, proživljeno iskustvo koje odražava sklad između riječi i djela.

Poslanik a.s., je govorio: „Zaista u riječima ima magije.“ A Mark Fabija Kvintilijan, rimski učitelj govorništva iz 1. vijeka je rekao: „Srce i snaga pameti stvaraju govornika.”

Piše: mr. Bilal ef. Hodžić (www.preporod.com)

Održana sjednica Sabora IZ-e

Sarajevo, 23. april 2016. (MINA) – Sabor Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini održao ja danas redovnu sjednicu pod predsjedavanjem predsjednika Hasan Čengića. Na današnjoj sjednici Sabor je razmatrao i usvojio izvještaji o radu Sabora za 2015. godinu, a razmatrani su također i usvojeni i izvještaji o radu drugih organizacionih jedinica Islamske zajednice.

Uvodnim riječima prisutnim sabornicima obratio se reisu-l-ulema Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini Husein ef. Kavazović. Reisu-l-ulema se u svom obraćanju osvrnuo na aktuelnu situaciju u našoj domovini te podnio izvještaj o radu.

Jedna od tema današnje sjednice Sabora bili su i izvještaj Rijaseta o razgovorima i postizanju dogovora sa pojedincima i skupinama, pripadnicima islama, koji nisu članovi Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini i koji nisu uključeni u džemate Islamske zajednice na teritoriji Bosne i Hercegovine te zaključak koje je po ovom pitanju donijelo Vijeće muftija na sjednici održanoj 11. aprila 2016. godine. S tim u vezi Sabor je donio i nekoliko zaključaka uputivši na taj način punu podršku naporima poduzetim u ovom procesu.

Sabornici su se danas dotakli i nedavnih presuda Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju u Hagu koje je ova sud izrekao Radovanu Karadžići i Vojislavu Šešelju. Tim povodom izdata je izjava o ovim, kako je navedeno, zaprepašćujućim i neprihvatljivim presudama. „Neshvatljivo je i neprihvatljivo stanovište Tribunala da se u Zvorniku„ Bratuncu, Vlasenici, Foči, Prijedoru, Ključu i Sanskom Mostu nije desio zločin genocida, iako su političke, vojne i policijske strukture Republike Srpske po istom obrascu i u mnogo dužem vremenu djelovale kao i u Srebrenici. Neobjašnjivo je da je Radovan Karadžić, kao najodgovorniji politički i vojni funkcioner odgovoran za zločin genocida u Srebrenici, a da nema takve odgovornosti na ostalim prostorima ratnog djelovanja. Apsolutno je neodrživo da za najteže zločine u Evropi poslije Drugog svjetskog rata nižerangirani vojni zapovjednici bivaju presuđeni na doživotni zatvor, dok kreator zločinačke politike i njihov vrhovni zapovjednik dobiva nižu kaznu“, navodi se između ostalog u ovoj izjavi.

Na sjednici je također tretirana i informacija Reisu-l-uleme o prihvatanju ostavke akademika prof. dr. Enesa Karića, direktora Uprave za obrazovanje i nauku Rijaseta te ostavke Muamer ef. Zukorlića sa mjesta muftije sandžačkog.

Na kraju treba dodati da su današnjoj sjednici pored sabornika prisustvovali i članovi Vijeća muftija te rukovodioci organizacionih jedinica Rijaseta.

(www.preporod.com)

Najnoviji članci

X